سرویس: اجتماعی
کد خبر: 23954
|
10:03 - 1395/09/03
نسخه چاپی

سیروان؛ از نبود راه ارتباطی تا کمبود امکانات فرهنگی

سیروان؛ از نبود راه ارتباطی تا کمبود امکانات فرهنگی
شهرستان سیروان در 65 کیلومتری مرکز استان ایلام از مناطق محروم و کم توسعه استان است که به دلیل نبود زیرساخت های لازم به خصوص در بخش راه ارتباطی، بهداشتی و فرهنگی با مشکلات جدی مواجه است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، شهرستان سیروان در 65 کیلومتری مرکز استان ایلام از مناطق محروم و کم توسعه استان است که به دلیل نبود زیرساخت های لازم به خصوص در بخش راه ارتباطی و فرهنگی با مشکلات جدی مواجه است.

در سالهای اخیر مکاتبات مختلفی در خصوص مشکلات شهرستان به مسئولان استانی و  کشوری مطرح شده ولی متاسفانه کمتر توجه شده است.

مشکلات راه ارتباطی

اولین و جدی ترین مشکل شهرستان سیروان عدم راه ارتباطی مناسب به خصوص با مرکز استان است که متاسفانه در این زمینه پروژه های مانند واریانت چشمه چاهی و تعریض جاده لومار به کارزان هر چند وقت یک بار فعالیت می کنند و دوباره تعطیل می شوند.

این شهرستان به دلیل نبود جاده مناسب علاوه بر تصادفات بالای رانندگی باعث ممانعت سرمایه گذاری در این شهرستان  توسط سرمایه داران شده است.

تصادفات بیش از حد رانندگی در جاده های این شهرستان بخاطر عرض کم، پیچ های تند و خطرناک باعث شده که به جاده های مرگ معروف شوند.

یکی دیگر از پروژه های راهسازی این شهرستان واریانت قاضیخان به بدره است که با بهره برداری کامل این پروژه شهرستان سیروان از بن بست خارج می شود ولی متاسفانه با صرف هزینه های هنگفت به دلیل نیمه کاره بودن هنوز بلااسفاده مانده است.

در حال حاظر روند اجرای اکثر پروژه های راهسازی این شهرستان به دلیل کمبود اعتبار بسیار کند یا متوقف شده اند.

مشکلات بهداشتی

یکی از مشکلات بزرگ شهرستان سیروان نبود بیمارستان مجهز و نبود امکانات بهداشتی و درمانی است که باعث شده مردم این شهرستان برای درمان به دیگر نقاط کشور و مرکز استان مهاجرت کنند ولی بازهم به دلیل مسیرهای نامناسب ارتباطی رفت و آمد برای مردم شهرستان بسیار مشکل است.

این شهرستان حتی از داشتن پزشکان متخصص محروم بوده و تنها دارای تعدادی پزشک عمومی است.

کمبود فضاهای ورزشی

شهرستان سیروان جمعیتی بالغ بر 17 هزار نفر دارد ولی از نبود مکان ها و امکانات ورزشی رنج می‌برد.

با توجه به جمعیت جوان این شهرستان و وجود مشکلات مختلف از جمله مواد مخدر و تهاجم فرهنگی توجه مسئولان برای افزایش و فراهم کردن امکانات ورزشی در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد؛ این در حالی است که به علت بی توجهی مسئولان شهرستانی و استانی باعث شده این شهرستان از هرگونه امکانات ورزشی محروم باشد.

بی توجهی مسئولان به بخش ورزش سیروان تا حدی است که این حوزه در اولویت های آخر قرار گرفته و بر اساس شنیده ها، حوزه ورزش سیروان سالانه تنها 500 میلیون ریال از اعتبارات شهرستانی را  به خود اختصاص می دهد.

کمبود امکانات فرهنگی

شهرستان سیروان از قدیم تاکنون جایگاه هنر بوده و تاریخ چند هزار ساله این شهرستان هم از تمدن و فرهنگ غنی این منطقه حکایت می کند. این درحالی است این شهرستان از کمبود امکانات فرهنگی رنج می برد و نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

شهرستان سیروان از نقاط محروم کشور در بحث فضاهای فرهنگی و هنری است که متاسفانه این معضل در سالهای اخیر مانع پیشبرد اهداف و توسعه فرهنگ و هنری در این شهرستان شده است.

فعالیت هایی نظیر تئاتر، شعر، موسیقی و... در شهرستان سیروان موج می زند ولی در کنار این همه ظرفیت توجه آنچنانی به بخش فرهنگی و هنری شهرستان در بخش امکانات نشده است.

این شهرستان حتی از داشتن آمفی تئاتر محرم بوده و فاقد حتی یک مکان برای تمرین هنرمندان می باشد.

شهرستان سیروان علاوه بر مشکلات زیرساختی با مشکلات بزرگ دیگر نظیر بیکاری مواجه است چراکه در این شهرستان خبری از طرح های کلان اشتغالزایی نیست و مردم با حداقل درآمد زندگی می کنند.

مشکلات زیرساختی نظیر راه، بهداشت و... زمینه لازم برای توسعه و اجرای طرح های بزرگ در این شهرستان راه فراهم می کند لذا می طلبد مسئولان استانی و کشوری در این خصوص توجه بیشتری به شهرستان سیروان داشته باشند.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد