سرویس: اجتماعی
کد خبر: 19329
|
09:13 - 1394/12/16
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

هجوم متکدیان به ایلام در آستانه "نوروز" / زخمی که مرهم ندارد

هجوم متکدیان به ایلام در آستانه "نوروز" / زخمی که مرهم ندارد
همزمان به فرا رسیدن ایام نوروز هجوم متکدیان به شهر ایلام به اوج خود رسیده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::تا پایان سال روزهای زیادی باقی نمانده و استان اماده پذیرایی از مهمانان نوروزی می شود، این در حالی است که این روزها و در استانه نوروز تعداد قابل ملاحظه ای از متکدیان وارد شهر ایلام شده اند.

در یک جامعه که پیشرفت و توسعه به عنوان هدف ملاک قرار گرفته است با معضلاتی که در بخش های گوناگون، دامن گیر آن جامعه شده مواجه که باعث ضربه زدن به کل جامعه و البته بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود.

یکی از معضلات مهم در این باب وجود تکدی گری است که از شهرهای توسعه یافته تا شهرهای غیرتوسعه یافته رخنه کرده است، تکدی گری ریشه در مشکلاتی از جمله فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق، مشکلات روحی و روانی و نیز دلائلی دیگر دارد که مهمترین آن فقر است.
این پدیده از منظر قرآن کریم نیز قابل توجه است و در آیه 273 سوره بقره، فقیران کسانی هستند که هرگز چیزی از کسی درخواست نمی کنند و این از عزت نفس آنها بشمار می آید.
پس با این وجود تظاهر به فقر و ابراز تنگدستی یکی از مهمترین مشخصه های فرد نیازمند از گدایان کاسب است. از منظر قانون نیز هر کس تکدی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش و یا ولگردی نماید از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی را که از طریق تکدی گری بدست آورده مصادره می شود.
اما افزایش متکدیان در گروه های سنی مختلف و به اشکال گوناگون در سطح شهر ایلام سبب بروز بسیاری از آسیب ها و مسائل اجتماعی شده و در صورت افزایش بیشتر امنیت شهروندان ایلامی را مورد تهدید قرار می دهد، همچنین علاوه بر این مهم فضای شهری نامناسبی را بوجود آورده است.
در ایلام شاهد متکدیانی عمدتا غیربومی هستیم که علت اصلی این روند صعودی، اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردم است؛ چرا که از دسیسه های این افراد متوسل شدن به بزرگان دینی و سوء استفاده از این حربه برای به دست آوردن مادیات هستند؛ چه بسا نمونه های بسیاری از این حربه ها را در شهر ایلام می توان در مراسمات عزاداری و مذهبی علی الخصوص ایام محرم و رمضان ذکر کرد و نیز روزهای خاص هفته همانند روز جمعه و در مراسم باشکوه مردم ایلام در نماز جمعه این موضوع صدق می کند.
این افراد فرصت طلب با وجود تعداد کثیر شرکت کنندگان در این مراسم ها با استفاده از عناوین و جملاتی دینی سعی در اغفال کردن مردم دارند، باید گفت اگر قرار باشد با چنین مراسم های باشکوه و یا سایر مراسم های دیگر و یا در کوچه و خیابان ها این چنین مایحتاج خود را تأمین نمایند باید هشدار داد که در سال های آتی علاوه بر شمار زیاد این دسته می توان تکدی گری در ایلام را یک شغل دانست!
اخیرا نیزحربه های جدیدی را در سطح شهر از متکدیان شاهد هستیم که در صورت عدم کمک عابرین به متکدی، فرد متکدی عابرین را مورد قسم، توهین، نفرین و یا بی حرمتی قرار می دهد و شخص عابر هم برای در امان ماندن از این نفرین با حالت نارضایتی مقداری به فرد متکدی کمک می نماید!

بایستی مسئولان راهکارهای عملی را برای جمع اوری متکدیان آغاز نمایند و به آن جامه عمل بپوشانند چرا که تا پایان سال و روزهای منتهی به نوروز زمان زیادی باقی نمانده است.

چهره زشت شهر با وجود هجوم متکدیان به بیش از حد خود رسیده و بایستی این مهم در دستور کار ویژه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد