سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27199
|
07:23 - 1396/04/04
نسخه چاپی

عذر بدتر از گناه؛

تعطیلی سینمای تازه جان گرفته در دهلران/ وقتی پول بر فرهنگ می چربد

تعطیلی سینمای تازه جان گرفته در دهلران/ وقتی پول بر فرهنگ می چربد
سینمای دهلران که کمتر از دو ماه از فعالیت آن نمی گذرد به دلیل اجاره بهای سنگین سالن، تعطیل شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، آب هوای بسیار گرم شهرستان دهلران باعث شده تا بخش  دولتی و خصوصی نتواند آن گونه که باید اقدام به ساخت مکان های تفریحی نماید چرا که برای چنین شرایط آب و هوایی باید به سمت ساخت مکان های تفریحی، فرهنگی و ورزشی سرپوشیده رفت و در آن از وسایل سرمایشی استفاده کرد تا مردم بتوانند از آن ها بهره ببرند.

در همین راستا پارک های شهرستان دهلران فقط در چند ماه اندک شلوغ می شوند و پس از آن مردم دهلران مجبورند فرزندان خود را خانه نشین کنند.
هرچند سالن های شلوغ ورزشی در شهر دهلران وجود دارد اما از امکانات اولیه مانند سیستم خنک کننده بی بهره اند به طوری که تنها مکان تفریحی جوانان دهلرانی استخر سرپوشیده ای است؛ که آن هم به دلایل مختلفی از جمله سرد بودن آب آن در زمستان، تعطیل می شود.
بر اساس این گزارش؛ یکی از جوانان شهرستان دهلران چند ماهی است که نماینده طرح ملی سینما ایران(سینما سلام) شده و با همکاری اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به شهرهای فاقد سینمای استان می رود تا چراغ سینما را در شهرهایی که خاموش شده و شهرهایی که اصلاً وجود نداشته است روشن نگه دارد.
نزدیک به دو ماه از این طرح می گذرد و در شهرهای دهلران، آبدانان، دره شهر و مهران تا کنون این طرح به صورت سیار اجرا شده است.
متأسفانه بعد از مدت دو ماه از اجرای این طرح با توجه به نامه ای که از سوی اداره کل کتابخانه استان ایلام برای شهرستان ها صادر شده، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهلران که تنها شهرستانی بوده است که بابت این طرح اجاره سالن به مبلغ 2 میلیون ریال در ماه دریافت می کرد به یکباره درخواست اخذ قرار داد با نماینده طرح سینما سیار با مبلغ 7 میلیون ریال می نماید.
با توجه به اینکه این مبلغ برای نماینده این طرح سنگین بود، طی بیانیه ای در تلگرام خود از تعطیل شدن سینما در دهلران خبر داد که متن بیانیه به شرح ذیل می باشد.
سینما هنر دهلران تعطیل شد
به اطلاع همشهریان عزیز دهلرانی می رساند که به دلیل افزایش بیش از ٣ برابر اجاره سالن توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهلران، تا اطلاع ثانوی سینما هنر دهلران تعطیل می باشد. 
لازم به ذکر است که مجموعه سینما هنر دهلران که بخش خصوصی می باشد تمام تلاش خود را خواهد کرد که این مهم فرهنگی در شهرستان ادامه داشته باشد چراکه ما همانند مسئولان جدای از مسائل مالی دغدغه فرهنگ را نیز داریم.
پس از انتشار این بیانیه که باعث حیرت مردم فهیم شهرستان دهلران شد در کمال ناباوری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام طی جوابیه ای، بیانیه فوق را کذب محض دانست که متن آن به شرح ذیل می باشد.
توضیحات مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام در مورد خبر تعطیلی سینمای دهلران
باسلام واحترام خدمت مردم عزیز وارجمند شهرستان سربلند وشهيد پرور دهلران. دیار صبر ومقاومت. دیار رشادت وپایمردی. دیاری که از آن میتوان به خوبی یاد نمود وآنرا زیارتگاه دوران دفاع مقدس نامید.
جهت اطلاع شهروندان عزیز وعلاقه مندان به فرهنگ وهنر ،در مورد مطلبی که پیرامون تعطیلی سینما هنر دهلران  توسط  اداره کتابخانه های شهرستان دهلران توسط متولی آن بیان شده کذب محض می باشد.
اولاهیچگونه قراردادی پیرامون اجرای فعالیت های سینما در محل کتابخانه به امضا اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نرسیده که به خاطر افزایش سه برابری اجاره بها مانع فعالیت این سینما شده باشد.
دوم اینکه بخش خصوصی مجری این فعالیت فرهنگی به قوانین ومقررات پیشنهادی از سوی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهلران که تابع قوانین ومقررات نهاد کتابخانه های عمومی کشور هست رغبت نشان نمی دهد.
اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهلران برای پر کردن اوقات فراغت شما علاقه مندان آمادگی خود را در واگذاری سالن آمفی تئاتر کتابخانه اعلام میدارد.
شما هموطنان عزیز به خوبی میدانید که در این شهرستان با توجه به اینکه پخش فیلم ها از طریق سینما باتوجه به نبود سالن سینما به بخش خصوصی واگذار شده است که خود بخود باعث میشود که فردی که آمادگی خود را برای این کار اعلام نموده بایستی نسبت به تعهداتی که در قبال پخش فیلم به اداره ارشاد اسلامی وسایر مسئولین داده پایبند بوده ونسبت به تهیه سالن خودشان شخصا اقدام نماید ودر قرار دادی که با ارشاد بسته مطمئنا این الزامات را قبول کرده. اما درخصوص همکاری کتابخانه های شهرستان، ضمن اعلام آمادگی این اداره برای همکاری بر اساس قوانین ومقررات حوزه فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در واگذاری سالن برای این کار فرهنگی و رعایت حساسیت های مربوط به حوزه کتاب ومسائل امنیتی وایمنی آن بایستی براساس دستورالعمل های داخلی نسبت به واگذاری ها عقد قرار داد انجام شود از طرفی چون این سالن متعلق به دولت هست وجز اماکن دولتی هست واگذاری آنها به بخش خصوصی بایستی درقالب قرارداد باشد که در جامعه باعث ایجاد شبهه نگردد.
بخش خصوصی که متولی این فعالیت فرهنگی میباشد در صورت پایبند ی به تعهدات ورغبت به قوانین ومقررات مورد تفاهم میتواند از آن استفاده نمایند.
در پایان چنانچه بخش خصوصی به صورت رایگان در راستای خدمت به مردم نسبت به تهیه و پخش فیلم اقدام نماید، متقابلا اداره کتابخانه های عمومی شهرستان همکاری کامل خود را برای پر کردن اوقات و فراغت همشهریان عزیز را به صورت رایگان اعلام میدارد.
نماینده طرح ملی سینما سلام در این باره به خبرنگار ما اظهار کرد: ما در حال انجام کار فرهنگی هستیم و سر جنگ با هیچ نهاد و اداره ای هم نداریم و فقط انتظار همکاری در این کار بزرگ فرهنگی را داشتیم که متأسفانه توسط یکی از متولیان فرهنگی(اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهلران) در دهلران محقق نگردید.
وی در خصوص درآمد این طرح بیان نمود: وقتی تمام امکانات سینما از جمله محل سینما، تجهیزات و... را بخش خصوص تأمین بکند طبعاً نیمی از بهای بلیط- که در دهلران 50 هزار ریال می باشد- به حساب تهیه کننده فیلم واریز می گردد ولی چون تجهیزات این طرح هم مال ما نیست از 50 درصد باقی مانده نیز درصد بالایی کسر می گردد و این به منزله آن است که ما داریم کار فرهنگی انجام می دهیم نه درآمد زایی بالا که بخواهیم از ادارات فرهنگی سوء استفاده نماییم.
این جوان دهلرانی ابراز نمود: حالا متوجه می شوم چرا در استان ایلام فقر فرهنگی بسیار زیاد است و به همین دلیل از مدیر کل محترم کتابخانه های عمومی استان ایلام پوزش می طلبیم که خواستیم در این زمینه ما را یاری کنند.
وی افزود: شاید زبان حال سینمای دهلران به مدیرکل محترم مصداق این بیت حافظ باشد: ما ز یاران چشم یاری داشتیم    خود غلط بود آنچه می پنداشتیم.
نماینده طرح سینما سلام در استان ایلام تصریح نمود: سعی می کنیم چراغ سینما در دهلران به هر طریقی حتی اگر اکران در پارک هم شده خاموش نشود.
وی عنوان کرد: دیگر برایمان مهم نیست که مدیر کل محترم گفته اند تعطیلی سینما از سوی اداره کتابخانه عمومی شهرستان دهلران کذب محض است. فقط خواهشمندیم مبلغی را که بابت تعمیر کولرهای گازی سالن آمفی تئاتر پرداخت کرده ایم و قرار بود بابت اجاره تا آبان ماه محاسبه شود را به ما برگردد.
این فعال فرهنگی ابراز نمود: گرچه تا کنون این موضوع را اطلاع رسانی نکرده بودیم اما حالا که در باب طنز گفته اند سانس رایگان بدهید، بدانند که شیرین ترین لحظه تماشای فیلم برای ما زمان هایی بوده است که با همکاری کانون پرورشی و فکری دهلران، کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست را با هماهنگی مسئولان ارشد طرح ملی سینما سلام به صورت رایگان آورده ایم.
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب