سرویس: استان ایلام
کد خبر: 64511
|
00:16 - 1403/01/02
نسخه چاپی

یادداشت؛

جهشی برای تولید با محوریت مردم

جهشی برای تولید با محوریت مردم
مشارکت مردم می‌تواند جهشی در اقتصاد و تولید ایجاد کند که توسعه به دنبال داشته باشد فقط باید مسئولان این مورد را سرلوحه کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، محمد رستمی فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: دو گونه می‌توان در توسعه و پیشرفت کرد. توسعه جامعه ساخته و توسعه دولت ساخته که هر دو زمینه‌ساز پیشرفت هستند.

نگاهی به جغرافیای اقتصادی کشورهای دنیا نشان می‌دهد کشورهای توانسته‌اند گوی سبقت را از دیگران بربایند که راهبرد جامعه‌محوری یا مردمی‌سازی را در پیش گرفته‌اند.

 مشارکت مردم می‌تواند جهشی در اقتصاد و تولید ایجاد کند که توسعه به دنبال داشته باشد فقط باید مسئولان این مورد را سرلوحه کار خود قرار دهند و البته نه به‌صورت حرف بلکه به‌صورت عمل باید سرلوحه کار مسئولین قرار گیرد.

در این رویکرد شهروندان یک کشور توانمند و مسئولیت‌پذیر و کنش گرند. در این الگو رسیدن به مقاصد پیشرفت مدنظر است نه رساندن و دولت‌ها باید موانع را بردارند. سه مؤلفه مردم‌باوری، مردم یاوری و مردم داوری باید با هم دیده شوند. نه‌تنها اقتصاد بلکه فرهنگ هم نیازمند تولید است با انواعی از تولیدات است که قلمرو و دایره قدرت یک کشور گسترش می‌یابد.

مشارکت مردم و همراهی آنان در تولید مولفه‌ای بنیادین در پیشرفت و توسعه است و روح خلاق و نوآور ایرانی در طول تاریخ همواره جهانی را به شگفتی واداشته و بهترین نتیجه‌ها را رقم زده و لازم است تا این کار ادامه داشته باشد.

تولید اگر بخواهد رونق یابد یا جهش پیدا کند نیازمند انسان‌های مولد است. امروز با گسترش علوم و فناوری‌های نوین در دسترسی محققان و دانشمندان و کنش گران و فعالان تولید یک رویکرد همگانی شکل‌گرفته است. فناوری‌های نوین زمینه را برای تبادل دانش و تجارب و شیوه‌ها و روش‌ها فراهم کرده‌اند و از طرفی موجبات تسهیل در بازارهای هدف و بازاریابی را فراهم آورده‌اند و باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را برد و جان دیگری به اقتصاد داد. پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در کنار مشارکت مردمی را باید یک حلقه و زنجیره متصل به همدیگر دانست که اجزای آن همدیگر را تکمیل می‌کنند. به امید روزی که در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اقدام و عمل زمینه‌ها و بستر مردمی‌سازی و توسعه مشارکت مردمی فراهم آید.

توسعه جامعه‌محوری به معنای تمرکز بر رسیدن به توسعه از طریق فرایندها، سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که به جهت تقویت ارتباطات اجتماعی، مشارکت مردم و بهبود شرایط زندگی اعضای جامعه انجام می‌شود. این رویکرد بر این اعتقاد است که افراد در جوامع خود دارای دانش، توانایی و منابعی هستند که می‌توانند به توسعه و پیشرفت جامعه خود کمک کنند.

در این حالت، توجه به نقش دولت و سازمان‌های دولتی برای توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جامعه متمرکز است. دولت با ایجاد سیاست‌ها، برنامه‌ها و ساختارهای موردنیاز، برای جلب منابع، توزیع آن‌ها و رسیدن به اهداف توسعه کشور و جامعه فعالیت می‌کند.

الگوی توسعه جامعه‌محوری با اتکا بر مشارکت و تعامل فعال مردم در فرایندهای تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌ها، منجر به افزایش اثربخشی و پایداری توسعه می‌شود. این رویکرد پتانسیل بالقوه‌ای برای افزایش نابرابری‌ها، توسعه پایدار و نیز ارتقا سرمایه‌های اجتماعی دارد.

تعامل فعال مردم و تعهد مسئولان به شنیدن نیازها و آرای جامعه، اساسی برای رشد و توسعه پایدار است. این تعامل بهبود عملکرد دولت، افزایش شفافیت و مشارکت عمومی می‌آورد که نهایتاً منجر به توسعه یک جامعه پویا و پایدار می‌شود.

به طور خلاصه، تعامل و همکاری فعال مردم و دولت، باتوجه‌به اصول توسعه جامعه‌محور، می‌تواند به افزایش اثربخشی توسعه، تقویت نظارت اجتماعی و ارتقای شرایط زندگی افراد جامعه کمک کند. این رویکرد بر مشارکت مردم، تقویت اعتماد عمومی و تداوم فرایند توسعه تأکید دارد.

 به همین دلیل جهش تولید می‌تواند تحول‌آفرین باشد تحولی که زیربنای پیشرفت‌هایی است که آینده ما را می‌سازد به همین دلیل ضروری است تا همه آحاد مردم به‌صورت یکپارچه برای هدفی مقدس گرد هم آمده و علاوه بر تحقق شعار سال زمینه‌ای فراهم آوردند تا مشکلات مردم نیز حل شود.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب