سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19843
|
00:23 - 1395/01/29
نسخه چاپی

آیا فقط دست فروشی سدمعبر است؟

سد معبر نخاله های ساختمانی در سایه غفلت مسئولان

سد معبر نخاله های ساختمانی در سایه غفلت مسئولان
تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر موجب تصادف، آبگرفتگی و سد معبر و به یك دردسر بزرگ تبدیل ‌شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، معابر زیادی در ایلام توسط نخاله های ساختمانی سد شده که نمی توان توجیهی بر این کاستی و عدم نظارت صحیح و برخورد از سوی شهرداری در این خصوص متصور شد.

با توجه به مطالب ارائه شده در خصوص اثرات سد معبر، این سوال مطرح است که آیا سد معبر، تنها دست فروشانی هستند که اغلب از قشر ضعیف جامعه و برای تامین معاش و به دلیل نداشتن مکان مناسب برای ارائه اجناس خود در گوشه ای از خیابان بساط پهن می کنند؟ و چرا شهرداری برخورد قاطعی با دیگر متخلفان مشمول این قانون نمی کند؟
"یونس کرمی" یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با ایلام پویا گفت: تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر علاوه بر بر هم زدن نظم ظاهری چهره محله، موجب تصادف، آبگرفتگی و سد معبر شده و همچنان معضلی جدی در منطقه و این مسئله به یك دردسر بزرگ تبدیل ‌شده است.
وی با بیان اینکه مالکین در موقع ساخت و ساز احساس می‌کنند تمام پیاده‌رو و عرض خیابان متعلق به خودشان است، افزود: تا آنجایی که من به عنوان یک شهروند اطلاع دارم مالکانی که با اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند فقط می توانند یک سوم پیاده رو و عرض خیابان را اشغال کنند نه آن که تمام آن را سد معبر و مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورند.
 
 

 

"رحمانی" دیگر شهروند ایلامی در این باره به خبرنگار ایلام پویا گفت: با توجه به اینکه آخرین روزهای فصل زمستان را سپری می کنیم ساخت و ساز و تعمیرات منازل تا پایان تابستان بیش از پیش می شود و در برخی از محله ها هم ظاهر شهر و محله نازیبا شده و هم برای همشهریان مشکلاتی در خصوص عبور و مرور خودرو ها و شهروندان پیش می آید.
 
لازم به ذکر است، قانون در این خصوص به صراحت عنوان کرده، سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها، میادین، پارک‌ ها و باغ‌های عمومی برای کسب و کار، انبار کردن مصالح ساختمانی یا هر عنوان دیگر ممنوع و شهرداری  باید با کسانی که به ایجاد سد معبر اقدام می‌کنند، از طریق قانون برخورد کند؛ متخلفین در اولین مرحله با اخطار شهرداری روبرو شده و اگر تخلفات ادامه پیدا کرد، شهرداری اقدام به جمع‌آوری مصالح آن مالک کرده و در صورت تکرار، پروانه ساخت و ساز شخص را باطل می‌کند.
 
بر اساس این گزارش مأموران اداره اجراییات شهرداری در هر لحظه، علاوه بر شناسایی موارد سد معبر از طریق گشت‌های بازرسی، باید آمادگی دریافت گزارش های مردمی را در مورد مشاهده سد معبر در محل زندگی، کار یا هر نقطه دیگر شهر را داشته باشند.
سوال اینجاست که آیا مامورین تنها وظیفه برخورد با خرده فروشان و دست فروشان را دارند؟ در صورتی که با گشتی کوتاه در مرکز شهر کاملا مشخص است که البته با خرده فروشان و دست فروشان هم برخوردی جدی صورت نمی گیرد.

 

هرچند که نه شهروندان و نه فروشندگان هیچکدام نباید از قانون اجراییات شهرداری سرپیچی کنند اما حقیقت چیست؟
آیا دستانی پشت پرده است که زورشان به شهروندان متخلف نمی چربد؟
در چند سال اخیر روند رو به رشد زندگی شهری و ساخت آپارتمان های مسکونی و تجاری در ایلام از سرعت فزاینده ای برخوردار است اما نمی توان این امر و حجم بالای ساخت و سازها را توجیهی برای عدم نظارت و برخورد با خاطیان برشمرد.
 
پس از انتشار یکی از تصاویر مربوط به نخاله های ساختمانی که در فضای مجازی منتشر شده بود؛ خبرنگار ایلام پویا جهت تهیه گزارش به محله آزادی در شهر ایلام مراجعه و پای صحبت چند نفر از ساکنین محله نشست که همه از وضعیت موجود ابراز نارضایتی داشتند.
این مکان که قبلا  محل فروش مصالح ساختمانی بود؛ سال جاری به دلیل ریختن مصالح در کوچه باعث انحراف مسیر سیل و تخریب منازل اطراف شد.
با وجود شکایت های مردمی تا کنون حتی یک بار هم عوامل اجرائیات شهرداری به وی یک تذکر هم نداده اند.
با وجود در جریان بودن مسئولین شهری از شهرداری تا مدیران استانداری تا الان هیچ اقدامی صورت نگرفته و آنچه مشخص است این است که جمله معروف در مورد این شهروند صادق است؛ "پشتش گرمه".

بوی تعفن لجن و پسماند باعث آزار و اذیت مردم محله  شده و مطمئنا دستگاه نظارتی مانند شهرداری مهم ترین نقش دراین حیطه را ایفا می کند و در خصوص وظیفه این اداره در  ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اینگونه آورده شده است که:
۱.    ایجاد خیابانها و کوچه‌ها و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه.
۲.    تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب ‌و تنقیه ‌قنوات ‌مربوط ‌به‌ شهر و تأمین آب و روشنایی به وسائل ممکنه.
تبصره ۱-(اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۴۵) سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند.
همچنین طبق تبصره ۱ شهرداری ها مسئول مستقیم نظارت بر سد معبر های موجود در شهر می باشند و هرگونه سد معبر و اشغال پیاده رو کاستی شهرداری را در این زمینه را می رساند.
 
تصاویر این گزارش تنها گوشه ای از این سد معابر است.

 
 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد