سرویس: استان ایلام
کد خبر: 54306
|
10:38 - 1400/11/03
نسخه چاپی

یادداشت؛

زن و مرد، به منزله ی دو بال یک جامعه هستند

زن و مرد، به منزله ی دو بال یک جامعه هستند
زهرا خدادادی نوشت: اجتماع متشکل از زنان و مردان فراوانی ست با ویژگی ها، استعدادها، افکار و عقاید متفاوت؛ که اگر هر کدام بخواهند بر مبنایِ فکری و عقیدتی چارچوب شخصی و فردی خود در جامعه نمایان شوند و رفتار کنند، هرج و مرج به وجود می آید و در نتیجه؛ جامعه هم متضرر و از اهداف خود دور می شود.

"زهرا خدادادی"،فعال رسانه ای طی یادداشتی با عنوان " زن و مرد، به منزله ی دو بال یک جامعه هستند" نوشت: جامعه ی رشد یافته، جامعه ای است که افراد توانمند (هم زن و هم مرد) در آن حضور دارند. توانمندی ها و استعدادهای گوناگون زنان و مردان، می تواند هم از لحاظ سخت افزاری ( پیشرفت صنعت، علم...) و هم نرم افزاری ( تربیت نیروی انسانی و اخلاقی) جامعه را به سویِ اهداف و آرمان هایش سوق دهد، چنین حضورِ متعالیِ زنان و مردان در جامعه، وابسته به ویژگی هایی ست که با رعایت آن ها از جانب مرد، زن و جامعه، به دست می آید. 

حفظ کرامت انسانی و احساس امنیت و آرامشِ اخلاقی و روانیِ افراد، زمانی به وجود می آید که هر کدام از دو جنس، به وظایف خود آشنا باشند و حدّ خود را در جامعه مشخص نمایند.

اجتماع متشکل از زنان و مردان فراوانی ست با ویژگی ها، استعدادها، افکار و عقاید متفاوت؛ که اگر هر کدام بخواهند بر مبنایِ فکری و عقیدتی چارچوب شخصی و فردی خود در جامعه نمایان شوند و رفتار کنند، هرج و مرج به وجود می آید و در نتیجه؛ جامعه هم متضرر و از اهداف خود دور می شود.

زنان و مردان در کنار هم می توانند با حفظ اصولِ انسانی و ارزشی و دینی، در جامعه فعالیت داشته باشند ( شاغل باشند، تحصیل کنند، در عرصه های اجتماعی حضور داشته باشند).

اگر زنان، آزادگی و حریّت خود را حفظ نمایند و به شِکلی سالم و در چارچوب قوانین شرعی و عُرفی در جامعه حضور داشته باشند و سَلامت نَفس خود را حفظ نمایند، هیچ مردی نمی تواند مُتعرض کرامت انسانی آن ها شود و بالعکس؛ اگر مردانِ ما هم سلامت نَفس داشته باشند و پایبند به اصول و ارزش های انسانی و دینی و عرفیِ جامعه باشند و دیدِ آن ها به زن، نه به عنوان عروسک و یا شیءِ تزئینی بلکه، به عنوان انسانی متشخص و دارای استعداد و علم باشد، برآیندِ کار مفید و حضور مثبت آنان در اجتماع، قابل تامل است.

پرهیز از تجمل گرایی و برخوردهای نرم و سبک و عشوه گرانه، حفظ چشم و نگاه، ایمان و اعتقاد به خداوند و قیامت، حفظ عفت و پاکدامنی و حیاء، پرهیز از حضور غیر ضروری در اجتماع، پرهیز از خلوت با نامحرم، پرهیز از شوخی ها و صحبت های غیر لازم و ضروری و فراهم کردن فرصت حضور زنان توسط جامعه در عرصه هایی که استعداد و ظرافت هایِ زنانه می طلبد( کار برای زنان مطابق استعدادهای زنان باشد)، از جمله ویژگی هایی هستند که اگر از جانب هر دو جنس رعایت شوند، می توانند در عرصه های مختلف اجتماع حضور و فعالیت داشته باشند.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد