سرویس: اجتماعی
کد خبر: 18879
|
06:50 - 1394/11/21
نسخه چاپی

گزارشی از اجرای کنسرت های موسیقی:

بزرگترین خیانت در عرصه فرهنگی استان ایلام

بزرگترین خیانت در عرصه فرهنگی استان ایلام
سوق دادن سلیقه مردم و جوانان به سمت موسیقی عامه پسند، بزرگترین خیانت به یک جامعه است،

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، موسیقی روح را جلا می دهد، موسیقی بیان کننده و بازتاب دهنده آمال و آروزها وناکامی های یک جامعه است اما هر ساز وآوازی، در تقسیم بندی موسیقی جای نمی گیرد.

سوق دادن سلیقه مردم و جوانان به سمت موسیقی عامه پسند، بزرگترین خیانت به یک جامعه است، آنچه که در سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم، پرورش نوعی سلیقه سطح پایین وعقب نشاندن سلیقه مردم تا حدی است که درمرگ یک خواننده جوان با تعداد انگشت شماری آلبوم؛ جدای از بحث شخصیت فردی وی که درجای خود به عنوان یک انسان رنج کشیده بسیارمحترم است، چند میلیون نفر، ماتم گرفتند.

همین سلیقه در استان ایلام در قلب بنرهای بزرگ با هزینه های گزاف هرچند شخصی، خودرا نمایان کرده است و این وضعیت پروژه مانند و نامتعادل که از دهه اخیر رواج یافته است، نشان از سیاستگذاری های فرهنگی است که با واقعیات زندگی فرهنگی مردم ایلام، بی ارتباط است.

پشت برنامه فرهنگی کنسرت ها اقتصاد حضوری قاطع دارد، یک طرف  سودهایی که در جیب ذینفعان می ریزد که اگر ضرر هم بدهند، گرچه واکنشی عقلانی از طرف یک جامعه احساسی است، ولی دست و پای آنها را از این عرصه قطع می کند و از طرفی، گوشه چشمی به وضعیت اقتصادی مردم استان عقب نگه داشته شده ایلام است.

حال چه معیار را حقوق یک کارگرساختمان در نظر بگیریم یا یک کارمند طبقه متوسط، ایلام در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برد.

این گونه برنامه ها با حق ورود ده هزارتومنی  و بالاتر، گویا برای مردم دارای سرمایه اقتصادی بالایی است که دسترسی شان به شکل زنده و غیرزنده به اینگونه برنامه ها در داخل یا خارج کشور بالاست وگرنه برای مردم طبقات و لایه های پایین و متوسط جامعه، نه تنها تعریف شده نیست بلکه درآمدشان اجازه چنین تفکری را به آنها نمی دهد و در این میان فقط تضادهای نوجوانان و جوانان را با خانواده به خاطرتامین مالی آنها توسط سرپرست خانواده افزایش می دهد. 

روی سخن من با مسئولین مربوطه در حوزه صدورمجوز برای برگزاری کنسرت است که خود به خوبی آگاهند، اگر پروژه برگزاری کنسرت زنده برای مردم، نوعی سیاست گذاری نه تنها رسمی و دولتی بلکه تصمیم ذی نفعان با نفوذ برای تجدید علاقه مردم به موسیقی است، باید گفت مردم این استان، جدای ازشعار، خود دارای پیشینه غنی موسیقی و آوازهستند و پیشینه فرهنگی وسیع شان نیازمند توجه و سرمایه گذاری است و برگزاری کنسرتی از یک خواننده با یا بی طرفدار در سبکی عامیانه و نه پاپ که پاپ خود در جهان غنای خاصی دارد، تنها به درد تخلیه مقطعی هیجانات سنین خاصی می خورد و همین نیزبزرگترین خیانت به سلیقه وبه آینده فرهنگی آن نسل است که در تئوری باید تعیین کننده آینده فرهنگی استان باشند.

مسئولین باید بدانندبرگزاری کنسرت برنامه فرهنگی بزرگی است اما مفاهیم و برنامه هایتان را به سود مردم استان و باتوجه به آینده استان، بازتعریف کنید.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب