سرویس: استان ایلام
کد خبر: 62795
|
00:39 - 1402/09/22
نسخه چاپی

یادداشت؛

والدین با رابطه صمیمی و هنرمندانه مراقب نوجوانان باشند

والدین با رابطه صمیمی و هنرمندانه مراقب نوجوانان باشند
نسبت به نوجوانمان که دشمن با رسانه و فضای مجازی به جنگ با او و هویتش آمده‌اند هوشیار باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، فرشته سنجیده فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: این روزها وقتی در خیابان بسیاری از شهرها قدم می‌زنید بعضاً دختران و پسران نوجوان را می‌بینیم که تیپ و ظاهر و طرز صحبت‌کردنشان جای تأمل دارد .

نوجوانانی با بلوز و شلوارهای کوتاه و گاهی پاره، برخی کلاه به سر با موهای روی شانه‌ها، و برخی نیز شالی شل و شلخته دور گردن و یا پشت سر انداخته‌اند، برخی پسران نوجوان نیز با غرور سیگار بر لب دارند و گوشی‌هایی که یک‌لحظه از آنها جدا نمی‌شود، ادبیات و سخنانی را می‌گویند که در برخی موارد از حیطه ادب خارج شده اما به‌راحتی عنوان می‌دارند .

در اینجا نمی‌خواهیم نوجوانان را امربه‌معروف کنیم، فقط به‌عنوان یک دلسوز برای این نسل و آینده آنها باید از خودمان بپرسیم که چه اتفاقی افتاده که نوجوان ما دارد از هویت ملی و دینی خود فاصله می‌گیرد، چه شده که والدین با این شرایط نوجوانشان به‌راحتی کنار آمده و به نام آزادی و گفتن این سخن کلیشه‌ای که بگذار آزاد باشند، دارند زمینه را برای چالش‌ها و مشکلات نوجوانان در آینده فراهم می‌کنند؟

متأسفانه برای برخی از پدر و مادرها طرز لباس پوشیدن و روابط اجتماعی فرزندان نوجوانشان اصلاً اهمیت ندارد و نمی‌داند این دختر و پسر نوجوانش که از همین‌الان شلوار پاره می‌پوشد و خال‌کوبی روی دستش دارد و صبح تا شب در اینستاگرام می‌چرخد چه دنیایی در ذهنش می‌گذرد!

برخی از والدین در این فکرند که خدا را شکر که فرزندمان آرام است و در دنیای خودش و دوستانش هست که روزی خدای‌ناکرده به ناگاه می‌بیند که نوجوانش در منجلاب افتاده است و برای کمک به او دیر است .

نوجوانان دختر و پسر امروز، از نظر اجتماعی شرایط خاصی را دارند؛ اما اگر دوستانه و با صمیمیت در کنارشان بود حتی اگر عین حرفه‌ای شما را عمل نکنند در مورد آنها فکر خواهند کرد و به‌راحتی از کنارش عبور نخواهند کرد .

دشمن دارد تمام تلاش خود را می‌کند که نوجوانان را در فضای مجازی و بعد از آن در فضای حقیقی و واقعی وارد انواع انحرافات اخلاقی و جنسی و خشونت کند، چیزی که خودشان به‌صراحت عنوان می‌دارند، دارند دوستی‌های جنس مخالف را یک امر عادی (که اگر کسی تجربه نکند مورد تمسخر قرار می‌گیرد) نشان می‌دهند، به نوجوان ما این پیام‌ها را می‌دهند که برهنه بودن امروزی بودن است، به حرف پدر و مادر گوش‌کردن استقلال تو را هدف می‌گیرد، تو برای انجام هر کاری آزادی بدون اینکه بخواهی به کسی توضیح‌دهی، این حق توست که با دوست‌پسر و یا دوست‌دخترت بیرون بروی و به کسی جواب پس ندی، زندگی با سگ انتخاب توست، پدر و مادر باید با تو راه بیان نه تو با آنها، حجب‌وحیا و حجاب امل بازی است و...

کارها و اقدامات فرهنگی که بسیار لازم است و باید انجام شود و در اینجا قصد پرداختن به آن را نداریم، اما روی صحبت ما با والدین عزیز است که گر چه دنیای نوجوانان بسیار تغییر کرده است شاید در برخی موضوعات به‌قول‌معروف سرکش شده باشند؛ اما والدین به جهت نزدیکی عاطفی که با نوجوانان دارند می‌توانند صمیمانه و خودمانی پای درد دل آنها بنشینند و هنرمندانه آنها را در مسیر درست و موفقیت و درامان‌ماندن از خطرات قرار دهند.

پدر و مادرها هیچ‌وقت نقش خودشان را دست‌کم نگیرند و نگویند بابا زمانه عوض شده همه همین هستند، اولاً همه همین نیستند ثانیاً اگر زمانه مسیر اشتباهی را برود ما هم باید فقط نظاره‌گر رفتن فرزندانمان در این مسیر اشتباه باشیم؟!

تا دیر نشده فرزندان نوجوانمان را که مورد هجمه‌های شدید فرهنگی و هویتی از طرف رسانه و دشمن و فضای مجازی قرار گرفته‌اند را دریابیم و دستشان را صمیمانه بفشاریم.

 

انتهای خبر/ر

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد