سرویس: استان ایلام
کد خبر: 63335
|
00:06 - 1402/10/22
نسخه چاپی

یادداشت؛

نیم‌نگاهی به وضعیت تأیید صلاحیت‌ها در ایلام

نیم‌نگاهی به وضعیت تأیید صلاحیت‌ها در ایلام
تأیید صلاحیت‌های گسترده برای انتخابات مجلس دوازدهم امری است که نیازمند دقت فراوان است و به همین دلیل بازنگری قانون انتخابات یک امر لازم و مهم است برای داشتن مجلس قوی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، فرزاد شیرزاد فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: شاید جزو معدود دورانی باشد که تأیید صلاحیت‌ها بدین گستردگی صورت‌گرفته و با دست باز به تأیید صلاحیت نامزدها پرداخته شده؛ اصل کار نه‌تنها بد نیست بلکه می‌تواند بخشی از توقع مردم‌سالاری دینی را برآورد کند. اما آنچه می‌توان به آن ایراد عقلانی گرفت، شیوه کار و عواقب ناشی از آن است که در نهایت به شکل‌گیری مجلسی ضعیف، خام و... می‌شود که در نهایت منتج به شکل‌گیری اشکالات در قانون‌گذاری می‌گردد.

اگر بخواهیم به‌صورت حرفه‌ای به‌اتفاق کم‌نظیر تأیید صلاحیت‌های این دوره بپردازیم، باید به عدم قانون قوی در مورد فرایند انتخابات مجلس در کشور بپردازیم. بدین شرح که؛ نباید کل کار و همه هزینه‌ها را به گردن هیئات نظارت و شورای نگهبان انداخت؛ بلکه باید در مراحل ابتدایی شرایطی برای ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی تدوین شود که خود بخشی از کارکرد تأیید صلاحیت‌ها باشد؛ مانند برگزاری آزمون جامع علمی، مصاحبه‌های علمی، عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، و حتی برگزاری کارگاه‌های آشنایی با قانون و... که خودبه‌خود به غربالگری نامزدها خواهد انجامید که پس از فرایند ثبت‌نام‌ها و بررسی صلاحیت‌ها و... می‌تواند یک جمع نخبه، معقول، باسواد، مسلط به امور قانون‌گذاری، امور اجرایی کشور و... در میدان رقابت بمانند که در آن صورت مردم نیز قدرت انتخاب بالا و بهتری داشته و در نهایت منجر به شکل‌گیری یک مجلس قوی خواهد شد. اما...

اما اگر به بهانه حضور جمع بیشتر مردم در پای صندوق‌های رأی، این فرایند کنونی ثبت‌نام‌ها و در نهایت دست به این‌گونه تأیید صلاحیت‌ها بزنیم، بدون تعارف باید گفت: نه‌تنها عامل تشویق مردم به حضور در پای صندوق رأی نمی‌شود بلکه شاید نتیجه عکس داده و در نهایت به شکل‌گیری یک مجلس ضعیف و... شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خود باعث نارضایتی مردم و تحمیل هزینه‌های گزاف برای حاکمیت و کشور شود.

شاید کسانی به‌اشتباه فکر کرده باشند که با تأیید صلاحیت‌های گسترده و... عامل حضور بیشتر مردم شوند؛ اما باید گفت: اگر قیمت مرغ، تخم‌مرغ و چند کالای اساسی مصرفی مردم را کاهش می‌دادند و یا در زمینه عدالت اجتماعی و امور دیگر اقدام ملموسی انجام می‌دادند، قطعاً می‌توانست در حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی تأثیر بیشتری داشت.

در پایان، حضور در انتخابات را تکلیف و از حقوق حقه شهروندی می‌دانیم و عموم مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب