سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19496
|
22:20 - 1394/12/27
نسخه چاپی

ایلام بیدار از بازار ایلام گزارش می دهد؛

خیابان طالقانی؛ نمایشگاه تدبیر مسئولان ایلامی

خیابان طالقانی؛ نمایشگاه تدبیر مسئولان ایلامی
این روزها با تدبیر مسئولان خیابان طالقانی شهر ایلام بدون توجه به اعتراضات به مکانی برای دست فروشان و بساط آنها تبدیل شده است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: دستفروشی، پدیده ای که از قدیم تا به حال رواج داشته ، به عقیده کارشناسان وقتی توان خرید پایین و نرخ بیکاری بالا باشد معضلات اجتماعی و پدیده های نامیمونی شکل گرفته و نمونه آن همین دست فروشی بوده که عده ای  شب بازارها و بساط هایی که در کنار خیابان ها پهن کرده و با فروش اجناس ارزان قیمت فارغ از اینکه کیفیت داشته باشند یا نه، روزی خود را در می آوردند.

اما خوب چه دلمان بخواهد چه نخواهد دست فروشی جزئی لاینفک از بازار بوده و بسیاری از جوانان جویای کار مخصوصاً در شب‌های عید به این کار روی می‌آورند.

این معضل در شهر ایلام نیز نمود خاص خود را دارد و در جای جای شهر این بساط پهن کردن ها وجود داشته و افرادی محتاج به هرنحوی به دنبال کسب درآمد هستند.

بساط دستفروشان همواره با اعتراضاتی مواجه بوده و بیشترین معترضان به این پدیده رایج را معمولا بازاریان و کسبه ای تشکیل داده که آن را مانعی در جهت دستیابی خویش به بازاری مطلوب و قانونی می دانند و هموراه طالب رسیدگی دولت و مسئولان در این امر هستند.

خیابان طالقانی؛ جولانگاه دست فروشان ایلامی

خیابان طالقانی ایلام مهمترین مکان تجمع این دست فروشان در طول سال بوده و بدلیل بستن معابر پیاده رو همیشه نارضایتی را برای مردم و کسبه بوجود اورده و این اعتراضات تا جایی پیش رفته که بارها از سوی مأموران سدمعبر شهرداری نیز برخوردهایی با آنها صورت گرفته است.

مسئولان شهری ایلام نیز در ادوار مختلف  از برنامه ساماندهی این دست فروشان خبر می دادند بطوریکهحبیب الله منصور پور شهردار سابق ایلام در مصاحبه ای عنوان کرده بود: برای این افراد زمینی به گستره چهار هزار متر برای تبدیل به بازارچه میوه تره بار در پایین تر از سازمان جهاد کشاورزی استان در نظر گرفته شده ایم.

منصورپور با بیان اینکه افزون بر این زمین، یک فضای خصوصی نیز توسط مالک در خیابان تختی برای دست فروشان ایجاد شده است، از دستفروشان خواست با پایبندی به قانون در محل های در نظر گرفته شده، استقرار یابند.

وی این ساماندهی را به منظور زیباسازی فضای شهری و ساماندهی مشاغل بیان کرده بود.

اما گویامسئولان کار ساماندهی در ایلام را را به فراموشی سپرده اند و در اقدامی عجیب با بستن یکی از مهمترین و شلوغترین خیابان های شهر ایلام بازار گرمی را برای دست فروشان  تدارک دیده اند.

خیابان طالقانی شهر ایلام این روزها میزبان دست فروشان شده و این میزبانی با اعتراض بی سابقه صاحبان کسب و کار در این معبر همراه شده است، البته این اعتراضات تنها مختص به کسبه نبوده و بعضا نیز مردم هم اعتراضاتی به وضع پیش آمده دارند.

مشاهدات خبرنگار ايلام بيدار از این خیابان نشان از بی نظمی گسترده و ایجاد محیطی غیربهداشتی بوده و علاوه بر این برخی افراد نیز مزاحمت هایی را برای خریداران ایجاد کرده  و این امر کار نیروهای انتظامی را چندین برابر سابق کرده است.

مالیات و عوارض میدهیم که دولت از ما حمایت کند

یکی از کسبه ساکن در خیابان طالقانی در اعتراض به وضع پیش امده به خبرنگار ما گفت: متأسفانه مسئولان شهری بجای ساماندهی این دست فروشان در مکانی خارج از بازار اصلی شهر به انها مجوز پهن کردن بساطشان را در این خیابان داده اند.

وی ادامه داد: کسبه دارای مجوز در این بازار در طول سال میلیون ها تومان عوارض و مالیات پرداخت کرده که با مشکلاتی اینچنینی مواجه نباشیم و در مواقع ضرور دولت از ما حمایت کند.

نمایشگاه بهاره بهترین راهکار حل معضل دست فروشان بود

اقبالی یکی از عابرین این خیابان نیز در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار اظهار کرد: بهتر بوده دولت بجای وضع چنین تدبیری مثل سالهای قبل نمایشگاه بهاره را ایجاد و این دست فروشان در انجا بساط خود را پهن و کسب درآمد می کردند تا اینچنین مزاحم کسب و کار و عبور و مرور نباشند.

اقدام فرماندار در بستن خیابان طالقانی غیرقانونی است/ شهردار ایلام بایستی پاسخگو باشد

برای پیگیری وضع پیش آمده در خیابان طالقانی سراغ "حجت حسن زاده" رئیس شورای شهر ایلام رفتیم.

حسن زاده نیز به این موضوع معترض بود و اظهار کرد: متأسفانه این اقدام از سوی فرماندار ایلام صورت گرفته و شورای شهر در جریان این موضوع نبودند.

وی در خصوص پیگیری باز شدن خیابان طالقانی گفت: روز گذشته برای پیگیری این موضوع با توجه به اعتراضات گسترده از سوی کسبه و بازاریان و بعضاً نیز مردم به دفتر فرماندار ایلام رفتیم اما در کمال ناباوری ایشان نمایندگان قاونی مردم را به حضور نپذیرفت.

رئیس شورای شهر ایلام اقدام فرماندار در بستن خیابان طالقانی بدون هماهنگی با شورای شهر و شهرداری غیرقانونی دانست و عنوان کرد: این اقدام فرماندار ایلام مصداق بی قانونی بوده چون وظیفه ساماندهی خیابان ها و بازار از وظایف شهرداری می باشد .

وی ادامه داد: در صورت بروز هرگونه مشکل اعم از اتش سوزی و غیره با توجه به غیراستاندارد بودن آنها، برعهده مسئولان ایجاد کننده بوده و شهرداری نیز برای خدمت رسانی به این گونه مشکلات حتما با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

حسن زاده در خصوص عدم اقدام شهرداری ایلام در جمع آوری بساط های دست فروشی خیابان طالقانی با توجه به غیرقانونی بوده انها نیز تصریح کرد: شهردار ایلام بزودی بایستی برای ایجاد اینچنین مکانی در مرکز شهر و عدم جمع اوری آن به نمایندگان مردم در شورای شهر پاسخگو باشند و در صورت عدم ارئه پاسخ مناسب اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت.

رئیس شورای شهر ایلام در خصوص برخی اظهارنظرها در مورد اینکه این موضوع مصوبه شورای شهر بوده و شهرداری این خیابان را به پیاده رو تبدیل می کند نیز اظهار داشت: شهرداری موظف به اجرای پیاده رو در این خیابان شده است اما این دلیلی برای بساط کردن دست فروشان نیست و در صورت اجرایی شدن این طرح برای رفاه حال همشریان بوده و با دست فروشان و بساط کردن انها برخورد خواهد شد.

وی در پایان از پیگیری قضایی مسدود شدن خیابان طالقانی به سود دست فروشان در آینده نزدیک خبر داد.

مسئولان اقدامات را کارشناسی انجام دهند

این اعتراض ها مختص به شورای شهر نبوده و هواسیان رئیس اتاق اصناف ایلام نیز در گفتگویی گفت: متاسفانه با توجه به اینکه در جریان سیل اخیر بازاریان این خیابان متحمل خسارت فراوان شده‌اند و بازار شب عید می‌توانست بخشی از خسارت‌های وارده بر اثر سیل را جبران کند که دستفروشان آن را از کسبه‌ها این خیابان سلب کرده‌اند.

وی افزود: مسئولان باید اقدامات را کارشناسی و به صلاح انجام دهند.

 

پیگیری های خبرنگارايلام بيدار برای دریافت پاسخ  فرماندار ایلام بی نتیجه ماند

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد