به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، باید برای رسیدن به آرامش در جامعه تلاش کرد و محصولی که موردنیاز مردم است را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت را به سهولت در دسترس عموم مردم قرارداد بهنحویکه بازار رقابتی و نظارت مستمر مانع از سودجویی شود اما در عرصههای مختلف همواره برخی سودجویان در تلاش برای غلبه بر بازار هستند تا سودی به جیب بزنند.
اما نکتهای که باید توجه کرد این است که در ایران همچنان بازار در تلاطم به سر میبرد و هر بار یک محصول از بازار پر میکشد یک روز مرغ گران میشود و روز دیگر لاستیک خودرو و این شاید نتیجه سالها کمکاری بوده که به چنین نقطهای رسیده است به همین دلیل در ایران برای مهار گرانی به تحول نیاز داریم تحولی که در مسئولان ناکارآمد جنبوجوشی ایجاد کند.
خودروسازان اولین و شاید بزرگترین بنگاههای گرانسازی محصولات هستند که این روش را به دیگر جاها یاد دادهاند آنها سالها از فرمول رانت همراه با فروش کم همواره هر روز بر قیمتها اضافه کرده و آن را صرف واردات محصولات دیگر کرده یا سودی بر جیب میزنند؛ ولی نشان دادهاند که از سود گرفتن هیچگاه راضی نشدهاند و تا هر مقدار هم که باشد؛ مثلاً پراید یکمیلیاردی هم پیش خواهند رفت، آنها خودروهایی را در هیچ کجای دنیا کسی سوار نمیشود یا قیمت گزاف به مردم میدهند و رفتوآمد دولتها هم به نظر میرسد تأثیری به حال آنها ندارد.
همیشه جدال قیمتها به گرانی منجر خواهد شد و هیچوقت ندیدیم که جنسی کاهش قیمت داشته باشد و از هر صنفی متأسفانه کسانی هستند که در پی افزایش قیمت هستند البته نظارتها هم قطعاً در تثبیت قیمتها ناکارآمد هستند.
حال در این روزها به بازار لاستیک خودروها سری زدیم که بنگریم در این بازارچه خبر است؛ اما اینجا هم به نظر میرسد که از برادر بزرگ خود یعنی خودروسازان نکاتی یاد گرفتهاند که در حال بهکارگیری آن هستند.
همه قطعات مربوط به خودرو گران است
احمدی محمودی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: میتوان گفت که هر چیزی به خودرو ربط داشته باشد رنگ و بوی خودروسازان را به خود گرفته و تزریق قطره چکانی همراه باکیفیت کم را در دستور کار دارند تا مشتریان را همواره در مغازهها نگه دارند.
وی افزود: خودروهایی که خریداری میشود از ابتدا تا انتها همواره در خدمت آنها هستیم تا تعمیرات و قطعات آنها را تأمین کنیم؛ چون قطعات خودروها هم بیکیفیت هستند.
محمودی گفت: در بازار لاستیک خودرو سایتهای اینترنت فروش آن قدر شلوغ هستند که کسی بهراحتی موفق به خرید لاستیک نمیشود و از طرفی قیمت بازار هم با قیمت دولتی تفاوت زیادی دارد.
این شهروند ایلامی تصریح کرد: ساماندهی بازار ضروری است حال هر جنسی که باشد؛ ولی نکته مهم این است که روشهای کنونی برای تثبیت قیمت دیگر جواب نمیدهد باید بازنگری صورت گیرد.
بازار لاستیک خودرو نیازمند ساماندهی است
علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: وضعیت فروش لاستیک در بازار نیز حاکی از کمبود لاستیک با قیمت مصوب دولتی در بازار آزاد است و در این شرایط، لاستیک دولتی به قیمت ارزانتری به دست مصرف کندگان (رانندگان و مالکان خودرو) نمیرسد.
وی افزود: مهمترین مزیت خرید لاستیک دولتی، امکان تهیه آن با ۱۰ تا 50 درصد ارزانتر از تایر در بازار آزاد است که به دست عموم مردم نمی رسد و عرضه آن محدود است و این شرایط در راستای استفاده از ظرفیت شبکه صنفی و واحدهای عمده فروش و خرده فروش لاستیک در فرایند توزیع لاستیک که به خوبی انجام نشده و در بازار آزاد لاستیک با قیمت بیشتری به دست مردم می رسد.
فریادی گفت: در بازار لاستیک در ایران با قیمت مصوب دولتی، تلاش برای کنترل قیمت و عرضه لاستیک با قیمت مصوب انجام میشود و همچنین، با اعلام شرایط جدید برای خریدوفروش لاستیک و تأکید بر ثبت اطلاعات خریداران در فرایند فروش، تلاش برای بهبود وضعیت بازار لاستیک انجام شده است.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بااینحال، بازار لاستیک در ایران به دلیل کمبود لاستیک با قیمت مصوب دولتی در بازار آزاد با مشکلات مواجه است و قیمت لاستیک در بازار آزاد تا دوبرابر گرانتر از لاستیک دولتی عرضه میشود که این مورد نیازمند ساماندهی و اصلاح شبکه توزیع و فروش است.
لزوم رفع موانع فروش اینترنتی لاستیک
حسین فرهیدزاده، معاون وزیر سابق صمت و رئیس سازمان حمایت گفت: قیمتگذاری دستوری را قبول نداریم و به دنبال این هستیم که قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.
وی افزود: در حوزه تایر و لاستیک باید هم تولید موردتوجه باشد و هم مصرفکننده دیده شود. معتقدیم تنها راه مهار تورم، رشد تولید است و اینکه همه حقوق مصرفکنندگان رعایت شود.
فرهیدزاده بیان داشت: بر اساس دستور وزیر صمت مقرر شده ضمن بازدید و حضور در خطوط تولید لاستیک، بهترین روشها را برای نحوه محاسبه قیمت تمام شده، تسریع در دسترسی مشتریان به محصول و سیستمهای عرضه این محصول به بازار را مورد بررسی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: رفع موانع فروش اینترنتی از الزامات عرضه مستقیم لاستیک است. با افزایش تولید و عرضه مناسب به توزیعکنندگان این محصول، بازار به ثبات و آرامش برسد.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد