سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 831
|
15:02 - 1391/09/21
نسخه چاپی

14 شی تاریخی منحصر به فرد در دهلران کشف شد

14 شی تاریخی منحصر به فرد در دهلران کشف شد
فرمانده انتظامی دهلران گفت: 14 شی عتیقه و تاریخی منحصر به فرد مربوط به دوره تمدن هخامنشی در بخش ˈزرین آبادˈ این شهرستان کشف شد.

به گزارش ایلام فردا به نقل از ایرنا،سرهنگ علی ابراهیم زاده اظهار کرد: ماموران انتظامی بخش زرین آباد، این مجموعه تاریخی ارزشمند را از پنج قاچاقچی و غارتگران میراث فرهنگی کشف و ضبط کردند.

 
وی ادامه داد: قاچاقچیان از شهرستان های ایلام، دهلران و استان خوزستان هنگام معامله و خرید و فروش این اشیا تاریخی با اقدام به موقع پلیس دستگیر شدند.
 
سرهنگ ابراهیم زاده افزود: اشیا باستانی کشف شده بر پایه بررسی ها و اعلام کارشناسان میراث فرهنگی استان ایلام از ارزش تاریخی کم نظیر برخوردار بوده و پیشینه آنها به زمان هخامنشیان در سه هزار سال قبل برمی گردد.
 
فرمانده انتظامی دهلران توضیح داد: این اشیا شامل جام نقره ای، گلدان کوچک و بزرگ دارای نقوش و تزیینات، تنگ آبخوری با تزیینات برجسته، ریتون بزرگ با تصویر شیر در بالا، کله اسب، جام نقره ای کوچک به شکل بز کوهی، لگام سالم به شکل حیوانات ترکیبی و اسطوره ای، کاسه مفرق و تبرزین است.
 
ابراهیم زاده افزود: جنس این مجموعه غیر قابل ارزش گذاری و گرانبها؛ ( تصویر خبر دو قطعه از اشیا را نشان می دهد) نقره، مس و مفرغ است.
 
وی یادآور شد: قاچاقچیان دستگیر شده در بازجویی های نخستین اعلام کردند، قرار بود این اشیا تاریخی را به قیمت یک میلیارد و 500 میلیون ریال بفروشند.
 
شنبه هفته جاری نیز 35 قلم شی تاریخی مربوط به سه هزار و 500 سال پیش از یک گروه و دسته قاچاقچی در استان ایلام کشف و ضبط شد.
 
بر پایه اعلام فرماندهی انتظامی استان ایلام، اشیا کشف شده شامل شمشیر، سفال و کاسه از جنس برنز و مفرغ بود.
 
استان ایلام با پیشینه تاریخی و تمدنی 11 هزار ساله قدیمی ترین سکونتگاه بشر نخستین در فلات ایران بوده است.
 
ایلام به عنوان بخش مهم و عمده ˈتمدن ایلام باستانˈ هم عصر با تمدن های ˈبابلˈ، ˈآشورˈ، ˈآکدˈ و ˈسومریانˈ در منطقه میان رودان (بین النهرین) عراق یک هزار و 200 اثر و ابنیه تاریخی دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب