ایلام بیدار10:58 - 1402/08/19
یادداشت؛

علم باید در خدمت صلح باشد

علم باید در خدمت صلح باشد این یک شعار نیست؛ بلکه رویکرد عملی آن باید برای مردم تبیین شود و همچنین به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی چه مقاصد پلیدی دارند.

به گزارش ایلام بیدار، قدرت‌اله نیاصادق کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: روز جهانی علم فرصتی برای بیان اینکه علم چقدر در زندگی امروزه و ترویج صلح مؤثر است و می‌تواند پیام‌آور پیشرفت باشد درحالی‌که این روزها علم هم روی انسانی و هم روی شیطانی را نشان می‌دهد.

علم باید در خدمت صلح باشد این یک شعار نیست؛ بلکه رویکرد عملی آن باید برای مردم تبیین شود و همچنین به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی چه مقاصد پلیدی دارند.

علم یک تلاش نظام‌مند است که دانش را در قالب توضیحات و پیش‌بینی‌های قابل آزمایش دربارهٔ تمامیت جهان می‌سازد و سازمان می‌دهد.

علم به دودسته تجربی و نظری تقسیم می‌شود. علم تجربی روشش تجربی و نتایجش آزمون‌پذیر و موضوعش جهان خارج باشد، نامیده می‌شود، علم نظری نیز به دنبال توضیح و تفسیر پدیده‌های جهان است و برای توضیح این پدیده‌ها از مفاهیم و نظریاتی استفاده می‌کند

در اسلام، علم‌آموزی و فراگیری دانش و آموختن فنون و مهارت‌ها به‌عنوان یک وظیفه مهم و فرضی در نظر گرفته شده است. در آیات و روایات متعدد اسلامی به ثمرات و ویژگی‌های بسیار والای علم و علم‌آموزی اشاره شده است

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «اگر مردم می‌دانستند که علم چه فوایدی دارد، هر آینه در جستجوی آن بر می‌آمدند، گرچه در راه آن خون بریزند و در ژرفای دریاها فروروند»

بنابراین، فواید علم‌آموزی در اسلام عبارتند از:

رشد و تعالی جامعه

تسهیل و آسایش در زندگی

افزایش اطلاعات و دانش

توسعه فردی و اجتماعی

ارتقای سطح فرهنگی و اخلاقی

افزایش امکانات و توانایی‌های شخصی

افزایش امکانات و توانایی‌های اجتماعی

افزایش امکانات و توانایی‌های اقتصادی

افزایش امکانات و توانایی‌های سیاسی

افزایش امکانات و توانایی‌های فرهنگی

بنابراین، علم‌آموزی در اسلام به‌عنوان یک وظیفه مهم و فرضی در نظر گرفته شده است و دارای فواید و کارکردهای بسیاری است که به رشد و تعالی جامعه و افراد کمک می‌کند.

اما برخی کشورها از علم برای مقاصد پلیدی استفاده می‌کنند که نمونه آن در جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌بینیم و برخی کشورها هم از علم برای بهره‌جویی و تحریم استفاده می‌کنند.

 

انتهای خبر/ر