سرویس: سیاسی
کد خبر: 64574
|
00:22 - 1403/01/06
نسخه چاپی

عضو هیئت‌علمی و استاد اقتصاد دانشگاه ایلام:

 تحقق شعار سال در گرو برنامه‌ریزی عملیاتی است

 تحقق شعار سال در گرو برنامه‌ریزی عملیاتی است
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام، گفت: در جهت محقق‌شدن شعار سال دو موضوع مورد اهمیت است، نخست اینکه دانش اقتصادی و دوم اینکه برنامه‌ریزی عملیاتی و صحیح متناسب است.

عبدالله شایان، در گفتگو با خبرنگار تحلیلی «ایلام بیدار» با اشاره به نام‌گذاری سال از طرف مقام معظم رهبری گفت: نام‌گذاری امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم در پی سال‌هایی اخیر که عمدتاً حول مسائل اقتصادی چرخیده است.

عضو هیئت‌علمی و استاد اقتصاد دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های بسیار اقتصاد ما وابسته به اقتصاد نفتی است و تولید تقویت نشده گفت: برای تحقق این امر راه‌حل کوتاه وجود ندارد و آسیب‌شناسی این وضعیت اقتصادی باعث می‌شود درس‌هایی برای استفاده جهت آینده اقتصاد کشور داشته باشیم.

 وی گفت: برای تحقق شعار سال گفت: در جهت محقق‌شدن این امر دو موضوع مورد اهمیت است، نخست اینکه دانش اقتصادی و دوم اینکه برنامه‌ریزی عملیاتی و صحیح متناسب است، و اینکه دانش اقتصادی عموماً نقش حداقلی برای دولت آن هم تنها در حوزه ستادی را می‌پذیرد، ضروری است.

 شایان بیان کرد: کشورمان قبل و بعد از انقلاب نزدیک به ۷۰ سال تجربه برنامه‌ریزی دارد که با نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصاد کشور نتیجه‌گیری می‌شود که در این تجربه چندان موفق نبوده‌ایم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: نگاه به این تجربه و نیز توجه به تجربیات دیگران در مسیری که اقتصاد ما باید طی می‌کرد و دو موردی که باید نقطه تمرکز باشند مهم است، لذا لازم نیست ما چرخ را دوباره اختراع کنیم و هر بار آزمون‌وخطا کنیم؛ بنابراین در مسیر اشتباه قبلی گام برداشتن یعنی خواستن تکلیف در این زمینه از بدنه اجرایی دولت و سایر بخش‌های مشابه مرتبط در کشور اولین اشتباه است، چرا که نشان داده‌اند با رعایت سطح استاندارد تخصصی در دو مورد اصلی یعنی لزوم کاربست دانش اقتصاد و برنامه‌ریزی عملیاتی صحیح و متناسب که ذکر شد فاصله زیادی دارند.

شایان با اشاره به اینکه، همه مسائل اقتصادی در دنیا حول محور دانش پیگیری می‌شود یادآور شد: یکی از دلایل مهم وضعیت اقتصادی کشور و عدم رونق در تولید این است که بدنه اجرایی دولت و سایر بخش‌های که نام برد به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که این امر برخلاف تجربه کشورهای توسعه‌یافته است که دانش و عملکرد در حوزه اقتصاد به‌صورت رفت و برگشتی درهم‌تنیده‌اند و به‌صورت دو بال باعث افزایش بهره‌وری در اقتصاد می‌شوند.

 وی اضافه کرد: فارغ از مباحث کلان یکی دیگر از معضلات و مشکلات اصلی تولید در ایران بانک‌محور بودن نحوه تأمین مالی تولید است که متأسفانه در یک سیستم بانکی ربوی، ناکارآمد است، البته تلاش‌هایی در این زمینه توسط دولت‌ها در استفاده از ابزارهایی مثل تسهیلات تکلیفی شده است که در عمل هم فسادزاست و هم خروجی نتیجهٔ آن، به هدف نرسیدن است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای دستیابی به فزونی و تأمین مالی تولید با استفاده از بازار سرمایه در کنار یک سیستم بانکی مطلوب می‌توان راه‌حل آسان‌تری باشد که البته شرط‌هایی مثل تعمیق بازار سرمایه و تنوع‌بخشی به ابزارهای موجود در آن و همچنین افزایش شفافیت در این بازار یکی از راه‌ها برای تقویت تولید است.

شایان وجود فاکتورهای دیگری از جمله کاغذبازی‌های پیچیده اداری و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن شرایط اقتصادی را از دیگر موانع سر راه تولید عنوان و بیان کرد: فضای کسب‌وکار در سایهٔ ریسک‌های ناشی از تغییرات شدید نرخ ارز، تورم و سایر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در فضای اقتصاد کشور، شفافیت، مبارزه با فساد و رویه‌های فسادزا هم نمونه‌های مهمی هستند که ریسک‌های اقتصادی را کاهش می‌دهند و در رونق‌یافتن تولید اثرگذار خواهند بود.

انتهای خبر/م

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب