سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19597
|
11:05 - 1395/01/14
نسخه چاپی

حقی که پایمال می شود؛

ویزیت بدون رعایت حقوق بیماران

ویزیت بدون رعایت حقوق بیماران
بسیاری از پزشکان متخصص و حتی فوق تخصص در استان ایلام، زمان واقعی معاینه را رعایت نمیکنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، بررسی ها و مشاهدات میدانی نشان می دهد که بیشترین زمان در مطب پزشکان عمومی و متخصص، حداکثر ۱۰ دقیقه است. البته در برخی مطب ها ، این مدت به ۳ تا ۴ دقیقه هم می رسد و پزشک فقط با گرفتن شرح حال از بیمار، برای او نسخه تجویز می کند؛ این در حالی است که استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال ۹۴ هیئت وزیران برای پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشکان نیز ۳۰ دقیقه تعیین شده و این مصوبه به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است.

براساس گزارش خبرنگار ایلام پویا بسیاری از پزشکان متخصص و حتی فوق تخصص در استان ایلام، زمان واقعی معاینه را رعایت نمیکنند و با ورود به مطب یک پزشک مشاهده می شود که سه تا چهار نفر دیگر در آنجا هستند که البته این تعداد در مطب پزشکان مختلف متفاوت است و طبق سند تصویری که در ادامه آمده است در برخی از مطب ها پزشکان پا را فراتر گذاشته و این رقم از ده نفر هم گذشته است؛ و یا اینکه در حین ویزیت و صحبت با دکتر چندین بار منشی ها وارد و رشته کلام را از بیمار می گیرند و یا باعث آزار بیمارمیشوند.

بسیاری از پزشکان به خاطر آنکه وقت کافی برای معاینه، گرفتن شرح‌حال و توضیحات به بیمار و شنیدن صحبت‌های او را ندارند، دست به دامان آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری می‌شوند. شاید به همین خاطر باشد که ایران رکورددار تجویز آزمایش و انجام تصویربرداری‌های مختلف نظیر سی‌تی اسکن در دنیاست.

با توجه به انجام طرح تحول نظام سلامت و برداشته شدن گام هایی جهت بهبود ساختار درمان در کشور کاستی هایی وجود دارد که لزوما به زیرساخت ها مرتبط نیست و عدم نظارت این مشکلات را ایجاد میکند و چشم قانون باید مراقب حقوق بیماران باشد.

اما در این میان هیچ چیز مهمتر از یادآوری اصول اخلاقی به پزشکان و آموزش اصول اولیه اخلاق پزشکی به دانشجویان و دستیاران پزشکی کشورمان نخواهد بود. با بهترین قوانین و قوی‌ترین سیستم‌های نظارتی، باز هم این رعایت اصول اخلاقی پزشک است که وی را موظف می‌سازد با دقت به حرف بیمارش گوش کند، با استفاده از تمام دانشش او را معاینه کند و تنها پس از آنکه مطمئن شد که بیمارش از چه مشکلی رنج می‌برد دست به تجویز دارو یا انجام عمل جراحی بزند.

 در دو فیلمی که در ادامه آمده است مشاهده میکنید که در مطب پزشک تعداد زیادی از بیماران حضور دارند و حقوق اولیه افراد رعایت نمی شود و بیماران حتی نمیتوانند به صورت خصوصی بیماری خود را عنوان کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد