سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23682
|
08:20 - 1395/08/16
نسخه چاپی

پیگیری مطالبات بافندگان آبدانانی ضروری است؛

رونق بخشی حوزه فرش دستباف؛ راه خروج از اقتصاد نفتی

رونق بخشی حوزه فرش دستباف؛ راه خروج از اقتصاد نفتی
برای خروج از اقتصاد متکی به نفت و عملی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی ، رونق بخشی به حوزه فرش دستباف یکی از پایه های موثر در تجارت خارجی است.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازابدانان خبر، این هنرقالبیافی که تار و پود آن آمیخته ای از فرهنگ و اصالت ایرانی است به لحاظ درآمدزایی و ایجاد اشتغال یکی از بهترین کانون های سرمایه گذاری به شمار می آید به شرط اینکه برنامه ریزی اصولی در بهره گیری حداکثری از ظرفیت های این بخش فراهم شود و هنرمندان این رشته در سایه حمایت دولت از ضوابط موثر بیمه ای و سایر مزایای شغلی برخوردار شوند.
یکی از اقداماتی که در سال های گذشته برای بافندگان قالی انجام شده ، صدور کارت مهارت بافندگی، پوشش بیمه ای و بهره مندی از تسهیلات اشتغالزا بوده که متاسفانه در مواردی با برخی سوء استفاده ها همراه بوده و شاغلان واقعی این هنر صنعت با وجود نیاز و استحقاق در مواردی از این مزایا محروم مانده و یا به حقوق واقعی خود نرسیده اند.
این درشرایطی است که برخی افراد که به صورت واقعی در این حرفه فعالیت نداشتند با مستند سازی صوری توانسته اند روزنی بیابند و با وجود نداشتن شرایط مزایای بیمه را به نفع خود تصاحب کنند.
احیای این هنرصنعت می طلبد که در حوزه حمایت های بیمه ای با پایش بهره گیران ، شاغلان و بافندگان این رشته در گردونه بیمه باقی بمانند و با آموزش و راهبردهای هدفمند شهرت و جایگاه فرش ایرانی را بهبود ببخشند.
برای خروج از اقتصاد متکی به نفت و عملی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی ، رونق بخشی به حوزه فرش دستباف یکی از پایه های موثر در تجارت خارجی است و کارشناسان این عرصه باید در این خصوص با جدیت وارد عمل شوند.
یکی از گلایه های جدی و مطالبات به حق بافندگان قالی در شهرستان آبدانان ساماندهی امور بیمه ای و تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات است که نیاز است برای این مهم بازتعریف ظرفیت ها و اقدامات این حوزه دنبال شود.
و ضرورت دقت در بازشناخت بافندگان واقعی از کسانی در این حرفه فعالیت ندارند، اما از مزایای بیمه بهره مندند را دو چندان کرده است.
قانون بیمه های تامین اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسنامه دار در 18 آبان ماه سال 1388 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و اجرای آن نیز از آذر ماه همان سال آغاز شد.
طبق این قانون، شاغلان در مشاغل بافندگی فرش دستباف و انواع زیراندازها اعم از قالی، قالیچه،، تابلوبافان و صنایع دستی خانگی که دارای مجوز فعالیت با کارت شناسایی معتبر از وزارت بازرگانی یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند، مشمول مزایای بیمه می شوند.
اشرف عموزاده یکی از قالیبافان آبدانان در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر گفت:این 12 سال است که بیمه ای قالیبافی هستم و در این مدت کار قالیبافی انجام داده ام .
وی افزود: بخاطر وضیعت مالی ضعیف توان خرید دار قالی را ندارم و در حال حاضر در یک کارگاه قالیبافی کار می کنم که مسئولین بیمه تامین اجتماعی تهدید کرده اند در صورت نداشتن دار قالی در خانه بیمه ای شما قطع می شود .  
موسوی یکی دیگر از قالیبافان آبدانان اظهار داشت: من افرادی را دیدم که اذعان داشتند از مزایای بیمه قالی استفاده می کنند و حتی وام و تسهیلات ویژه قالیبافان را هم گرفته اند اما حتی یک وجب فرش هم نبافته اند و هیچگونه ایرادی به آنها نگرفته اند .
وی با اشاره به اینکه ما توان خرید دار قالی را نداریم،افزود: بازرسان برای شناسایی بافندگان قالی می توانند به این کارگاه های قالی بافی مراجعه کنند و ار فعالیت ما بازدید به عمل آورند.
یکی دیگر از بانوان قالیباف گفت:به علت اینکه اجاره نشین هستم ومنزل مسکونی اجاره ای بسیار کوچک هست نمی توانم دارقالی را در خانه داشته باشم و در کارگاه قالی بافی کار انجام می دهم .
این بانوی قالیباف اضافه کرد: ما چه گناهی داریم که بعد از 6 سال پرداخت بیمه تامین اجتماعی حال بازرسان این رشته تهدید به قطع بیمه ای ما کرده اند.
حال در چنین شرایطی حمایت از شغل‌های خرد مانند صنایع‌دستی و قالیبافی شاید به چشم مردم و مسئولان نیاید اما بدون شک در اقتصاد کشور و مردم منطقه تأثیر بزرگی خواهد داشت.


انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد