سرویس: اجتماعی
کد خبر: 66969
|
10:02 - 1403/06/10
نسخه چاپی

رئیس‌کل دادگستری ایلام خبر داد:

آغاز فعالیت دادگاه‌های صلح در ۵ شهرستان ایلام

آغاز فعالیت دادگاه‌های صلح در ۵ شهرستان ایلام
رئیس‌کل دادگستری ایلام گفت: در ادامه راه‌اندازی و شروع بکار محاکم صلح در استان ایلام، از امروز فعالیت پنج دادگاه صلح دیگر در شهرستان‌های آبدانان، دره شهر، دهلران، چرداول و مهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، عمران علی‌محمدی در جمع اصحاب رسانه ایلام، اظهار کرد: تا کنون دادگاه صلح در ۹ حوزه قضایی استان شامل سه بخش، پنج شهرستان فاقد دادسرا و شهرستان ایوان به‌عنوان حوزه قضایی پایلوت راه‌اندازی شده است.

رئیس‌کل دادگستری ایلام با تشریح اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی دادگاه صلح و اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف در ایلام گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌گرفته و جلسات تبیینی و توجیهی در مرکز استان و شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه، نسبت به پیگیری چارت تشکیلاتی، تأمین فضای مناسب و تجهیزات اداری، شناسایی و معرفی قضات واجد شرایط، دریافت احکام انتصاب و تعیین تکلیف پرونده‌های موجودی و جریانی شعب شورای حل اختلاف اقدام شده و فعالیت محاکم صلح استان و اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف با مشکل خاصی روبرو نشده است.

وی بیان کرد: در آخرین مرحله از اقدامات اجرایی دادگستری ایلام پیرامون اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف، محاکم صلح مرکز ایلام با ۶ شعبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تمهیدات مقتضی پیش‌بینی و شرایط لازم دراین‌خصوص ایجاد شده است.

 علی‌محمدی رفع اطاله دادرسی، سرعت در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها را از جمله مزیت‌های دادگاه صلح برشمرد و یادآور شد: این دادگاه در امور کیفری، حقوقی و خانواده دارای صلاحیت رسیدگی است.

 وی اضافه کرد: در دعاوی مالی، آرای صادره در دادگاه‌های صلح تا ۵۰۰ میلیون ریال قطعی و در سایر موارد قابل‌اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است.

 رئیس‌کل دادگستری ایلام خاطرنشان کرد: دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال، دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق اعم از کیفری و حقوقی و برخی پرونده‌های با موضوع جهیزیه، مهریه و نفقه از دیگر موارد در صلاحیت دادگاه صلح است.

 وی گفت: درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستاجره و تعدیل اجاره‌بها به جز دعاوی مربوط به سرقفلی، حق کسب یا پیشه یا تجارت، تأمین دلیل، حصر وراثت، تحریر ترکه و مهروموم و رفع آن نیز از دیگر موضوعات در صلاحیت دادگاه صلح است.

 علی‌محمدی افزود: در امور کیفری نیز جنبه عمومی و خصوصی جرائم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی و جرایم عمدی تعزیری درجه هفت و هشت بدون نیاز به کیفرخواست و مستقیماً در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود.

 وی گفت: مزیت دیگر دادگاه صلح این است که این مرجع می‌تواند در ساعات غیراداری یا در روزهای تعطیل نیز به دعاوی رسیدگی کند.

 

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب