سرویس: سیاسی
کد خبر: 59874
|
00:10 - 1403/03/27
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

آنچه که باید درباره روز عرفه بدانیم

آنچه که باید درباره روز عرفه بدانیم
نهم ذیحجه را ‏روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده؛ اما همچون عید خوانده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، نهم ذیحجه را ‏روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده؛ اما همچون عید خوانده شده است. از سوی دیگر ازآنجاکه امام سوم شیعیان حرکت خود را به‌سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است. «دعای امام حسین در روز عرفه» از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود. عید قربان پس از روز عرفه قرار دارد.

 

نام‌گذاری روز عرفه

 

در باره نام‌گذاری این روز به عرفه آمدهاست:

جبرائیل علیه‌السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؟» و او پاسخ داد «آری»، لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

 

اعمال حجاج در روز عرفه

 

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به رازونیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر به مکه باز می‌گردند.

اعمال غیر حجاج روز عرفه

 

برای این روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی (از جمله غسل) ذکر شده است که شیعیان از جمله افرادی که در حج حضور ندارند بجا می‌آورند. از جمله مهم‌ترین این اعمال دعای امام سوم شیعیان در روز عرفه است.

 

زیارت امام سوم شیعیان در روز عرفه

 

یکی از مهم‌ترین اعمال توصیه شده در این روز زیارت امام سوم شیعیان (از دور یا نزدیک است). در مفاتیح‌الجنان در این باره آمدهاست: زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات‏ در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل شده است] و اگر کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است.

منابع

  • صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۱۳ق.
  • صدوق، محمد بن علی، معانی الأخبار، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ۱۳۶۱ش.
  • طوسی، الإستبصار،‌ تهران، دار الکتب الإسلامیه، ۱۳۹۰ق.
  • قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ترجمه هادی اشرفی تبریزی، قم، آیین دانش، بی‌تا
  • موسوی شاهرودی، سید مرتضی، جامع الفتاوی مناسک حج(با روشی جدید مطابق با فتاوای ده تن از مراجع عظام تقلید)، تهران، نشر مشعر، ۱۴۲۸ق.
  • الصحیفة السجادیة، قم، دفتر نشر الهادی، ۱۴۱۸ق.
  • عاملی،شیخ حر، وسائل الشیعة، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام قم، ۱۴۰۹ ق.
  • سخاوی، محمد بن عبد الرحمن، البلدانیات، مصحح حسام بن محمد قطان،‌ ریاض، دار العطاء، ۱۴۲۲ق.
  • مقدادی، محمدعلی، حج عمره در آینه فقه مقارن، تهران: مشعر، ۱۳۸۴.
  • راغب اصفهانی، مفردات،
  • مغنیه، محمد جواد، الفقه علی المذاهب الخمسه: الجعفریَ الحنفی، المالکی، الشافعی، الحنبلی، قم: مؤسسه دار الکتاب الاسلامی، ۱۴۳۲ق.
  • ‌ قریشی، التحقیق لکلمات القرآن الکریم،
  • کلینی، الکافی،
  •  

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب