سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23550
|
07:17 - 1395/08/08
نسخه چاپی

گزارش؛

فوران بیکاری از دروازه های شهرستان سیروان

فوران بیکاری از دروازه های شهرستان سیروان
بیکاری یکی از مباحث مهم در کشور است که به معضلی برای جوانان تبدیل شده است و لازم است به طور اساسی بررسی شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، بیکاری و مشکل اشتغال یکی از مهمترین موضوعاتی که در طول چندین سال اخیر برای خانواده ها و جوانان ایرانی به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود آمده و مشکلات و دغدغه هایی را برای مردم به ویژه جوانان به وجود آورده است.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :عبادت ده جز است که نه جز آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13، ص 12)

انسان همواره برای امرا معاش , بر طرف کردن نیازهای جسمانی ، مادی و معنوی  خویش نیازمند شغل وکار بوده است برهمین اساس حرفه ای را متناسب با توان خویش برمی گزیده وشروع به فعالیت میکرده است.

از موضوعات مطرح و به روز در جامعه ی امروز، موضوع اشتغال جوانان می باشد مساله ای که تبدیل به  دغدغه ی اصلی هر جوانی شده است، به خصوص برای قشر تحصیل کرده؛  سالانه دانشگاه  ها در رشته های مختلف اقدام به پذیرش افراد می کنند.

هر ساله تعداد ظرفیت ها برای هر دانشگاه و رشته افزایش می یابد، جوانان ما به امید کار و حرفه ای در خور و مناسب  وارد دانشگاه ها می شوند و  اما در پایان دوره ی تحصیل، تعداد انگشت شماری جذب بازار کار می شوند سایر افراد مجبور هستند جذب کارهایی شوند که هیچ گونه ارتباطی با رشته تخصصی و مهارت  آنها ندارد و گاها نیز برای پیداکردن کار شهر و استان محل زندگی خویش را ترک کرده و به سایر نقاط کشور مهاجرت کنند .

بیکاری در شهرستان سیروان بی داد می کند و شاید گفت بیشترین میزان بیکاری را در بین سایر شهرستان های استان دارد و این در شهرستانی که به لحاظ داشتن پتانسیل های اقتصادی  مولد کار قوی ست، جای تاسف فراوان دارد.

شهرستان سیروان دارای ظرفیت های بالا در بخش های کشاورزی، معادن، گردشگری و ... است که نشان می دهد مسئولان امر برنامه ای برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال جوانان نداشته اند.

بدون شک تا کنون مطالب زیادی راجع به معضل بیکاری به قلم تحریر در آمده است اما اغلب بدون تاثیر بوده اند.

پدیده ی اشتغال و بیکار می بایست چاره اندیشی آن توسط دولت و بصورت کلان انجام گیرد و این امری غیر قابل انکار است، اما باید توجه داشت که طرح های کلان یا بالا دست مدت زمان واجرای آنها طولانی ست و جز طرح های بلند مدت محسوب می شوند بنابر این صحیح تر این است مسئولین ما در سطح استان و شهرستان خود برای کاهش این معضل اقدام نمایند؛ شهرستان سیروان خود منبع غنی است از پتانسیل های مولد شغل و اشتغال برای نسل جوانان؛ نسلی که  از اراده و توان اجرایی بالایی برخوردار است.

با یک برنامه ریزی دقیق و مناسب می توان نرخ بیکاری را در شهرستان کاهش داد از جمله مواردی که میتوان روی آنها حسابی ویژه داشت و با نگاهی مثبت می توان وضعیت موجود را به صورت مناسبی تغییر داد بخش کشاورزی، دامپروری، گردشگری، معدن و صنایع می باشد از هر کدام از موارد ذکر شده می توان با یک برنامه ای مناسب و دقیق که خود جوانان نیز در آن دخیل باشند به نتایج بسیار خوبی دست یافت  و معضل بیکاری را کاهش داد.

شهرستان ما به لحاظ عمران و توسعه اقتصادی و کالبدی به تلاش فراوان و نیروی کار ماهر و جوان  نیازمند است این فرصت می تواند توسط مسئولین برای جوانان ایجاد شود این اقدام پیامدهای مثبت فراوانی را به دنبال خواهد داشت و می تواند شهرستان سیروان را در بین سایر شهرستان ها بعنوان منطقه ای خود کفا به لحاظ اشتغال زایی مطرح سازد و جایگاهی مناسب و در خور را برای جوان سیروانی رقم زند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد