سرویس: سیاسی
کد خبر: 66100
|
00:08 - 1403/04/18
نسخه چاپی

کارشناس مسائل سیاسی:

ایران رقیب ایدئولوژیکی آمریکا است

ایران رقیب ایدئولوژیکی آمریکا است
 کارشناس مسائل سیاسی گفت: در واقع کشور انقلاب اسلامی ایران رقیب ایدئولوژیکی آمریکا است و چشم امید مسلمان و سایر مظلومان و آزادگان جهان به ایران است .  

محمد کرمی در گفتگو با خبرنگار تحلیلی«ایلام بیدار»گفت: از ابتدای تاریخ تا به امروز هر کشوری که قدرت داشته از منافع و حقوق خود توانسته است دفاع کند؛ ولی هر کشوری که قدرت نداشته و ضعیف بوده است مورد تاخت‌وتاز دشمنانش قرار گرفته و منافع و حقوق ملتش پایمال شده است. 

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در نتیجه زبان دنیا نه انگلیسی است و نه عربی بلکه زبان دنیا، زبان قدرت [زور] است، شاید این موضوع غیرمنطقی و تلخ باشد؛ ولی حقیقت است. قدرت به معنای توانایی، نفوذناپذیری و تأثیرگذاری است. در عرصه سیاسی قدرت هر کشوری در قدرت نظامی، اقتصادی و فرهنگی [ایدئولوژیک] آن است.


وی افزود: ایالات متحده آمریکا ابرقدرت جهان امروز است؛ زیرا ازنظر نظامی قدرت اول جهان است در عرصه اقتصاد در رتبه اول است و از لحاظ فرهنگی و ایدئولوژیک نیز این فرهنگ سکولار و غرب است که در جهان غالب است. 


کرمی تصریح کرد: اما آمریکا در جهان بی‌رقیب نیست، روسیه یکی از رقیب‌های نظامی آمریکاست و آمریکایی‌ها نیز بیکار ننشسته‌اند و با تشکیل ناتو و گسترش آن و درگیرکردن روسیه در جنگ اوکراین به دنبال ایجاد فشارهای بین‌المللی و تضعیف روسیه است. 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: یکی دیگر از کشورهای که در رقابت با آمریکا ست چین است، کشور چین رقیب اقتصادی آمریکاست آمریکا نیز در مقابل با تحریک‌کردن تایوان به دنبال کشاندن چین به جنگ است همچنین با ایجاد تنش و جنگ تجاری می‌خواهد اقتصاد چین را محدود و مهار کند .

وی یادآور شد: از دیگر رقبا کشور امریکا، ایران است، در واقع انقلاب اسلامی رقیب ایدئولوژیکی آمریکاست با اینکه کشورهای اسلامی زیادی وجود دارد؛ ولی تنها کشوری که به معنای واقعی کلمه دارای یک حکومت اسلامی است و جهان امروز اسلام را با نام جمهوری اسلامی می‌شناسد و چشم امید مسلمان و سایر مظلومان و آزادگان جهان به ایران است .

به گفته کرمی ایران باتوجه‌به توان نظامی و ایدئولوژیک خود توانسته است محور مقامت را ایجاد کند و با استفاده از هم‌پیمانان خود که آمریکایی‌ها از آنها به‌عنوان نیروهای نیابتی ایران یاد می‌کنند منافع، پایگاه‌ها و هم‌پیمانان آمریکا را تهدید کند.

وی گفت: امروز کمتر کشتی می‌تواند سالم از خلیج عدن عبور کند اسرائیلی که ادعای شکست‌ناپذیری داشت ماه‌هاست در باتلاق غزه گیرکرده است و به گفته خودشان در محاصره محور مقاومت قرار دارند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: و در تمام جهان از جمله آمریکا امروزه راهپیمایی‌های زیادی علیه اسرائیل صورت می‌گیرد که نکته قابل‌توجه این است که در برخی از این اعتراضات به زبان فارسی علیه اسرائیل شعار می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در مقابل نیز سال‌هاست با ایجاد تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و رسانه‌ای به دنبال تغییر هویت و فرهنگ ایرانی - اسلامی ماست، گفت: کشور آمریکا تا از این طریق، توان ایدئولوژیکی ایران تضعیف نماید و قدرت فرهنگی و ایدئولوژیک را از ایران بگیرد تا از ایجاد تهدید و چالش جدیدی برای هژمونی خود جلوگیری کند.

کرمی بیان کرد: ضعف ایران اقتصاد آن است و امریکا نیز با اعمال تحریم‌های اقتصادی نهایت استفاده را از این ضعف را  می‌برد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: واقعیت جهان این است که هیچ‌کس به کوچک‌تر از خود نه امتیاز می‌دهد، نه به کوچک‌تر از خودش احترام می‌گذارد و نه در مقابل ضعیف‌تر از خودش سرخم می‌کند؛ بلکه در واقع هر که قوی تراست به دنبال سلطه و غلبه بر دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: این قدرت است که عزت، احترام و استقلال را برای یک کشور به ارمغان می‌آورد، ما زمانی می‌توانیم با دنیا تعامل کنیم که قوی باشیم زمانی می‌توانیم از حقوق و منافع ملی خود دفاع کنیم که قدرت داشته باشیم؛ اما تا وقتی ضعفی به نام اقتصاد داریم دشمن از آن به‌عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده می‌کند.


کرمی یادآور شد: ما باید بنیه و قدرت اقتصادی خود را توسعه دهیم به شکلی که تحریم‌ها بی‌اثر یا کم‌اثر شود، وقتی آمریکا به این درک برسد تحریم بی‌اثر است دیگر دلیلی برای اعمال آن نمی‌بیند 

وی در پایان اظهار کرد: همان‌طور که کشور آمریکا ابرقدرت جهان است، بااین‌حال در منطقه خاورمیانه این ایران است که از لحاظ نظامی دست بالاتر را دارد و از نظر ایدئولوژیکی در تقابل با غرب است و اگر اقتصادش احیا شود در موضع برابر با آمریکا قرار می‌گیرد آنگاه ایران می‌تواند با حفظ استقلال و خطوط قرمز خود یک توافق برد - برد و پایدار در راستای منافع ملی دست یابد.

 

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب