سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27031
|
07:43 - 1396/03/25
نسخه چاپی

گزارش؛

مهمان ناخوانده ریزگردها پدیده ای شوم برای مرزنشینان مهرانی

مهمان ناخوانده ریزگردها پدیده ای شوم برای مرزنشینان مهرانی
یکی از معضلات اساسی مردم شهرستان مرزی مهران پدیده ای به نام ریزگردهاست، که چندسالی است مردم مرزنشین شهرستان در مصاف نابرابر با این هیولای دهشتناک برای بقا تلاش می‌کنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازآوای مهران ، پدیده گرد و غبار مهران در ابتدای امسال تا کنون که بیش از 80 روز از سال میگذرد 21 روز آلودگی هوا بیش از حد مجاز و استاندارد گزارش شدند، موید این واقعیت تلخ هستند که این اتفاق دیگر تابع فصل یا اوقات معینی از سال نیست.

در شهرستان مرزی مهران یک طوفان گرد و غبار می‌تواند تنها در ظرف چند ثانیه شما را شوکه کند البته گاه شواهد و قراینی برای پیش‌بینی وجود دارد اما واقعیت این است که سرعت و شدت آن‌ها در اکثر موارد غافل‌گیرکننده است.

بروز روزهای گرم در فصل بهار در این شهرستان مرزی نتیجه حضور همین مهمان‌ ناخوانده ای است که ظاهرا مسئولان راهکاری برای حل آن ندارند و باعث شده است که اکثر روزهای سال در راستای حل نشدن پدیده ریزگردها، روزهای ناسالمی برای مردم باشد.

برخی علت این مشکلات را ناشی از کم آبی می دانند. به عبارت دیگر از وقتی ابرهای باران‌زا  کمتر میهمان آسمان شده است خشکسالی گسترش و ریزگرد ها بیشتر شده است.

شهرستان مرزی مهران از جمله شهرستان هایی که با مشکلات بی آبی روبرو هست که در این راستا مجبور به تحمل گرد و خاک در گوشه و گوشه این شهر هستند.

این مشکل که همسایه همیشگی شهرستان مهران است باعث شد تا سال گذشته عملیات جنگل کاری عظیم سیدالشهداء با مساحت پنج هزار هکتارو کاشت ۱۰ هزار اصله درخت در منطقه شرق مهران با همکاری بسیج کاشته می شود.

با این حال در شرایطی که مسئولان بیان می کنند که حل این معضل راهکار دارد گویا تدبیر خانم ابتکار در این زمینه صرفاٌ برگزاری جلسات بی ثمر و پشت سر هم بدون هیچ اقدام عملیاتی است.

نکته مهم و اصلی اینجاست که رئیس سازمان محیط زیست هیچ گاه مسئولیت ریزگردها را نمی پذیرد و با وجود اینکه یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست رسیدگی به مسائلی است که محیط زیست را با آن درگیر است .

خلاصه اینکه ریزگردهایی که نفس شهرمرزی مهران را تنگ کرده و سازمان محیط زیست طی سه سال گذشته راهکار عاجلی جز بیرون رفتن از حوزه آلودگی، خارج نشدن از منازل و استفاده از ماسک برای حل معضل ریزگردها نداشته است.

کارشناسان و صاحب نظران مختلف نیز در خصوص و تاکیدبر وجود عواملی داخلی بروز معتقدند می باید اقدامات پیشگیرانه را به طور جدی  ابتدائا از مرز خود شروع کنیم و سپس از کشورهای همسایه انتظار داشته باشیم.

حتی اگر یک درصد از عوامل بروز پدیده ریزگردها داخلی است نباید از آن عامل چشم پوشی کرد چرا که تجربه نشان داده است بی توجهی های اینچنین موجب ضررهای بزرگی در آینده می شود.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد