سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23551
|
07:23 - 1395/08/08
نسخه چاپی

مردم ایوان از روش های نامناسب کسب سودجویی گله مندند؛

سوءاستفاده تکدی گران از عواطف و احساسات مردم

سوءاستفاده تکدی گران از عواطف و احساسات مردم
متکدیان با ترفندهای مختلف از عواطف مردم برای بدست آوردن منافع شخصی سوء استفاده می کنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، یكي از نابهنجاري هاي اجتماعي كه نمایی از بحران در ساختار جامعه است مساله تكدي  گري است.

افزايش و كاهش اين پديده ي اجتماعي به معناي وضعيت پايدار و ناپايدار جامعه از نظر فرهنگي و اجتماعي است ،به اين معنا كه مساله تكدي گري تنها يك پديده و معضل اقتصادي و مرتبط به بحران در اين حوزه نيست، بلكه ارتباط تنگاتنگ و استواری با مساله فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.

از اين رو، اگر در جامعه اسلامي پديده اي به نام تكدي گري وجود داشته باشد، پيش از آن كه بيانگر اوضاع نابسامان اقتصادي و بحران آن باشد، بيانگر وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.

تكدی گری مسأله ا‌‏ی است كه اگر چه در تمامی ادوار تاریخی گذشته جوامع بشری وجود داشته است اما بر حسب عوامل مختلف در هر جامعه از گستردگی، تنوع و ابعاد متفاوتی برخوردار است.

در واقع، همان‌طور كه آسیب‌های اجتماعی به دلایل مختلفی به‌وجود می‌آیند و از طرفی، عوامل مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش بسیار مهمی در بروز آسیب‌ها دارند، پدیده تكدی‌گری نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد و از دیرباز بعنوان یک معضل اجتماعی مورد توجه بوده است.

مشکل شهرستان ایوان  درخصوص تکدی گری این است که در کنار متکديان داخلى، وجود تکدیگران شهرهای دیگردر روزهای خاص هفته است که بسیار به چشم می خورد.

به همین دلیل خبرنگار ما به بررسی این موضوع در بین شهروندان  پرداخته است.

برخی شهروندان در گفت وگو با خبرنگار جویزرمعتقدند بسیاری از متکدیان نه از روی نیاز بلکه براساس عادت وسوء استفاده از احساسات و عواطف انسانی، با شیوه های گوناگون در تلاش برای به دست آوردن منافع شخصی هستند.

یکی از شهروندان که از تکدی گری در شهر ناراضی است، می گوید: متکدیان با ترفندهای مختلف از عواطف مردم سوء استفاده می کنند درحالیکه در موارد متعدد از سوی افراد سودجو برای این کار اجیر می شوند.

م –صادقی افزود: باتوجه به اینکه عواطف مردم در برابر زنان ، سالمندان و کودکان تحریک می شود بیشتر متکدیان از این قشر هستند و درآمد خوبی از این راه کسب می کنند.

وی بیان کرد: باید مردم، مسئولان و اداره های مرتبط افرادی را که نیازمند واقعی هستند، شناسایی کنند و تحت پوشش قرار دهند ومتکدیان را جمع آوری وبه آنان اجازه تکدی گری داده نشود.

یکی از کسبه بازار ایوان هم گفت: تکدی گری در این شهر که به عنوان یک شهر برای غیر بومی ها به یک کسب و کار پرسود تبدیل شده است.

وی ادامه داد:درصدی  از متکدیانی که هر روز در بازار تکدی گری می کنند زنان و کودکان غیر بومی هستند که برخی نیز به زبان غیر کردی صحبت می کنند.

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: حضور متکدیان تنها در مکانهای عمومی نیست بلکه اغلب در ساعات مختلف از روز درب منازل را می زنند و برای خانواده ها ایجاد مزاحمت می کنند که باید این مشکل با همکاری مردم و مسئولان برطرف شود.

و-ط اظهارکرد: درآمد بالای ناشی از تکدی گری باعث شده است که هر روز بر تعداد متکدیان در ایوان افزوده شود و چون مردم حس نوع دوست دارند به هر شکلی که باشد به متکدیان کمک می کنند.

وی گفت: انواع مختلفی از تکدی گری را در شهر مشاهده می کنیم، از مادرانی که نوزادانشان در آغوششان به خواب رفته اند تا افرادی که عضوی از بدن شان دچار معلولیت است و از شهروندان تقاضای کمک می کنند که این افراد متکدی  غیر بومی هستند.

آمار و ارقام دقیقی از درآمد روزانه گدایان وجود ندارد اما با درنظر گرفتن دقایقی از روز و درآمد آنها می توان تصور کرد که از حقوق و مزایای کارگران روز مزد و حتی بسیاری از کارمندان نیز درآمد بالاتری داشته باشند.

شهروندان نیز باید نسبت به تبعات کمک به متکدیان آگاه شوند و دراین زمینه فرهنگ سازی گسترده ای صورت پذیرد، بی شک اگر شهروندان بدانند که کمک آنها به یک متکدی در حقیقت تشویق وی به ادامه تکدی گری و دور کردن هرچه بیشتر وی از اجتماع و یک زندگی سالم است می توانند احساسات خود را در برابر خواهش های ترحم انگیز کنترل کنند.

باید مردم به این فرهنگ برسند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.

به نظر می رسد که برای برخورد جدی تر با این مشکل باید نهادهای نظارتی با توجه به اهمیت موضوع عزم بیشتری را به خرج داده و با هماهنگی بیشتری با این مسأله برخورد نمایند.

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد