اگر رسیدن به صد هدف ما ست وسخن گفتن از صد قصدما، و به دلیل مجموعه شرایط – کمداشت ها و ناتوانی ها – نمی توانیم مستقیماَ تا صد بشمریم، چرا 5 بار از یک تا بیست نشمریم؟ شرط اصلی و ثابت ما به هیچ دلیلی از صد چشم نپوشیم و کوتاه نیاییم، اگر توان مسئولین استان ایلام از نظر کیفیت ، ارزش و کیفیت بخشی صد نیست ، پنجاه نیست و پنج هم نیست ، این کمبود – به گمان من – دلیل کافی برای چشم پوشیدن از بیان آن نیست.هدف ما باید صد باشد و صد انگیزه ایی باشد که توان تکان دادن و تغییر دادن در جهت حرکت به سمت مطلوب برای استان باشد. اما بقول معروف هر سال در این استان دریغ از پارسال. حال که در سفر ریاست محترم جمهور به استان، مسئولین استان ؛ از صد ، پنج را هم را اخذ ننموده اند ، نوع بر نامه ریزی استان متاسفانه نشان از ضعف مشهود در بیان مطالبات و خواسته و نیاز ها و اولویت ها ی استان داشت که در این نوشته به یکی از این ضعف ها خواهم پرداخت و در قلمی دیگر نیز سخن خواهیم گفت :
یکی از ضعف های مشهود در این سفر نشست خبرِی ، کنفرانس خبری و یا هر عنوانی که برآن میگذارید بود.و برای آنکه فردا نگارنده این سطور بی سواد و عدم آشنا به فن روزنامه نگاری و.... توسط برخی روشنفکر نمایان اخته ، پر فسوران بی اندیشه و.. قرار نگیرد ابتدا اشاره ای دارم به تعریف علمی و آنچه خبر نگاران حرفه ای بیان داشته اند؛ و ان اینکه : کنفرانس مطبوعاتي؛ روابط عمومي هر سازمان يا دستگاهي براي آگاه کردن مردم از تصميمات تازه،فعاليتها و اعلام برنامه هاي آينده از خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه هاي خبري ،اقدام به برگزاري کنفرانس مطبوعاتي ميکند.
و یا در تعریف دیگر نشست خبری، نشست رسانهای یا کنفرانس مطبوعاتی یکی از رویدادهای رسانهای است که در آن خبرسازان از خبرنگاران دعوت میکنند تا برای شنیدن سخنان فرد یا افراد خبرساز و همچنین (اغلب) ارائه پرسشها به مکان مشخصی بیایند.
دو دلیل اصلی برای برگزاری نشستهای خبری؛ یکی اینکه فرد خبرساز از این طریق میتواند به بسیاری از پرسشهای گزارشگران و خبرنگاران در یک جا و یکباره پاسخ بدهد و دیگر ناچار نیست به همگان (مستمعین) جواب دهد. و دلیل دوم اینست که شخص میتواند از این راه به موضوع مورد نظر خود که پیش از این مد نظر خبرنگاران قرار نگرفتهبوده پوشش خبری بدهد و افکار عمومی را به آن جلب کند.
الزامات كنفرانس خبري ان است که "براي اينكه در برگزاري كنفرانس هاي مطبوعاتي بيشترين بهره برداري حاصل شود،روابط عمومي ها مي بايست تمهيدات و پيش بيني هاي زیر را اتخاذ نمايند.
الف : ضرورت و نياز مصاحبه ب: تهيه متن مصاحبه ج : زمان مصاحبه د :تهيه و ارسال متن دعوت.وپیش نیاز های یک کنفرانس خبری؛ به صورت متداول، برای مهمانان سازمان ها از پیش، پذیرایی آب میوه، آب یا شیرینی در نظر گرفته می شود.
از مسئول سالن بخواهیم خلاف برنامه همیشگی پذیرایی ها که در حین جلسه این پذیرایی صورت می گیرد، از قبل فقط بطری های خنک آب و لیوان یکبار مصرف را روی میز قرار دهد و برای رعایت نظم جلسه از پذیرایی در حین جلسه خودداری شود،صدای بشقاب و کارد و چنگال در شأن یک نشست خبری نیست.
پیش از برگزاری برنامه، در مقابل هر صندلی، چند برگ سفید و یک خودکار چک شده وجود داشته باشد تا در حین برنامه، فردی درخواست کاغذ و قلم نکند.
اگر بنا داریم برای بک گراند مسئولین یا کارشناسان سازمان، طرح و سازه خاصی در نظر بگیریم، (پاپ آپ، استند ایستاده یا نصب یک بنر روی دیوار پشت سر) باید سعی کنیم ضمن دقت بر قرار گرفتن جای عبارات ـ طوری که زیاد بالا یا زیاد پایین نباشند و درست بالای سر مسئولین دیده شود ـ، نوشته ها و محتوای آن کاملا خوانا باشد تا در عکس ها، عکاسان را به زحمت نیاندازد.
در املای محتوای بک گراند دقت کنیم تا ضمن رعایت درست نویسی، زمان و تاریخ به درستی قید شود.
از وجود و قرار گرفتن پرچم درفش سازمان و پرچم رومیزی سازمان در محل مناسب اطمینان پیدا کنیم.
یک ساعت پیش از برگزاری نشست خبری، نسبت به مناسب بودن هوای سالم اطمینان پیدا کنیم.
یک روز پیش از برنامه سیستم صوتی سالن، ویدئو پرژکتور و امکانات سرمایشی گرمایشی سالن حتما بررسی شود تا در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض سیستم، فرصت کافی وجود داشته باشد.از انتخاب سالن هایی که مجاور با بخش های پر رفت و آمد سازمان هستند خودداری کنیم. بهتر است یک سالن در فضای کم رفت و آمد و ساکت برای جلسه نشست خبری انتخاب شود.
طی هماهنگی با یکی از همکاران، ورود و خروج به سالن را کنترل کنیم تا ضمن راهنمایی خبرنگاران به داخل سالن، از ورود افراد غیر مرتبط با جلسه خودداری شده و نظم و سکوت جلسه تا پایان رعایت شود.
با ذکر تعاریف علمی فوق و نظر به اینکه مسئولیت کنفرانس خبری بر عهده روابط عمومی بوده و بطور حتم در سفر مقامات عالیه تیم رسانه ای مقام نیز نقش آفرین است لیکن بنظر میرسد در نشست خبری سفر دولت تدبیر و امید به ایلام بمانند نشست خبری سفر دکتر احمدی نژاد ضعف نشست خبری مشهود و بر هیچ ایلامی حتی آن افرادی که کوچکترین اطلاعی از راه و روش نشست خبری ندارند عیان بوده که به ذکر نکاتی از آن می پردازم.
1-ارتباط با رسانه ها كه زير مجموعه ارتباطات برون سازماني و يكي از عمده ترين وظايف روابط عمومي هاست اكنون بعنوان سهل الوصول ترين و متداول ترين راه ارتباط با مخاطبان انتخاب مي شود . تو سط روابط عمومی استانداری نادیده گرفته شد و موجب تحریم خبری خبرنگاران قرار گرفت که زیبنده این سفر نبود ؛ روابط عمومی استانداری باید بداند که ، رسانه ها به عنوان يك امكان بالقوه، مناسب ترين فرصت را براي ارتباط روبط عمومي و افكار عمومي فراهم مي سازد .
2- روابط عمومی استانداری بعنوان متولی این نشست ؛ متن مصاحبه را به خبرنگاران ، سایت های خبری، و نشریاتی ، ذي ربط كه قبلاً دعوت نشده اند ارسال نموده و از اينكه امكان دعوت آنها وجود نداشته عذر خواهي نماييد" که این امر توسط روابط عمومی استانداری انجام نگرفته و نه تنها عذز نخواسته بلکه تلاشی در انعکاس اخبار نداشته است و اگر سایت های خبری مطالب را منعکس نموده بر اساس احساس مسئولیت خود بوده است.
3- وضعيت نور، سيستم صوتي ، نظافت ، تزيين و ...اتاق كنفرانس در شان مقام محترم ریاست جمهوری نبود بنحویکه کمبود فضا و چینش صندلی ها نشان از ان داشت که نحو نشستن خبرنگاران و ریاست جمهوری حکایت از محدویت جا داشته است . از طرفی نامناسب بودن سیستم صوتی و سر و صدایی که هنگام پاسخگویی ریاست جمهوری ایجادشد و به رغم پخش مستقیم همگان این ناهماهنگی را به عینه دیدند. تاکید اگاهان فن بر آنست که : تعداد افراد دعوت شده را از قبل پيش بيني كنيد و چنانچه صندلي به تعداد كافي نيست ، آن را تأمين نماييد.
؛ چنانچه رسانه اي در كنفرانس حضور نداشت بعد از پايان كنفرانس متن مصاحبه را برايش ارسال نماييد. که روابط عمومی استانداری از آن غافل بود.
4- بمانند سفر ریاست جمهوری دولت احمدی نژاد در این سفر سئوالات بسیار پیش پا افتاده و از سطح پائین بود بنحویکه این سئوالات و پاسخ به آنان چاره ساز برای استان نبود. نمونه آنکه خبرنگاری بالگرد، یکی فضای سبز وآن دیگری در کسوت نمایندگی قسم حضرت عباسی برای ایجاد اشتغال و آن دیگر دکتر صنعت و آن دیگر هیچی نگفت .
5-در سفر دولت احمدی نژاد نیز مجری کنفرانس خبری بجای بیان مشگلات استان مسئله ای را مطرح کرد ؛ که با پاسخ رئیس دولت وقت مبنی بر اینکه از صبح تا الان من در مورد سئوال شما گفته ام ؛ مواجه شد.
واقعیت این است اهمیت نشست خبری ؛ بدلیل توجه جهانیان به آن و مانور خبری که برای آن در دنیا صورت می گیرد؛ نماد توان، اگاهی؛ شان و شخصیت و جایگاه یک استان بوده و هست و مجریان در این نشست که دنیا به آن می نگرد نباید بی توجه بود و سئوالات نسنجیده مطرح ووقت بالاترین مقام اجرایی را با آن بگیرند. بل با استفاده از افراد توانمند ، متخصص در این رشته و از قبل برنامه ریزی شده مقام را ترغیب به امتیاز نمایند که در این نشست چنین نشد و صداو سیما نیز نتوانست پوشش آن را تکمیل کند . قطع وصل شدن مکرر نیز عیب دیگر آن بود . اما چه اشکال دارد در اینگونه موارد از مجریان و خبر نگاران کارگشته کشوری دعوت تا با استفاده از فن و روش نیکو خواسته استان بیان و در جهان استان را در چنین برنامه های معرفی نمائیم. امید آنکه مورد توجه قرار گیرد. چون در این برنامه صد که هیچ 5 هم نگرفتیم.
منبع:آفتاب ایلام
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد