سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19276
|
07:52 - 1394/12/13
نسخه چاپی

گزارشی از خانه سالمندان آرامش ایوان؛

این خانه دور نیست

این خانه دور نیست
"مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان آرامش" شهرستان ایوان تنها مرکز خصوصی نگهداری از سالمندان استان ایلام می باشد که درصد زیادی از ساکنانش را سالمندان فاقد فرزند و هویت مشخص تشکیل می دهند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از جویزر ، گویی دلم فرو ریخت وقتی غربت آسایشگاه را دیدم بوی تنهایی می داد ، راستش کمی هم ترسیدم ، از عاقبت خودم ترسیدم ،  وقتی وارد شدیم با اتاق هایی مواجه شدیم که پدرانی با چشمان پرامید و دلی مالامال از سخنان نگفته!

گوشه ای از اتاق پیرمردی مرا صدا می زد و می گفت پسرم از من عکس بگیر ، بغض سراسر وجودم را فرا گرفته بود کمی آن طرف تر روی تخت کناری، سالمند دیگری را دیدم که می گفت عید شده عید شده ، پسرم نیامد.

سالهاست از خانه هایشان دور شده اند و هنوز دلتنگ فرزندانشان، روزهای بهاری و جوانیشان هستند و دستهایشان هنوز پینه های آن زمان را به یادگار نگه داشته اند ، این خانه دور نیست، کافی است در یکی از همین روزها با ما همسفر و راهی بازدید از "مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان آرامش" شوید ، مرکزی که میهمانشان، پدران و مادران سالخورده ای هستند که در کنار هم، خانه ای سبز و با صفا را رقم زده اند.

سالمندان چشم براه

"مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان آرامش" شهرستان ایوان تنها مرکز خصوصی نگهداری از سالمندان استان ایلام می باشد که درصد زیادی از ساکنانش را سالمندان فاقد فرزند و هویت مشخص تشکیل می دهند و ساختمانش نیز بصورت استیجاری می باشد.

این ساختمان اگرچه با استاندارد فاصله زیادی دارد اما این روزها به همت مدیر آن با تعمیرات اساسی و افزودن بخشهای ویژه در صدد رسیدن به استاندارد مطلوب است ، این تغییرات که با هزینه ای بالغ بر 100 میلیون تومان در حال اجراست تماما بصورت شخصی و بدون حمایت صورت می گیرد.

محمود محمودی مدیر این آسایشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت : این مرکز از سال 1385 و با مجوز از سازمان بهزیستی راه اندازی گردید که در ابتدا هم سالمندان خانم و هم سالمندان آقا در آن همزمان نگه داری می شدند که با توجه به ابلاغیه سازمان بهزیستی  از هم تفکیک شدند و الان در مرکز سرای سالمندان آرامش ایوان فقط سالمندان مرد از سراسر استان نگهداری می شوند ، فضایی که در اختیار ماست متعلق به آموزش و پرورش است و ما به این امید داریم در اینجا هزینه می کنیم که روزی این ساختمان را در اختیار ما قرار دهند و به پایگاه دائم سالمندان تبدیل شود.

وی افزود : این مرکز که واقع در سراب ایوان است مرکز نگهداری شبانه روزی و توانبخشی است که حدود 20 سالمند در آن نگهداری می شود همچنین در مرکز داخل شهر که بصورت روزانه فعالیت دارد به بیش از 70 سالمند ارائه خدمات داده می شود ، خدماتی که به سالمندان ارائه می شود شامل حضور پزشک ، توانبخشی ، درمان ، فیزیوتراپی و ... می باشد

مدیر این مراکز با اشاره به عدم حمایت مالی اظهار کرد : تنها کمکی که از سوی ارگانهای دولتی به ما می شود یارانه ای است که بهزیستی به مرکز می دهد و متاسفانه در این میان خیرین نقش بسزایی ندارند ، انتظار است با توجه به اینکه خیرین خوبی در استان ایلام و شهرستان وجود دارد از کمک به این مرکز غافل نشوند و ما را در این امر خداپسندانه یاری کنند ، اگر خیرینی پیدا شوند و بتوانند ما را در خرید ساختمان این مرکز کمک کنند این مکان فعلی به مرکز دائمی سالمندان تبدیل می شود که گام بزرگی در توسعه این مرکز و ارائه خدمات بهتر به سالمندان عزیز بصورت تیپ و استاندارد است و حتی می توانیم مرکز را تجمیع نموده و سالمندان خانم و آقا را در همین مرکز نگهداری نماییم.

محمودی ادامه داد : صرف نظر از اینکه 5 نفز از این سالمندان عزیز نابینای مطلق هستند تعدادی هم مجهول الهویه و فاقد هویت مشخص می باشند که در حال حاضر 8 نفر از آنها در مرکز نگهداری و 6 نفر دیگر که فوت کردند در آرمستان شهرستان به خاک سپرده شده اند ، از جناب استاندار محترم و سایر مسئولین تقاضا داریم کمک حال ما باشند و توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.

جشن نیکوکاری نزدیک است

عزیزانی که روزی چشم و چراغ خانواده و فرزندان بودند اما اکنون به دور از آغوش آنها در مکانی به نام آسایشگاه سالمندان روزها را با خاطرات گذشته سپری می کنند ، جشن نیکوکاری صرف نظر از هدایایی که طی آن جمع آوری می شود به لحاظ معنوی ، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکرد های ویژه ای است که از جمله آنها می توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد ،. نوع دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است ، در واقع خداوند متعال تمایل به کمک کردن به همنوعان را به صورت یک شناخت در قلب هر بشری الهام کرده است ، بدین مفهوم که عمل نیکوکاری به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد.

مرکز شبانه روزی سالمندان آرامش در حال مرمت بهسازی و بازسازی می باشد از همه ی خیرین عزیز تقاضای کمک و مساعدت مالی می نماید.

شماره کارت 6037991441318080 بنام "آسایشگاه سالمندان آرامش" آمادگی دریافت کمک های نقدی شما خیرین عزیز می باشد.

 

 

 

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد