سرویس: اجتماعی
کد خبر: 66291
|
14:49 - 1403/04/30
نسخه چاپی

یادداشت؛

بهزیستی همچنان یاریگر است

بهزیستی همچنان یاریگر است
بهزیستی همچنان یاریگر است، یاریگر کودکی که پسوند کار بر کودکی‌اش لقب گرفته، همراه است، همراه افرادی که دنبال گوش شنوایی برای شنیدن حرفه‌هایشان هستند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار ، آزاده خرم فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: بهزیستی در نگاه عمده افراد شاید به مجموعه‌ای محدود شود که تنها از افراد دارای معلولیت حمایت می‌کند، برای این افراد مستمری برقرار، در طول ماه به آنها کمک‌های معیشتی پرداخت و در نهایت از معلولان و سالمندانی که به علت شدت معلولیت زمین‌گیر بوده و خانواده‌ها توان نگهداری از آنها را ندارند از طریق پذیرش و نگهداری در مراکز از آنها حمایت می‌کند.

 اگرچه تدبیر بهزیستی در ابتدای تأسیس از سوی بنیان‌گذار آن شهید والامقام دکتر فیاض‌بخش مجموعه‌ای برای حمایت از معلولان و افراد نیازمند بود تا برای آنها بهتر زیستن را به ارمغان بیاورد؛ ولی امروز باگذشت بیش از ۴ دهه فعالیت، بهزیستی خدماتش را گسترش داده و از مأموریت‌های محدود دوران ابتدای فعالیت به بیش از ۱۵۰ مأموریت خدماتش افزایش‌یافته است.

 بهزیستی بعد از گام نخست در حمایت از معلولان، با مطالعه و تحقیقات گسترده علمی و اجتماعی اقدام‌های پیشگیرانه برای رشد معلولیت را آغاز و موفق به اجرای طرح‌های مختلفی نظیر پیشگیری از معلولیت بینایی از طریق طرح آمبلیوپی، پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال شد.

 پیشگیری از معلولیت جسمی، حرکتی ناشی از انفجار مین، پیشگیری از معلولیت شنوایی ویژه نوزادان در بدو تولد، پیشگیری از معلولیت سالمندان، ارائه مشاوره‌ها و آزمایش‌ها ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری تنها بخشی از اقدام‌های مداخله‌ای و تخصصی بهزیستی برای کنترل و پیشگیری از نرخ معلولیت است به‌طوری‌که تاکنون با اجرای موفق این طرح‌ها درصد زیادی از معلولیت در کشور کنترل و روند نزولی یافته است.

 اما بهزیستی تنها به حمایت از معلولان در حوزه‌های مختلف تحصیلی، فرهنگی، معیشت، درمانی و غیره و همچنین کنترل نرخ معلولیت اکتفا نکرد؛ بلکه در کنار این دو مسئله مهم شناسایی استعدادهای این افراد را نیز در دستور کار قرارداد و اقدام به شناسایی، پرورش و معرفی استعدادهای معلولان کرد تا جایی که امروز بسیاری از این افراد به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت جامعه در سطوح بین‌المللی و ملی چهره‌هایی شناخته شده هستند.

 با پیشرفت جوامع و ظهور آسیب‌های اجتماعی، بهزیستی در کنار حمایت از معلولان به مقوله آسیب‌های اجتماعی نیز ورود و حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی نظیر زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، افراد در معرض آسیب‌هایی نظیر خودکشی، فرار دختران و زنان از منزل، معلول آزاری، همسرآزاری و... را در قالب واحدی با عنوان اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ از اواخر دهه ۱۳۷۰ آغاز کرد.

 بهزیستی در گامی دیگر بازهم روبه‌جلو رفت و درصدد برآمد تا به مردم کمک کند تا در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی در کمترین زمان ممکن این آسیب‌ها را کنترل کند، یکی از مهم‌ترین این اقدام‌ها راه‌اندازی خط تلفنی صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ است.

 بهزیستی با راه‌اندازی خطوط صدای مشاور و اورژانس اجتماعی به مردم کمک کرد تا در هر نقطه‌ای در صورت مواجه‌شدن با هر آسیب اجتماعی و شماره‌گیری تلفن‌های مذکور بتوانند به‌صورت رایگان از خدمات مشاوره‌ای و مددکاری کارشناسان این مجموعه استفاده و در کنار آن مراکز مشاوره را در شهرهای مختلف برای ارائه خدمات مشاوره حضوری به مردم راه‌اندازی کرد.

 اما بهزیستی در دریچه دیگری از خدماتش به کنترل و کاهش اعتیاد ورود کرد، در این حوزه نیز خط ملی اعتیاد را به شماره ۰۹۶۲۸ راه‌اندازی و اقدام به ایجاد مراکزی با عنوان اقامتی میان‌مدت برای ترک اعتیاد مصرف‌کنندگان مواد مخدر کرد.

 بهزیستی در این مسیر به درمان مصرف‌کنندگان مواد مخدر اکتفا نکرد؛ بلکه با پرداخت تسهیلات اشتغال به بهبودیافتگان درصدد بود تا با فراهم‌کردن زمینه اشتغال آنها پس از بهبودی، بازگشت مجدد آنها به دام اعتیاد فراهم نشود.

 در کنار مجموع این خدمات تأمین مسکن و اشتغال به‌عنوان اولویت‌های زندگی هر فردی توسط بهزیستی برای جامعه هدفش مدنظر قرار گرفت که تاکنون در این زمینه دستاوردهای ارزشمند و گسترده‌ای داشته است.

 بهزیستی در اقدامی دیگر و متناسب با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شماری از خدماتش را به بخش خصوصی واگذار کرد به‌طوری‌که اکنون بخش زیادی از فعالیت‌هایش از طریق بخش خصوصی نظیر مراکز مثبت زندگی به جامعه هدف و عموم مردم ارائه می‌شود.

 آری امروز بهزیستی دیگر تنها حامی جامعه هدفش نیست، عموم مردم مخاطب این سازمان هستند و مردم از دوران نوزادی تا سالمندی از خدمات آن استفاده می‌کنند و این سازمان امروز فراتر از رویکرد حمایتی، فرایند ارائه خدمات تخصصی‌اش به مردم روزبه‌روز در حال شتاب است.

 رویکردی که در آن خدمات تخصصی و عمومی با ایجاد مراکز مثبت زندگی به درب‌خانه‌ها و محله‌ها رسیده و کمتر کسی است که دیگر واژه بهزیستی برایش ناآشنا و غریب باشد.

 بهزیستی امروز در فرایند جدید هوشمندانه به عموم خدمت می‌کند و محله به محله درصدد است تا برای حفظ و ارتقا سلامت اجتماعی مردم تلاش کند.

 در پایان نگارنده مجموع خدمات بهزیستی را این‌گونه بیان می‌کند: بهزیستی همچنان یاریگر است، یاریگر کودکی که پسوند کار بر کودکی‌اش لقب گرفته، همراه است، همراه افرادی که دنبال گوش شنوایی برای شنیدن حرفه‌هایشان هستند، پناهنده است، پناهنده زنان و دخترانی که پناهی برای دردهایشان ندارند، حامی است، حامی آنانی که عضوی از آنها نزد خدا جامانده و در نهایت یاریگر است، یاریگر آن سالمندی که در آخرین ایستگاه زندگی تنهای تنها مانده است.

 آری امروز بهزیستی خدماتش را توسعه داده و سایه خدماتش روزبه‌روز در حال بیشترشدن و این مسئله ضرورت آشنایی و آگاهی مردم از خدمات این مجموعه را بیشتر و بیشتر می‌کند و همچنان یاریگر است.

 ۳۰ تیرماه لغایت ۵ مردادماه هفته بهزیستی با شعار نهضت حسینی، خدمت مردمی نام‌گذاری شده است.

 

انتهای خبر/ر 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد