سرویس: اجتماعی
کد خبر: 18743
|
08:10 - 1394/11/14
نسخه چاپی

گزارش/

طرح تحول نظام سلامت در سیروان عقیم ماند

طرح تحول نظام سلامت در سیروان عقیم ماند
با گذشت چندین مرحله از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور اما هنوز هیچگونه بهره ای شامل مردم سیروان نشده است و این باعث شده طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان عقیم بماند.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازسیروان نوین، مردم شهرستان سیروان مشکلات زیادی را تحمل می کنند ولی نبود امکانات درمانی و بهداشتی بخصوص پزشک معالج امان مردم را بریده است، زیرا برای مداوا هزینه گزافی متحمل می شوند تا اینکه بتوانند برای معالجه به شهرستان های هم جوار روانه شوند. در حال حاضر چند پزشک عمومی در مراکز درمانی سیروان بیشتر حضور ندارد.

 پزشکان، حاضر به طبابت در مناطق محروم و کم درآمد نیستند و باعث شده شهرهای محروم و کم جمعیت، از وجود پزشک متخصص هم محروم بمانند.

چنانچه از سمت دولت ها امتیازات و مشمولیتهای در نظر گرفته شود تا پزشکان متخصص برای ارائه خدمات پزشکی در این مناطق محروم تشویق شوند و یا با در نظر گرفتن سهم منطقه ای برای بومیان منطقه در ورودی دانشگاهای پزشکی، می توان پزشک در مناطق محروم را پرورش و در همان مناطق به خدمت گرفته شود. می توان با این کار هم به نوعی استعدادها شناسایی و به آنها کمک کرد و هم در تامین نیروی متخصص بی نیاز شد.

در جامعه امروزی پزشک از مشاغل پر درآمد محسوب می شود، پس مسلماً پزشکان برای کسب درآمد بیشتر به سمت شهرهای پر جمعیت می روند که با اجباری شدن طرح های مانند متعهد به خدمت در مناطق محروم می توان این پزشکان را به اجبار در این مناطق نگهداشت.

 در حال حاضر وزارت بهداشت به دنبال اجرای مرحله به مرحله طرح تحول نظام سلامت در کشور است، و برای ایجاد عدالت سلامت و ارائه عادلانه خدمات درمانی در تمام مناطق کشور تلاش می کند.

در مرحله اول این طرح سعی در کاهش هزینه های درمان بوده و در مرحله دوم به دنبال ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته. در واقع از مهمترین و اساسی ترین مشکلات وزارت بهداشت و به نوعی مردم در شهرهای کوچک و بخصوص مناطق محروم ماندگاری پزشکان متخصص است که این یکی از دغدغه های همیشگی وزارت بهداشت بوده است، زیرا پزشکان متخصص حاضر به طبابت در این مناطق نمی شوند.

از نکات قابل توجه و رکن اساسی و مهم این طرح ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در تمام مناطق کشور بخصوص مناطق محروم است، اما با نبود پزشک و بیمارستان در مناطق محروم برعکس شده و این خدمات برای مناطق توسعه یافته و پر جمعیت صورت می گیرد.

با وجود اینکه دومین قدم وزارت بهداشت برای ایجاد تحول در نظام سلامت، و ماندگاری پزشک در مناطق محروم از خرداد ماه سال گذشته در بیمارستانهای دولتی کشور آغاز و جزء طرح هایی بود که به کمک بهداشت، درمان و سلامت جامعه آمده اما در شهرستان سیروان هیچگونه تغییری در حضور پزشکان متخصص و ماندگاری آنها ایجاد نشده است.

با گذشت چندین مرحله از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور اما هنوز هیچگونه بهره ای شامل مردم سیروان نشده است  و  این باعث شده طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان عقیم بماند.

در اواخر سال گذشته(بهمن ماه) دو پزشک متخصص اطفال و داخلی یک روز در هفته در مرکز بهداشتی درمانی شهر لومار فعالیت داشته اند، که متاسفانه کمتر از یک ماه از حضور آنها نگذشت که دوره طرح آنها تمام و به شهر خود بازگشتند و اکنون مراکز درمانی شهرستان سیروان بدون پزشک متخصص و تنها با چند پزشک عمومی که بعضی از آنها نیز در حال گذراندن طرح خود هستند، فعالیت می کنند.

شهرستان سیروان همچنان منتظر قدم رنجه پزشکان متخصص است تا شاید مرهمی باشند بر دل بیماران و مصدومان حوادث این منطقه محروم، ولی این مهم کی و چه زمانی محقق می شود باید مردم حالا حالاها منتظر بمانند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب