سرویس: استان ایلام
کد خبر: 62146
|
10:58 - 1402/08/19
نسخه چاپی

یادداشت؛

علم باید در خدمت صلح باشد

علم باید در خدمت صلح باشد
علم باید در خدمت صلح باشد این یک شعار نیست؛ بلکه رویکرد عملی آن باید برای مردم تبیین شود و همچنین به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی چه مقاصد پلیدی دارند.

به گزارش ایلام بیدار، قدرت‌اله نیاصادق کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: روز جهانی علم فرصتی برای بیان اینکه علم چقدر در زندگی امروزه و ترویج صلح مؤثر است و می‌تواند پیام‌آور پیشرفت باشد درحالی‌که این روزها علم هم روی انسانی و هم روی شیطانی را نشان می‌دهد.

علم باید در خدمت صلح باشد این یک شعار نیست؛ بلکه رویکرد عملی آن باید برای مردم تبیین شود و همچنین به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی چه مقاصد پلیدی دارند.

علم یک تلاش نظام‌مند است که دانش را در قالب توضیحات و پیش‌بینی‌های قابل آزمایش دربارهٔ تمامیت جهان می‌سازد و سازمان می‌دهد.

علم به دودسته تجربی و نظری تقسیم می‌شود. علم تجربی روشش تجربی و نتایجش آزمون‌پذیر و موضوعش جهان خارج باشد، نامیده می‌شود، علم نظری نیز به دنبال توضیح و تفسیر پدیده‌های جهان است و برای توضیح این پدیده‌ها از مفاهیم و نظریاتی استفاده می‌کند

در اسلام، علم‌آموزی و فراگیری دانش و آموختن فنون و مهارت‌ها به‌عنوان یک وظیفه مهم و فرضی در نظر گرفته شده است. در آیات و روایات متعدد اسلامی به ثمرات و ویژگی‌های بسیار والای علم و علم‌آموزی اشاره شده است

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «اگر مردم می‌دانستند که علم چه فوایدی دارد، هر آینه در جستجوی آن بر می‌آمدند، گرچه در راه آن خون بریزند و در ژرفای دریاها فروروند»

بنابراین، فواید علم‌آموزی در اسلام عبارتند از:

رشد و تعالی جامعه

تسهیل و آسایش در زندگی

افزایش اطلاعات و دانش

توسعه فردی و اجتماعی

ارتقای سطح فرهنگی و اخلاقی

افزایش امکانات و توانایی‌های شخصی

افزایش امکانات و توانایی‌های اجتماعی

افزایش امکانات و توانایی‌های اقتصادی

افزایش امکانات و توانایی‌های سیاسی

افزایش امکانات و توانایی‌های فرهنگی

بنابراین، علم‌آموزی در اسلام به‌عنوان یک وظیفه مهم و فرضی در نظر گرفته شده است و دارای فواید و کارکردهای بسیاری است که به رشد و تعالی جامعه و افراد کمک می‌کند.

اما برخی کشورها از علم برای مقاصد پلیدی استفاده می‌کنند که نمونه آن در جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌بینیم و برخی کشورها هم از علم برای بهره‌جویی و تحریم استفاده می‌کنند.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب