سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 806
|
07:55 - 1391/09/20
نسخه چاپی

دکتر احمدی و مفهوم توسعه

دکتر احمدی و مفهوم توسعه
آیا دکتر احمدی از وضعیت بیکاری جوانان دهلرانی بی اطلاع هستند ؟پس ایشان با کدامین معیارها دهلران را شهرستانی توسعه یافته معرفی می کند ؟

 

به گزارش ایلام فردا،وبلاگقلا نیوزنوشت:

مطلع شدیم که جناب آقای احمدی نماینده محترم شهرستاهای دهلران ، آبدانان و دره شهر در طی سخنرانی از دهلران بعنوان شهرستانی توسعه یافته یاد کرده اند و در این باره بسیار ابراز عقیده نموده اند .

و این موضوع حداقل برای شخص مخلص که دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی هستم و تا حدی با مفاهیم توسعه و اینکه چه جامعه ای را می توان جامعه توسعه یافته معرفی کرد آشنا می باشم ، بسیار جالب و قابل تأمل بنظر می رسد .

آنچه که مرا بیشتر با خود درگیر می کند این است که جناب آقای احمدی ، دهلران را با توجه به کدام یک از فاکتورهای شاخص در مفهوم توسعه مورد تعریف قرار می دهد .  

در اینجا بر خود لازم می دانم ابتدا تعریفی هر چند مختصر از دیدگاه صاحبنظران عرصه اقتصاد و اجتماع در خصوص توسعه و اینکه چه جوامعی را می توان جوامع توسعه یافته معرفی کرد ارائه کنم .

تعریف توسعه : به فرایندی با رشد تدریجی اطلاق می شود که بر آن اساس جامعه ( کشور ) باید از مجموعه مراحل مشخصی عبور کنند تا مدرن شوند .

تقسیم بندی جوامع از نظر توسعه یافتگی : 1 – جوامع توسعه نیافته 2- جوامع در حال توسعه 3- جوامع توسعه یافته

ابعاد توسعه : توسعه دارای ابعاد گوناگونی است که سه مورد اهم آن یعنی اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی می باشند که به توضیح آنها می پردازم .

* بعد اقتصادی : به تولید ثروت و بهبود شرایط مادی زندگی و توزیع برابر ثروت و دارائی در جامعه گفته می شود .

* بعد اجتماعی : به بهبود شاخصهای چون بهداشت ، آموزش و پرورش ، مسکن و اشتغال نسبت داده می شود .

* بعد سیاسی : شامل ارزشهای چون حقوق بشر _ آزادی سیاسی _ حق رأی در هر شکلی از دمکراسی اطلاق داده می شود .

* حال اگر بخواهیم شاخص های عمده توسعه یافتگی را نام ببریم باید به کاهش فقر ، نابرابری و بیکاری اشاره کرد .

زمانی که جوامع انسانی در مراحل نخستین توسعه قرار داشتند منابع طبیعی نقش اساسی در توسعه و سازندگی ایفا می کردند و میزان پیشرفت کشورها در سطح برخورداری آنها از منابع طبیعی معیار توسعه یافتگی آنها محسوب می گردید و همین امر سبب شد تا کشورهای که از این منابع بی بهره بودند دست به استعمار ممالک دیگر بزنند .

اما امروزه بسیاری از صاحبنظران بر این اعتقاداند که نه منابع طبیعی بلکه خود انسان محور توسعه می باشد و توسعه انسانی نقش مرکزی در توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بر عهده دارد . « در این رابطه می توانید به مقایسه کشورهای که دارای منابع طبیعی بسیار هستند اما از جمله کشورهای توسعه یافته  نمی باشند مانند : هند و بلعکس کشورهای که از منابع طبیعی بی بهره اند اما از جمله کشورهای توسعه یافته قرار دارند مانند : ژاپن پرداخت .»

* بنابراین می توان گفت میزان بهره گیری درست و منطقی از توانایی ها و استعدادهای نیروی انسانی هر جامعه از مباحث اهم توسعه یافتگی می باشد و نقش اشتغال در پویایی زندگی انسان امری انکار ناپذیر محسوب می شود .

حال با در نظر داشتن این تعاریف و توضیحات آیا می توان شهرستان دهلران را یک شهرستان توسعه یافته به حساب آورد ؟!!

شهری که در آن مردم برای درمان ، کسب شغل ، تحصیل و ... مجبور به سفر به شهرهای هم جوار هستند آیا توسعه یافته محسوب می گردد ؟

آیا ایشان از وضعیت بیکاری جوانان دهلرانی بی اطلاع هستند ؟!!

پس ایشان با کدامین معیارها دهلران را شهرستانی توسعه یافته معرفی می کند ؟

بد نیست ایشان توضیح دهند کی و کجا از توانایی ها و استعدادهای نیروی انسانی موجود در شهرستان دهلران استفاده شده و چرخ کدامین صنعت با فکر و بازوی جوان دهلرانی در حال چرخیدن می باشد ؟

از بیانات ایشان اینگونه بر می آید که مفهوم توسعه به مفهومی بی معنا و شعاری مبدل گریده که در آن اهداف اصلی و معقولی چون تأمین شغل و خدمات اجتماعی بهتر جای خود را به اهداف نامعقولی چون پرداخت بدهی ، مدیریت بحران و ... عوض شده است .

جناب آقای احمدی ، بنده بعنوان یک دهلرانی در جواب شما می خواهم بگویم دهلران نتنها یک شهر توسعه یافته نیست بلکه حتی هنوز در مسیر توسعه هم قرار ندارد و در پایان اجازه دهید به شما متذکر شوم ، بهتر است بجای استفاده از این واژگان جهت رسیدن به مقاصدی که در ذهن می پندارید ، صدای رسای جوانانی باشید که چشم به اقدامات شما دارند ، چرا که شما از نخبگان و دولتمردانی هستید که اداره امور جامعه بر عهده تان می باشد و این شما را موظف می دارد تا با تهیه و تنظیم طرح و برنامه های بلند مدت بر مبنای ضوابط علمی و اخلاقی در عصر عصیانهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی با مسائل و مشکلات به مقابله پرداخته و جامعه را به سوی پیشرفت و ترقی سوق دهید .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد