سرویس: استان ایلام
کد خبر: 66621
|
10:35 - 1403/05/20
نسخه چاپی

یادداشت:

شهرداری ایلام غایب بزرگ در صحنه خدمات‌رسانی

شهرداری ایلام غایب بزرگ در صحنه خدمات‌رسانی
معابر، خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرستان‌های مختلف استان ایلام به ویژه مرکز استان که طی سال‌های اخیر به‌عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا (ع) مفتخر شده، سال‌هاست رنگ آسفالت مناسب به خود ندیده‌ به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، یوسف کریمیان فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: مبلمان شهری، واژه‌ای نوظهور که به موضوعی مهم و کلیدی در معماری نوین و امروزی تبدیل شده و طراحان ساختمانی و معماران تمام دنیا در مبحث ساخت‌وسازهای خُرد و کلان نگاه ویژه‌ای به آن معطوف داشته‌اند و به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور در امر زیباسازی سازه‌ها و بناها، با صرف هزینه‌های چشمگیر به آن پرداخته می‌شود. 

زیبایی و طراوت ظاهری شهرها با تضعیف یا تقویت روحیه‌ شهرنشینی و کیفیت زندگی مدنی شهروندان و نیز جذب گردشگر و ترغیب سرمایه‌گذاران و... ارتباطی مستقیم و غیرقابل‌انکار دارد که همین امر ضرورت پرداختن ویژه به مقولهٔ مبلمان شهری را افزایش می‌دهد.

معابر، خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرستان‌های مختلف استان ایلام به ویژه مرکز استان که طی سال‌های اخیر به‌عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا (ع) مفتخر شده، سال‌هاست رنگ آسفالت مناسب به خود ندیده‌ به دست فراموشی سپرده شده‌اند و رسیدگی در سطوح مختلف محیط شهری، آن طوری که شایسته و بایسته است صورت نگرفته است؛ البته علاوه بر اینکه عملکردی در این راستا انجام نشده؛ بلکه همان زیرساخت‌های نصف و نیمه و زواردررفته گذشته هم با تخریب‌ها و کنده‌کاری‌های متعدد از بین رفته است.

سخن‌گفتن از مشکلات و معضلات فضا‌های شهری نقاط مختلف استان به‌سان آب در هاون کوبیدن است؛ اما مجدداً و تنها با نشر چند تصویر از سطح شهر می‌توان نشان داد که نحوه مدیریت و عملکرد شهرداری طی سال‌های اخیر تا چه حدی اسفناک بوده است به نحوی که به‌جرئت می‌توان گفت که شهر ایلام تا به حال چنین ضعف مدیریتی در حوزه شهرداری به خود ندیده تا جایی که رسانه‌ها هم توانی برای پرداختن به آن ندارند.

از عادی‌شدن موضوع جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر که بگذریم، پاکیزگی و نظافت شهری موضوعی مهم و حق مسلم شهروندان است که باید مورد توجه خاص مسئولین شهری قرار گیرد که متأسفانه این موضوع نیز در شهر ایلام جایگاهی ندارد و این روزها در کوچه‌ها و محله‌ها و حتی نقاط پر تردد سطح شهر شاهد انباشت زباله‌ها هستیم که با توجه به گرمای بی‌سابقه و متعفن شدن آنها، زمینه برای تجمع حیوانات مختلف از جمله گربه و سگ و انواع حشرات موذی فراهم می‌شود که همین مسئله، سلامت شهروندان را نیز به مخاطره انداخته است. 

انباشت زباله‌ها در نقاط مختلف شهر به نحوی‌ست که علاوه بر تهدید جدی برای سلامت شهروندان، محیط‌زیست را نیز از نظر زیبایی و بهداشت با چالش ناگوار و نامطبوعی مواجه ساخته که واقعاً و به شدت نیاز است که استاندار محترم در این خصوص به مدیریت شهرداری ورود کند تا  پاسخگوی رسانه‌ها باشند که در شهرداری ایلام به واقع چه می‌گذرد که از اصلی‌ترین وظایف تعریف شده‌ خود غافل مانده‌اند؟ چرا اقدام مؤثری از جانب آنها دیده نمی‌شود؟ هرچند در این موضوع فقط شهرداری مقصر نیست و بی‌مسئولیتی برخی از  شهروندان در رهاکردن زباله در ساعات‌ خارج از وقت جمع‌آوری، مزید بر علت شده است.

از بیان این مشکلات که فارغ شویم چاله‌های بی‌رحم سطح شهر در برابرمان خودنمایی می‌کنند. چاله‌ها و دست‌اندازهای غیراستانداردی که کمک‌فنر خودروها را دچار مشکل کرده‌اند و ازاین‌حیث هزینه‌هایی به شهروندان تحمیل می‌شود. شیارهایی که در کل خیابان‌های سطح شهر به‌واسطه انعقاد قرارداد با شرکت‌ های‌وب ایجاد شده، لاستیکی برای خودروهای شهروندان نگذاشته است، آیا با این گرانی قیمت لاستیک و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، از روی شهروندان خجالت نمی‌کشید؟ حداقل این ویرانه‌های دست‌پرورده خود را درست کنید، آبادانی و مبلمان شهری پیشکش حضورتان!

اجرای طرح پوشش فیبر نوری در ایلام قطعاً در آینده رضایت شهروندان را به دنبال دارد و مردم فهیم شهرمان نیز به این موضوع واقف هستند که در راستای اجرای این طرح، بروز مشکلاتی از جمله ایجاد ترافیک، گردوخاک و سروصدا امری طبیعی بوده و همچنین این حفاری‌ها ممکن است آسیب‌های به زیرساخت و بخصوص آسفالت سطح شهر برسانند. ولی مشکل از جایی نمود پیدا می‌کند که خرابی‌های برجامانده از این حفاری‌ها ترمیم و تعمیر نمی‌شوند و حداقل زمانی هم برای این امر تعیین نمی‌شود. با این اوصاف، سؤال اینجاست که تا به کی مردم باید خسارت‌های ناشی از این طرح را به‌جان‌ودل بخرند تا به آسایش بعد از آن برسند؟ 

شهردار محترم بی‌پرده روشن کند که چه عواملی در این بی‌انضباطی به وجود آمده دخیل است و همچنین به‌جای مصاحبه‌‌های متعدد و دادن وعده‌های زیبا از اجرای طرح‌های مختلف در آینده، لطف کند هرگاه اقدامی هر چند کوچک توسط شهرداری دراین‌رابطه صورت گرفت، اطلاع‌رسانی کند تا رسانه‌ها هم ضمن حمایت، اخبار مربوطه را پوشش داده و به مردم منعکس نمایند که این مهم قطعاً خشنودی خدا و رضایت قلبی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

مدیر محترم، به عمل کار برآید به سخندانی نیست!

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد