سرویس: اقتصادی
کد خبر: 20829
|
11:09 - 1395/03/15
نسخه چاپی

یادداشت/

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصادمقاومتی

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصادمقاومتی
اقتصاد مقاومتی سدی نفوذ ناپذیر در برابر تحریم و فشار امپریالیسم بین الملل است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، مواضع ناعادلانه غرب مدت هاست بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، اما با وجود همه این تحریم ها می توان با اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی از توطئه های دشمنان جلوگیری کرده که این مهم در ازای همکاری قوا  و سایر دستگاه ها در کشور محقق می شود.

ایران اسلامی ثابت کرده که در عرصه های مختلف بدون نیاز به غربی ها پیشرفت های شگرفی داشته و باید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مجدانه در این زمینه را سرلوحه کارها قرار دهیم. ما باید از منابع غنی ای که در کشورمان وجود دارد بهره کافی را برده و از جوانان نخبه کشورمان برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کنیم. همین جوان ها بودند که در طول انقلاب تهدید ها را به فرصت ها تبدیل کرده و دستاوردهای کشورمان در راستای حمایت های مقام معظم رهبری و تلاش های بی وقفه این جوانان بدست آمده است.  

**اقتصاد مقاومتی چیست؟
یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که  منحصر به کشور ما هم نیست. بسیاری از کشورها با توجّه به این فراز ونشیب های  اجتماعی  و اقتصادی  که در چند دهه گذشته  اتّفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کاری افتاده‌اند و این حرکتی که ما در حال اقدام برای عملیاتی کردن آن هستیم  دغدغه‌ی دیگر کشورها نیز هست و مخصوص ما نیست.

 اقتصاد مقاومتی  اقتصادی که در شرایط فشار، تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد. کشورمان برای مقابله با تحریم ها یا باید با آمریکا تعامل و هر چه آنها می گویند گوش دهد و یا با فشارهایی که غربی ها بر ما اعمال می کنند مقابله کند. بهترین شیوه دفع فشارهای دشمن اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی است که شعار مقام معظم رهبری در سال جدید، "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" نامگذاری شده است. در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به فرمان "مقام معظم رهبری" تشکیل شده و معاون اول رییس جمهور بعنوان رییس، این ستاد را فرماندهی می کند. ما باید با تولید داخلی وابستگی خود را به کالای خارجی کمتر کرده و با حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ضمن صادرات بیشتر کالا به کشورهای خارجی از افزایش آمار بیکاری در کشورمان جلوگیری کنیم.
 

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی
 
"مقام معظم رهبری" اقتصاد مقاومتی را اینگونه بیان کرده اند  که ما یک اقتصادى داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادى در کشور محفوظ بماند، هم آسیب ‌‌پذیرى ‌‌اش کاهش پیدا کند. یعنى وضع اقتصادى کشور و نظام اقتصادى جورى باشد که در مقابل ترفندهاى دشمنان که همیشگى و به شکل ­هاى مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند. یکى از شرایطش، استفاده از همه‌‌ ى ظرفیت هاى دولتى و مردمى است؛ هم از فکرها و اندیشه‌‌ها و راهکارهایى که صاحبنظران می دهند، استفاده کنید، هم از سرمایه‌‌ ها استفاده شود.

**ابلاغیه "مقام معظم رهبری" به روسای قوا در راستای اقتصاد مقاومتی

مقام معظم رهبری طی ابلاغیه ای که به روسای سران قوا در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی داشتند با اشاره به استعدادهای فراوان و منابع و ذخایر غنی که در کشورمان وجود دارد می توان بر همه مشکلات فائق آمد و دشمن را با تمام امکانات به عقب نشینی وادار نمود. با توجه به مخاطراتی که در عرصه ها و بحران های مختلف در حال افزایش است باید با حفظ دستاوردهای کشور و تداوم پیشرفت ها و تحقق آرمان ها و چشم اندازهای انقلاب اسلامی می توان اهداف انقلاب اسلامی را تحقق بخشید.
 

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی
 

 

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی

 

 

در این راستا لازم است قوای سه گانه بدون وقفه و با زمان بندی مشخص با تهیه قوانین لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه های مختلف، زمینه های مناسب برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در این جهاد مقدس را فراهم آورد تا حماسه اقتصادی همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.

**پیامدهای اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای افزایش تولید ملی است که بازار را از رکود خارج کرده و نگاه مثبت به آن می تواند کشور را از واردات بی رویه کالاهای وارداتی خارج کند. از اهداف مثبت اقتصاد مقاومتی غلبه بر فشارهایی است که کشورهای غربی در راستای تحریم و فشار اقتصادی به کشورهای دیگر وارد می کنند و در این راستا کشور ما که از مدت ها در تحریم های مختلف می باشد جهت خارج شدن از تحریم ها می بایست سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این راستا را اجرایی نماید تا نیاز به واردات بی رویه کالای بی کیفیت به کشورمان نباشد. می توان گفت با رونق کسب وکار و تولید، شاهد پیشرفت در حوزه های مختلف خواهیم بود و قدمی در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد.

با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی آثار مثبت و چشمگیر آن برکشور مشاهده خواهد شد و مسیر تحقق اهداف آن باز خواهد شد. کشورمان باید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از نیروی انسانی و منابعی که در ایران اسلامی داریم حمایت کرده و این مستلزم این است که اقدام و عمل برای تحقق این اهداف در راس امور باشد.

 

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی
 

**اراده سیاسی برای رفع مشکلات اقتصادی

با توجه به اینکه بخش اعظمی از مشکلات در کشورمان مربوط به پرداخت یارانه، کالاهای قاچاق، مالیات، وابستگی به نفت می باشد برای اجرایی کردن تصمیمات اقتصادی نیاز به اراده سیاسی نیز هست. ما باید در پرداخت یارانه کسانی که نیازمند نیستند را از یارانه بگیران حذف کرده و پرداخت آن را به نیازمندان واقعی جامعه اولویت دهیم.
 

 

تحقق دیپلماسی اقتصادی با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی

 

در مباحثی چون ورود کالاهای قاچاق ما باید از مبانی رسمی این کالاها را وارد کرده و از ورود کالاهای قاچاق به کشورمان جلوگیری کنیم تا به تولیدکنندگان کشورمان ضرر و زیانی وارد نشود. متاسفانه هر ساله ما شاهد ورود کالاهای قاچاق به کشورمان هستیم و در این مدت بسیاری از کارگاه ها و شرکت های تولیدی تعطیل شده اند. دستگاه های اجرایی می بایست با قدرت با وارد ککندگان این کالاها به کشور برخورد کرده تا بیش از این به کشورمان ضرر وارد نشود.

 

بسیاری از ثروتمندان با نقیصه‌ای که در سیستم  وجود دارد از پرداخت مالیات فرار می کنند و بار سنگین پرداخت مالیاتی بر دوش اقشار کم درآمد جامعه اعمال شده است. که برهمین مبنا می بایست با نظارتی دقیق بر اساس سطح درآمدی افراد جامعه از مردم مالیات دریافت کنیم.
 

در راستای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که همانا ایجاد ارتباط  و برقراری مناسبات سیاسی و اقتصادی با سایر نقاط جهان است، کشورمان می بایست از این دیپلماسی بهره برداری کند. با توجه به ویژگی هایی که در زمینه دیپلماسی در دانش وزیر امور خارجه وجود دارد ما نیاز داریم که شخصی در زمینه اقتصادی به مانند او این ویژگی ها را داشته باشد که بتواند اهداف عالیه جمهوری اسلامی ایران را در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی کند و این رفت آمد های سیاسی دستاورد هایی برای کشورمان داشته باشد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد