سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23548
|
07:09 - 1395/08/08
نسخه چاپی

یک مدرس دانشگاه:

توجه به جوانان در وزارت ورزش و جوانان مغول مانده است

توجه به جوانان در وزارت ورزش و جوانان مغول مانده است
متاسفانه ما وزارت خانه ای به اسم ورزش و جوانان داریم اما تنها به مسایل ورزش می پردازد و از مساله ی جوانان که رکن اصلی این نظام هستند غافل است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی خبر، "مهدی سبزه" مدرس دانشگاه گفت: بعد از فرمایشات رهبری در خصوص ازدیاد نسل و ترویج ازدواج انتظار می رفت که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی نقش فعالتری در این زمینه داشته باشد اما متاسفانه بجز در موارد محدودی  آن هم در لابه لای پیام های بازرگانی که فرزندان بیشتری را در جمع خانواده نشان میداد شاهد حضور فعال رسانه ملی نبوده ایم.

وی اظهارکرد: رسانه ملی سریال هایی را نشان می دهد که در آن  خانواده های کم جمعیت، شان و جایگاه اجتماعی بالاتری نسبت به خانواده های پر جمعیت دارند و این چنین به مخاطبان خود القا میکند که تعداد کمتر اعضای خانواده نشان دهنده ی روشنفکری است و تجرد و ازدواج در سن بالاتر به عنوان یک ارزش و امتیاز بالاتری در مقابل ازدواج در سن پایین تر در سریال های پر مخاطب تلویزیون نمایش داده میشود.

سبزه در پاسخ به این سوال که چرا صدا و سیما در فیلمها و سریال های تلویزیونی بر روی خانواده های کم جمعیت تاکید دارد گفت: می توان دلایل مختلف را برای این امر برشمرد. یکی از این دلایل این است که داستان و موضوع فیلم ها و سریالها بیشتر مشکلات قشر کم جمعیت جامعه را بازتاب می دهد در صورتی که ما در جامعه مان قشر پرجمعیت هم داریم که اکثرا در شهرهای کم جمعیت و روستاها زندگی میکنند اما زندگی و مشکلات آنها در فیلمها و سریالها نشان داده نمیشود و خود این موضوع را در بین خانواده ها القا میکند که کم تر بودن اعضای خانواده مطلوب و هنجار یک خانواده ایرانی است. یک دیگر از دلایل کم توجهی صدا و سیما به این موضوع این است که کارشناسان و سازندگان فیلم ها و سریالها اهمیت بیانات رهبری درمورد افزایش جمعیت و ازدواج آسان را به درستی درک نکرده اند و نتوانسته اند مقصود ایشان را در فیلمها و سریالها به خوبی نشان دهند.

این مدرس دانشگاه گفت: صداوسیما میتواند با نشان دادن جنبه های مثبت و مزایای خانواده های پرجمعیت و نشان دادن آنها در جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتری آنها را به عنوان هنجار جامعه معرفی کند تا جایی که خانواده های پرجعمیت احساس بهتری از خود داشته باشند و بالاخره اینکه پرجمعیت بودن خانواده حقارت محسوب نشود.

وی به نقش رسانه در ترویج ازدواج اشاره کرد و گفت: رسانه می توانند به طرق مختلف نقش مهمی در ترویج ازدواج و افزایش نسل داشته باشند. مثلا می توانند با دعوت از کارشناسان خبره فرهنگی زوایای مختلف ازدواج آسان را به مخاطبانشان نشان دهند و راهکارهای مختلفی را برای افزایش نسل ارایه کنند. همین طور آنها می توانند به صورت مداوم مطالب مهمی مرتبط با ازدواج آسان و افزایش نسل را ذکر کنند و خانواده ها و جوانان را به این سمت تشویق و ترغیب کنند. در فیلمها و سریالها نقشهای موفق را به جوانهایی بدهند که ازدواج کرده اند و متاهل هستند و اینگونه نشان بدهند که ازدواج نه تنها سدی برای پیشرفت او محسوب نمیشود بلکه تشکیل خانواده ضمن اینکه روحیه اعتماد به نفس و مسولیت پذیری فرد را تقویت میکند نقش بسزایی در کسب موفقیت وی دارد. نکته مهم دیگری که باید گفت اینکه جشن ازدواج جوانان در سریالها به صورت ساده تر نمایش داده شود تا ازدواج ساده و کم خرج معیاری برای نشان دادن بی کفایتی جوانان نباشد.

سبزه تصریح کرد: خانواده ها باید این هشدار را جدی بگیرند که کاهش رشد جمعیت و افزایش سن متوسط جامعه باعث می شود کشور نیروی جوان برای رشد و توسعه نداشته باشد که این مشکل در نسل آینده و فرزندان آنها بارزتر خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید تشخیص به موقع رهبری در زمینه افزایش جمعیت و ازدواج آسان را دریافت کرده و به آن عمل کنند.

مدرس دانشگاه با اشاره به نقش خانواده در ترویج ازدواج گفت: نقش خانواده در ترویج ازدواج بسیار حیاتی است. خانواده ها نباید در ازدواج فرزاندانشان سختگیری های بی مورد اعمال کنند و با توقعات بیش از حد از جوان، او را از ازدواج بیزار کنند و این مساله به نوبه ی خود باعث افزایش سن ازدواج میشود. اگر معیارهای اسلامی و اخلاقی جایگزین معیارهای مادی و دنیوی شود مطمئنا ازدواج آسان اتفاق می افتد.

نکته مهم دیگری که خانواده ها باید مد نظر داشته باشند این است که مساله ازدواج جوانان را در اولویت خود قرار بدهند و مقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند. در خانواده هایی که جوان دم بخت دارند باید مساله ی ازدواج جوان بر دیگر امورات زندگیشان ارجح باشد و درآمد خانواده به جای اینکه صرف امور کم اهمیت تر شود برای ازدواج جوان خرج شود. و ازدواج جوان  به عنوان وظیفه تلقی شود نه بعنوان یک خرج اضافی. چون از نظر بعضی از خانواده ها مساله ازدواج از آن چنان اهمیتی برخوردار نیست که بعنوان وظیفه تلقی شود بلکه با سهل انگاری سعی دارند ازدواج فرزندانشان را خرج اضافی تلقی کنند. بعضی از خانواده ها فراموش کرده اند که مساله ازدواج جوانان چه مساله ی حیاتی است. خانواده ها بایستی بیشتر توجه کنند و وظیفه ی خود را همانطور که اولیا و بزرگان دین ما سفارش کرده اند به درستی انجام دهند.

سبزه اذعان کرد: مسوولان نظام باید با برنامه ریزی بهتر به جوانان و مسایل آنها بپردازند چون که جوانان امروز آینده سازان این کشورند. متاسفانه ما وزارت خانه ای به اسم ورزش و جوانان داریم اما تنها به مسایل ورزش می پردازد و از مساله ی جوانان که رکن اصلی این نظام هستند غافل است. جوانان و خانواده هایشان دغدغه های مختلفی از جمله اشتغال، ازدواج و مسکن دارند.

مدرس دانشگاه افزود: مسوولان می توانند با برنامه ریزی برای حل مشکلات جوانان چاره جویی کنند تا دشمنان نتوانند از این مساله سوء استفاده کنند. وقتی جوانی کار مشخصی داشته باشد، می تواند تشکیل خانواده بدهد و زندگی ساده ای را برای خود فراهم کند. زمانی که جوان احساس کند در جامعه مفید نیست یا جامعه ای که در آن زندگی میکند قدر او را نمی داند احساس افسردگی می کند. باید رسیدگی به جوانان از حالت شعار خارج شود و به اولویت اصلی دولت و مجلس تبدیل شود.

این مدرس دانشگاه گفت: ورود رهبر معظم انقلاب به مساله ای نشانه ی اهمیت موضوع است. و این پیام را برای مسولان نظام دارد که این مساله را جدی بگیرند. مساله ای که اخیرا رهبری به آن ورود پیدا کرده اند بحث وجود افسردگی در بین جوانان بوده و ایشان نکات بسیار مهمی را ایراد فرمودند. به نظر من مسوولان نظام باید به این امر خوب توجه کنند و در جهت حل مشکلات جوانان بکوشند تا شاهد اینگونه تفسیرها در جامعه نباشیم.

وی در پایان گفت: به طور کلی وجود نشاط و سر زندگی در جامعه امری انکار ناپذیر است. همه ی مردم مخصوصا جوانان هر جامعه ای بایستی سرحال و پر نشاط باشند و به آینده ی کشور امیدوار باشند و ایجاد هر گونه یاس و ناامیدی در جوانان آفت محسوب میشود.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد