سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27644
|
07:20 - 1396/04/26
نسخه چاپی

در گفتگو با رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات ایلام عنوان شد؛

علل هجمه های اخیر به شورای نگهبان/ جوسازی ها تأثیری در عملکرد شورا ندارد

علل هجمه های اخیر به شورای نگهبان/ جوسازی ها تأثیری در عملکرد شورا ندارد
26تیرماه در تقویم رسمی کشور بعنوان سالروز تأسیس شورای نگهبان نامگذاری شده است روزی که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

گروه سیاسی ایلام بیدار::26تیرماه در تقویم رسمی کشور بعنوان سالروز تأسیس شورای نگهبان نامگذاری شده است روزی که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست؛ در نظام جمهوري اسلامي ايران كه مبتني بر نظريه متعالي ولايت فقيه تشكيل شده و توانسته است به تئوري حكومتي شيعه جامه عمل بپوشاند، توجه و اهتمام و پيروي از اندرزها، اوامر و كليه منويات مقام ولايت، نه تنها مقدمه‌اي براي پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌باشد، بلكه نكته‌اي است كه از آثار و لوازم پذيرش حكومت الهي مي‌باشد و لزوم عمل به آن بر همه مسئولان و كارگزاران نظام مفروض است. از سوي ديگر بر اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مديريت و رهبري جامعه از جمله مهمترين تكاليفي است كه بر عهده ولي فقيه، به عنوان بالاترين مقام نظام اسلامي، قرار گرفته است و رهبر داراي ولايت مطلقه بر ساير مراجع و نهادهاي قانوني مي‌باشد و ولي فقيه ضامن عدم انحراف نهادها از وظايف اصيل اسلامي آنها و حركت در مسير اسلام مي‌باشد. از همين روي مشروعيت عملكرد همه مراجع قانوني و نهادها منوط به حركت در چارچوب مسيري است كه ولي فقيه براي آنها ترسيم مي‌كند؛ و اين مسئله در خصوص نهادها و مراجعي كه داراي اهميت و جايگاه والاتري در قانون اساسي و داراي نقش مهم‌تري در اداره كشور مي‌باشند بيشتر احساس مي‌شود.

شوراي نگهبان نيز به عنوان يكي از اركان اصلي نظام جمهوري اسلامي، كه وظيفه حراست از قانون اساسي از طريق تطبيق مصوبات مجلس شوراي اسلامي با قانون اساسي و ارائه نظرات تفسيري، و همچنين حراست از شرع از طريق تطبيق مصوبات با موازين  اسلام را بر عهده دارد؛ و از طرف ديگر در امر انتخابات به عنوان نهاد ناظر، صلاحيت قانوني لازم را در اين امر دارد؛ در حقيقت به عنوان حافظ اسلاميت نظام و پاسدار قانون اساسي مي‌باشد و نتيجتاً از جمله نهادها و مراجعي است كه مي‌بايست بر اين اساس اتخاذ مسير كند و با سرلوحه قرار دادن انديشه‌ها، بيانات و رهنمودهاي حضرت امام خميني(ره)و مقام معظم رهبري در جهت اجراي هرچه بهتر وظايف خود اقدام كند. از اين طريق است كه مي‌توان اميدوار بود حركت با ثبات و منسجم نظام و به خصوص شوراي نگهبان، برگرفته از يك اجتهاد و تفكر روزآمد و مستمر، با سرعت هرچه بيشتر و بهتر به سمت اهداف و برنامه‌هاي نظام اسلامي صورت بگيرد؛ و اميد است كه با نگاه همه جانبه به فرمايشات و رهنمودهاي مقام ولايت، و با دوري از برخورد گزينشي و مقطعي با آن، بتوان سعادت نظام و ملت را رقم زد.

علل هجمه های اخیر به شورای نگهبان

در همین راستا و به بهانه سالروز تشکیل این نهاد با رئیس دفتر هئیت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام گفتگوی مختصری را انجام دادیم؛ "یوسف امیدی"، رئیس دفتر هیئت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام در را رابطه با اهمیت تشکیل این نهاد گفت: یکی از وظایف مهم شورای نگهبان ، بررسی انطباق یا مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی ، با شرع و قانون اساسی مي باشد؛ چنانچه مصوبات مجلس شورای اسلامی، با شرع یا قانون اساسی، مغایرت داشته باشد، آن را به مجلس اعلام، تا آنرا اصلاح نمایند.

وی اظهار کرد: در غیر این صورت، آن را تأیید می کنند تا برای اجرا ابلاغ شود، نکته‌ای که در این زمینه قابل توجه است، بحث اسلامی بودن قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ زیرا عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع، بمعنای انطباق با شرع و اسلامی بودن قوانین مصوب، نیست؛ بنابراين نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تلاش نمایند تا احکام شرع را برای اجرایی شدن، تدوین و بصورت قانون در آورند. برای اینکار لازم است علاوه بر تخصص در یک زمینه‌ی خاص ، با شرع مقدس نیز آشنایی کافی داشته باشند.

این مسئول افزود: در کشورهای ديگر نیز ساختارهای مشابهی وجود دارد که وظایف مشابهی انتخابات انجام می دهند؛ گاهی ناظر بر انتخابات هستند و گاهی وظیفه‌ی حفظ قانون اساسی کشور خود را دارند.

امیدی ادامه داد: تنها تفاوت اساسی شورای نگهبان با ساختارهای مشابه در کشورهای ديگر،‌ بررسی انطباق قوانین با شرع است که در کشورهای ديگر وجود ندارد؛ این موضوع بدلیل سکولار بودن و جدا بودن نهاد سیاست از نهاد دین در آن کشورها مي باشد.

رئیس دفتر هئیت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام بیان کرد: شورای نگهبان از رأی مردم صیانت می کند و در صورت مغایرت قوانین با شرع مقدس، آن را اعلام می نماید و این موضوع با مذاق سیاسی عده‌ای سازگاری ندارد، آنها دوست می دارند تا برای پیشبرد اهداف خود به مغایرت قوانین با شرع مقدس توجهی نشود؛ بعلاوه، بررسی صلاحیت در انتخابات‌های مختلف باعث خارج شدن عده‌ای افراطی و ناصالح از گردونه انتخابات مي شود که این نیز خشم عده‌ی ديگری را بر می انگیزد. 

وی با اشاره به شمه‌ای از فعالیت‌های اخیر دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام نیز گفت: سازماندهی ناظرین و آموزش آنها با وظایف نظارتی ، آشنا نمودن ناظرین با دستورالعملهای انتخاباتی ، پشتیبانی انتخابات از جهت امکانات ، هماهنگی با نهادهای دست اندرکار انتخابات ، از جمله وزارت کشور ، ارسال اخبار فعالان انتخاباتی به ستاد شورای نگهبان، از جمله فعالیت های دفتر استان مي باشد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد