سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20716
|
07:57 - 1395/03/10
نسخه چاپی

در پی خسارت صددرصدی مزارع کاشت بهاره هندوانه در دهلران؛

روی زرد هندوانه ها و دل خون کشاورزان/ هندوانه هایی که در بهار، خزان شدند

روی زرد هندوانه ها و دل خون کشاورزان/ هندوانه هایی که در بهار، خزان شدند
تمامی محصول هندوانه کاشت شده کشاورزان دهلرانی به دلیل آفت زدگی بر روی زمین مانده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، در سال زراعی جاری بارش فراوان نزولات آسمانی و شرایط اقلیمی مناسب منطقه به لحاظ تقویت سفره های آب زیرزمینی، نوید بخش فصل زراعی پرباری برای کشاورزان دهلرانی بود.

این موضوع بسیاری از کشاورزان دهلرانی را برآن داشت تا با کاشت بهاره محصولات صیفی به ویژه هندوانه، به امید رشد مصرف داخلی و صادرات به کشورهای عربی از جمله عراق، کشت پرسود را برای آنها رقم زند.
اما در فروردین ماه سال جاری بود که ناگهان ورق برگشت و وقوع بی سابقه باران و بارش تگرگ و سیل باعث وارد آمدن خسارات زیادی به اراضی کشاورزی شهرستان دهلران شد.
کشاورزان دهلرانی هرساله با آغاز فصل گرما و تابستان به کاشت محصول هندوانه روی می آورند که امسال نیز اراضی خود را به کاشت بهاره محصول هندوانه اختصاص دادند.
با آغاز برداشت محصول هندوانه از سطح مزارع شهرستان دهلران، به دلیل غیرقابل برداشت بودن این محصول و آفت زدگی، تمامی محصول هندوانه کاشت شده کشاورزان دهلرانی بر روی زمین مانده است.
براساس این گزارش، تعدادی از کشاورزان صیفی کار دهلرانی درگفت و گو با خبرنگار ما از خسارت صد در صدی به محصول صیفی خود گفتند.
به گفته ی این کشاورزان، به دلیل خسارت ناشی از وقوع تگرگ، سیل و آفت زردی وارد شده به مزارع هندوانه، این محصول صیفی در بیشتر مناطق شهرستان دهلران به طور کامل غیرقابل برداشت شده و روی زمین مانده است.
علی الهایی یکی از کشاورزان صیفی کار منطقه دشت عباس که 30 هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کاشت هندوانه اختصاص داده است در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: هزینه کاشت هر هکتار محصول هندوانه بالغ بر 80 میلیون ریال می باشد که در مجموع برای کاشت  30 هکتار هندوانه 270 میلیون ریال هزینه کرده است.
وی افزود: اکنون که زمان برداشت محصول رسیده است تمام سرمایه هزینه ی صرف شده به ضرر تبدیل شده است.
منصورحیدری کشاورز دیگر منطقه ی عین خوش از فصل پر بارش و با برکت سال زراعی جاری گفت و بیان نمود: امسال با توجه به بارندگی های مطلوب در منطقه، انتظارداشتیم در هرهکتار 6 تن هندوانه برداشت کنیم، که اکنون تنها نظاره گر سطح وسیع مزارعی هستیم که مملو از هندوانه های زردو گندیده می باشد.
جاسم چنانی یکی از جوانان فارغ التحصیل کشاورزی منطقه ی دشت عباس نیز از تلاشش برای روی آوردن به سیستم آبیاری مدرن و مکانیزه برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری در واحد سطح، خبرداد و گفت: با کسب علم روز درحوزه ی کشاورزی و دریافت تسهیلات، مزرعه ی خود را به سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از نوار طیب مجهز کردم ولی با اتفاقی که برای مزارع صیفی افتاد تمام تسهیلات و تلاش و کار کارگران به هدر رفته است.
دهیار و روسای  شوراهای روستاهای منطقه دشت عباس از همت خیرین و سرمایه داران منطقه برای اشتغال زایی و کمک به تولید و رونق کشاورزی منطقه  وبکارگیری جوانان وافراد بومی منطقه در سطح مزارع  گفتند و عنوان داشتند: بزرگان و سران منطقه با ارائه ی چک و سفته به شرکتهای مربوطه ، مزارع را به سیستم های نوین آبیاری و بذر مناسب تجهیز کردند.
آنها ادامه دادند: همچنین بزرگان منطقه زمینه ی صادرات  محصول را به کشور عراق و استانهای مرکزی کشور فراهم نمودند و تمام این هزینه ها به امید برداشت محصول و فروش مناسب آن صرف شد اما با این اتفاق هم چک ها وصول نمی شود و هم زحمت کارگران و کشاورزان به هدر رفته  است.
یکی دیگر از کشاورزان با تجربه وسالخورده ی دهلرانی گفت: تاجایی که اطلاع داریم صیفی جات تحت چتر حمایتی صندوق بیمه کشاورزی نیستند و این صندوق مزارع صیفی را در ردیف بیمه محصولات کشاورزی قرار نمیدهد.
رضا ملکی رییس مرکز جهادکشاورزی دهستان دشت عباس در گفت و گو با خبرنگار ما سطح زیرکشت صیفی و سبزی را در شهرستان ۱۲۰۰ هکتار برشمرد وعنوان کرد: ازاین میزان ۳۰۰ هکتارخربزه و 537 هکتار به کاشت هندوانه اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینکه این میزان سطح زیرکشت نسبت به مدت مشابه درسال گذشته 44.6 درصد رشد داشته است ،افزود: ۹۰ درصد کاشت هندوانه این شهرستان درمناطق موسیان و دشت عباس می باشد که بنا بر وضعیت مطلوب بارش نزولات آسمانی انتظار میرفت با احتساب بازدهی 45 تن در هر هکتار  24 هزار و 190 تن هندوانه مرغوب از مزارع این شهرستان برداشت شود.
ملکی خاطر نشان کرد: انتظار می رفت با توجه به همجواری شهرستان دهلران با مهران، محصول هندوانه برداشت شده ازطریق مرز بین المللی برای صادرات به کشورعراق صادر شود که با حادث شدن سیل و بارش شدید تگرگ تمام محصول دچار خسارت و آفت زدگی شد و هیچ هندوانه ای از این مزارع برداشت نشده است.
حال اگر کارشناسان حوزه بیمه کشاورزی صیفی جات را از قلم نمی انداختند اینگونه دست صیفی کاران دهلرانی خالی نمی ماند.
خزان هندوانه ها در بهار/روی زرد هندوانه ها و دل خون کشاورزان
خزان هندوانه ها در بهار/روی زرد هندوانه ها و دل خون کشاورزان
خزان هندوانه ها در بهار/روی زرد هندوانه ها و دل خون کشاورزان
خزان هندوانه ها در بهار/روی زرد هندوانه ها و دل خون کشاورزان
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد