سرویس: سیاسی
کد خبر: 27554
|
13:06 - 1396/04/20
نسخه چاپی

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت به جای توتال می توانست با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) قرار داد نفتی منعقد کند/ فرانسوی ها در جریان مذاکرات برجام نقش پلیس بد داشتند

دولت به جای توتال می توانست با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) قرار داد نفتی منعقد کند/ فرانسوی ها در جریان مذاکرات برجام نقش پلیس بد داشتند
رزاقی با اشاره به این که این قرارداد را به شرکت توتال داده اند گفت : این قراداد های نفتی را می توانستیم با قرارگاه خاتم منعقد کنیم چرا که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ تجهیزاتی دارای قابلیت بالایی است.

به گزارشايلام بيدار، ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی ؛ درخصوص انعقاد قرار داد توتال گفت: طی بسته شدن این قرارداد با شرکت توتال فرانسوی، ایران هزینه گزافی را در قبال این شرکت می دهد چرا که مدت زمان این قرارداد خیلی طولانی است و سود ایران در این شراکت پایین است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات قرارداد با توتال این است که آن ها در همین حوزه با همسایه عربی ایران که همان قطر است، شریکند و قرارداد های نفتی با این کشور دارند به همین خاطر است که این قرارداد بوی خیانت می دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که این قرارداد را بدون تشریفات به شرکت توتال داده اند، گفت : این قراداد های نفتی را می توانستیم با قرارگاه خاتم منعقد کنیم چرا که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ تجهیزاتی دارای قابلیت بالایی است و نکته حائز اهمیت آن است که این شرکت بومی است و جوانان خودمان به کار دعوت می شوند به خصوص که فرانسوی ها رابطه خوبی با ایران ندارند و شمشیر را از رو بسته اند.

رزاقی در توضیح علت عدم حضور پیمانکار در مدت 12 سال گذشته در پارس جنوبی، گفت: در طی این چند سال ایران هیچ گونه قراداد مهمی را با شرکت های داخلی منعقد نکرد و شاهد آن بودیم که فرانسوی ها نقش پلیس بد را در اجرای برجام داشتند و از همه مهم تر این است که همان مسئولینی که قراردادهای تحمیلی در سالهای گذشته را برای ایران بسته اند، حالا با توتال قرارداد منعقد می کنند.

وی ادامه داد: ایران در حال حاضر یک قدرت ملی مورد توجه در میان کشور های همسایه است و اکثرا هم میدانند که ایران کشور عدالت خواه و بدنبال مبارزه با تروریست است، در این شرایط کشور های دیگر به ایران می گویند که نفت خام را به ما بفروشید و در قبال آن مواد پتروشیمی به ایران می دهیم و ایران را مجبورمی کنند که از کشورهای اروپایی خرید کنند و از آن طرف تحریم های جدیدی بر علیه ایران تنظیم می کنند.

وی در خصوص طرح مجلس برای توقف قرارداد با توتال، گفت: مجلس ما در چند سال اخیر تغییرات زیادی کرده است و مقابل کارهای خلاف قانون اساسی و مخرب برای کشور و دولت کاری نمی کند، همچنین مجلس نباید اجازه دهد که این قرادادهای زیان آور برای کشور عملی شوند چرا که این قرارداد های مهم آینده کشور را به خطر می اندازند.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد