سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24185
|
20:20 - 1395/09/17
نسخه چاپی

معاون اجتماعی دادگستری ایلام خبر داد؛

بیکاری و اعتیاد عامل بیش از 70 درصد طلاق در ایلام

بیکاری و اعتیاد عامل بیش از 70 درصد طلاق در ایلام
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: حداقل بیش از 70 درصد علل طلاق در استان ایلام را بیکاری و اعتیاد تشکیل می دهند.

به گزارشايلام بيدار، "جعفر دارابخانی"، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام در نشست کارگروه رسانه و مطبوعات استان ایلام اظهار کرد: سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید، صدمات غیر عمدی تصادف، تخریب عمدی، تصرف عدوانی، مزاحمت تلفنی، کلاهبرداری و افترا 10 جرم اول استان ایلام است. 

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار جرایم در این استان مربوط به سرقت است، افزود: اعتیاد، بیکاری، نامناسب بودن شرایط روحی و روانی و همچنین اثر بخش نبودن مجازات های که نوعا می تواند تکرار جرم را در بر داشته باشد از مهمترین دلایل وقوع این جرم است. 
دارابخانی تاکید کرد: نصب دوربین های پلاک خوان در مبادی ورودی و خروجی و میادین و معابر اصلی و پر تردد شهرها از جمله اقدام هایی است که تاثیر بسزایی در کاهش سرقت خودروها دارد. 
معاون دادگستری استان ایلام در بخش دیگری از سخنان خود به چهار آسیب طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی بعنوان آسیب های مهم جامعه اشاره کرد و گفت: این آسیب ها سرچشمه خیلی از قانون شکنی ها و وقوع جرایم هستند و ریشه خیلی از جرایم در یکی از این آسیب ها نهفته است. 
دارابخانی با بیان اینکه در بحث طلاق استان ایلام جایگاه سی ام کشور و در واقع کمترین میزان این واقعه را دارد، اضافه کرد: در بحث ازدواج نیز در رتبه نهم کشور هستیم که از نظر میانگین نرخ ازدواج از میانگین کشوری بالاتریم. 
به گفته وی، براساس ارزیابی ها و بررسی های انجام شده استان ایلام از نظر واقعه طلاق زودهنگام در پنج سال اول زندگی از رتبه متوسط کشور بالاتر است. 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام با بیان اینکه مهمترین عامل وقوع طلاق در استان بیکاری و اعتیاد است، خاطر نشان کرد: حداقل بیش از 70 درصد علل طلاق را این دو عامل تشکیل می دهند. 
وی در بخش دیگری در خصوص وضعیت اعتیاد در استان ایلام گفت: براساس تحقیقات انجام شده نرخ شیوع اعتیاد در این استان یک و هفت دهم است در حالیکه این نرخ رشد در سه استان همسایه ایلام بالای سه درصد است. 
دارابخانی یادآور شد: سن درگیر 60 درصد افراد معتاد در این استان بین 18 تا 35 سال است که باید با برنامه ها و راهکارهای مناسب پیشگیرانه آموزشی و فرهنگ سازی برای جوانان و نوجوانان از ورود این افراد به چرخه مصرف مواد مخدر جلوگیری کرد. 
وی افزود: 140 هزار نفر از جمعیت استان ایلام در رنج سنی 15 تا 34 سال هستند که غالبا ازدواج نکرده و برخی فاقد مسکن، شغل و درآمد مناسب هستند که این افراد بیشتر مستعد گرفتاری در دام آسیب های اجتماعی می باشند. 
معاون دادگستری استان ایلام اظهار کرد: 28 مرکز ترک اعتیاد و 12 مرکز مراقبتی در استان ایلام فعالیت دارند ولی براساس آمارها سالانه تنها 20 درصد افراد معتاد مراجعه کننده به این مراکز درمان می شوند. 
به گفته وی، در شهر ایلام چند نقطه داریم که حاشیه نشینی در این مناطق در حال گسترش است و مستعد تبدیل شدن به کانون وقوع جرم، که باید دستگاه های مسئول تلاش کنند مانع تبدیل این مراکز به کانون جرم شوند. 
وی با اشاره به اینکه کاهش آب و به مخاطره افتادن وضعیت کشاورزی در روستاها باعث افزایش حاشیه نشینی در شهرها می شود، افزود: کمبود بودجه های فرهنگی و زیرساخت های نامناسب استان ایلام را مستعد دچار شدن به آسیب های چهار گانه طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی می کند. 
دارابخانی از رسانه ها خواست نسبت به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم دستگاه های متولی را در اجرای برنامه های پیشگیرانه در حوزه اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی یاری کنند تا شاهد جامعه ای سالم و بدور از آسیب باشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد