سرویس: استان ایلام
کد خبر: 15912
|
07:41 - 1394/05/31
نسخه چاپی

یک پژوهشگر دینی:

ازدواج آسان ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش می دهد

ازدواج آسان ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش می دهد
یک پژوهشگر دینی گفت: افزایش سن ازدواج جوانان تأثیر مستقیمی در افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد داشت.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام رصد، حجت الاسلام "مهدی سجادی امین"، عضو هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان استان قم، با بیان اینکه کم رغبتی به ازدواج و فرزند آوری جامعه را در آینده دچار مشکل خواهد کرد، گفت:  بحران پیری درجمعیت آسیب های زیادی را به اجتماع وارد می کند.

وی افزود: از نظر دینی، ازدواج مشروط به متمکن بودن و دارا بودن شغل و مسکن و اسباب منزل مناسب نیست که در صورت عدم این موارد، از ازدواج، ممانعت به عمل آید یا اینکه توصیه به عدم آن شودباید تدابیری چون ترغیب خانواده ها به فرزند آوری و تسهیل ازدواج جوانان است و با ایجاد شرایط تسهیل در این امر عملا زمینه های لازم آن مهیا خواهد شد.

حجت الاسلام سجادی امین با اشاره با این نکته که مشکل ازدواج از ناحیه دین نیست و ازدواج دینی در نهایت سهولت قابل انجام است، اظهار داشت: جامعه ما با تأسی از ائمه اطهار و فرهنگ اسلامی، از فرهنگ پذیری بالایی برخوردار است که باید از مبانی دینی خود درایجاد زمینه های تسهیل ازدواج استفاده کرده و چشم و هم چشمی های که در این زمینه وجود دارد را از بین ببریم.

وی ادامه داد: ازدواج که در اسلام بر انجام به موقع و ساده ی آن تأکید فراوان شده و بسیار ساده و بدون تجمل برگزار می شد امروزه به یک معضل پیچیده تبدیل شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مهریه های سنگین، و چشم و هم چشمی ها و جهیزیه های سنگین به وجود آمده رغبت به ازدواج را کاهش داده است.

عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان استان قم، با اشاره به این موضوع که دولت باید با انجام تمهیداتی، مشکل خرجهای ازدواج و شغل و مسکن را برای میلیونها جوان حل کند، خاطر نشان کرد: اگر ازدواج رخ دهد پسر و دختر ارضاء عاطفی و احساسی شده و از لحاظ جنسی به آرامش می رسند ووقتی به این آرامش دست پیدا کردند  به پویایی و شکوفایی خواهند رسید.

وی اظهار کرد: تجملات کمتر، مهریه و جهزیه پایین، توقعات بجا، تغییر رسم و رسوم غلط، کاهش تعدد مراسمهای مرسوم نقش به سزایی در افزایش آمار ازدواج خواهد داشت و اگر زمینه ازدواج این قشر فراهم شود، به یقین جوانان جامعه از مفاسد اجتماعی دور خواهند شد.

حجت الاسلام سجادی امین، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ترویج ازدواج آسان گفت: توجه به سیره عملی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در زمینه ازدواج را می توان بهترین الگو برای نسل جوان جامعه دانست.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سن ازدواج جوانان تأثیر مستقیمی در افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد داشت اما متاسفانه اقدام جدی در خصوص ازدواج آسان صورت نمی گیرد.

عضو هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان استان قم، با اشاره به لزوم آموزش جوانان برای کسب مهارت های ازدواج، افزود: آموزش های قبل از ازدواج نباید تنها به مسایل زناشویی مربوط باشد بلکه باید مهارت ارتباط زوجین در زندگی مشترک از سنین پایین تر در مدارس مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین  آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و سایر مجموعه های فرهنگی نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهند کرد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد