سرویس: سیاسی
کد خبر: 3155
|
22:15 - 1392/04/29
نسخه چاپی

هاشمی رفسنجانی دیگر خطبه نماز جمعه نمی خواند

هاشمی رفسنجانی دیگر خطبه نماز جمعه نمی خواند
هاشمی در جای دیگر هم خطاب به هواداران فتنه ای‌اش که ناشکیبایی به خرج داده و شعارهای ساختارشکنانه سر میدادند گفت:" آقایان اجازه بدهید من که بهتر از شما دارم می گویم.."

به گزارش ایلام فردا،محمدسعید ذاکری در 9 دی نوشت: اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه خود همان سخنانی را گفت که فتنه گران می خواستند. وقتی که جماعت فتنه اعم از دختر و پسر دست در دست هم آغوش باز کرده و برای اولین بار در نماز جمعه و شاید در نماز جماعت شرکت کرده بودند - چنانکه کفش ها از پا در نیاورده و دوشادوش زنان ایستادن های شان بلکه نشان میداد که تا به حال حتی نماز نیز نخوانده اند- هاشمی رفسنجانی به مامومین اینچنینی خود اعلام کرد که صبر پیشه کنند و تحمل کنند چراکه وی همانی را می گوید که آنان می خواهند. البته وی در اولین بخش از خطبه‌های دوم نماز نیز به مساله قتل چند مسلمان در کشور چین پرداخت. 

 
این دقیقا در راستای طراحی بود که جماعت فتنه در آن ایام سعی داشت چین را جایگزین آمریکا و روسیه را نیز جایگزین اسرائیل در شعارهای ملت ایران کرده و از این بابت بود که حتی در آن نماز جمعه وقتی همه مردم نماز‌گزار شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر میدادند، ‌این جماعت وابسته به آمریکا و صهیونیسم از مرگ بر آمریکا و اسرائیل ناخرسند بودند، لذا شعار مرگ بر چین و مرگ بر روسیه را به طور هماهنگ سر می دادند. هاشمی رفسنجانی اما در برابر شعارهای مرگ بر چین فتنه‌گران درخواست نمود که: "روزهای تلخی می‌گذرد بر مسلمانان چین و من در اینجا به دولت چین عرض می‌کنم دولت چین انتظار از او می رود که بتواند در مقابل مظالمی که به این مردم وارد می شود صبر کند. (شعار مرگ بر چین نمازگزاران) آقایان من خواهش کردم به عنوان خطیب شما و امام جمعه شما شعار ندهید و من در خطبه های خود بخاطر شرایطی که می دانید در اینجا و اطراف خیابانها و کل این منطقه است خواهش می کنم شعار ندهید و بگذارید من که دارم (همان شعارهای شما را ) می گویم..."
 
هاشمی در جای دیگر هم خطاب به هواداران فتنه ای‌اش که ناشکیبایی به خرج داده و شعارهای ساختارشکنانه سر میدادند گفت:" آقایان اجازه بدهید من که بهتر از شما دارم می گویم.." آقای رفسنجانی در ادامه اما به مساله انتخابات۸۸ که او و جماعت سبز حاضر در نماز جمعه دارای مساله و تردید می دانستندش اشاره کرد و به تعبیر خود همان را گفت که آنان می خواستند. او در این خطبه بدون اشاره به ظلم بزرگ فتنه گران به اعتبار و اعتماد مردم به نظام اسلامی و لزوم مواخذه مسببین اصلی این تردید افکنی ها که منجر به ریخته شدن برخی خون ها نیز شد، از لزوم آزادی زندانیان برانداز فتنه و حتی دلجویی از آنان سخن گفت و نیز گفت که باید به مصیبت دیدگان تسلی خاطر داد.
 
جالب آنجا بود که در این نماز جمعه میر حسین موسوی و مهدی کروبی هم حضور داشته و به همراه فرزندان- دختر و پسر- و همسر آقای رفسنجانی به استماع سخنان وی مشغول بودند.
نماز جمعه ۲۶ تیر اما اولین نماز جمعه ای بود که تمامی رسانه‌های معاند و برانداز نظام اسلامی از جمله رسانه صهیونیستی BBC و VOA و ... برای حضور سبزهای فتنه‌گر در آن اهتمام بی نظیری به خرج دادند. برخی از آنها حتی در روزهای منتهی به ۲۶ تیر ماه آموزش نماز خواندن به مخاطبین را به کنداکتور برنامه های خود افزوده بودند. گو آنکه کودن هایی نظیر برخی از شرکت کنندگان سبز این مراسم این آموزش ها را یاد نگرفتند و شاید از همین بابت هم بود که پس از اتمام سخنان هاشمی به جای اقامه نماز به سیگار کشیدن و یا آتش زدن سطل زباله و ...مشغول شده و این رسوایی هم در کنار بقیه رسوایی ها دامان سبز‌های حامی موسوی و هاشمی را گرفت.
 
این نوع از سخنان و البته فضای حاکم بر آن شرایط باعث شد که رئیس مجلس خبرگان رهبری برای مامومینی قداست یابد که همزمان مورد حمایت اسرائیل و آمریکا بوده و از آنان خط می گرفتند.
 
شاید برای خود آقای رفسنجانی هم که همواره سعی نموده بود پرستیژ روحانی بودن و سابقه انقلابی داشتن اش را رعایت کند نیز گران آمد. هواداران وی البته نگذاشتند که او در این ریل باقی بماند و شاید همان حقیقت نهفته او را عیان ساختند.
 
این است که در طول سالهای پس از فرو نشستن غبار فتنه، ‌علاوه بر نظام اسلامی و مردم او خود یکی از عمده ترین مخالفان حضور مجددش در نماز جمعه شده است.
 
نظام اسلامی و مردم اما مخالف حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اند. این برای آن است که گرچه خود وی با نحوه تعاملش با فتنه گران همه سوابق مثبت انقلابی را تحت الشعاع قرار داده ، اما مردم نمی خواهند وی بیش از این در آغوش فتنه فرو غلتیده و اعتبارش را بیش از این از دست دهد.
خود وی نیز مخالف حضورش در نماز جمعه است. او گرچه در ظاهر از ایجاد جو رسانه ای برای حضورش ممانعت نکرده و دوست می دارد که همواره نقل محافل رسانه ای و سر تیتر اخبار باشد اما به خوبی می داند که در جایگاه نماز جمعه یا باید از فتنه تبری جسته و یا همان مسیر غلط را ادامه دهد. او می داند که توان طرد و ایستادن در برابر فتنه گران و عذر خواهی از مردم ایران و پذیرفتن خطای فاحش خود در فتنه ۸۸ را ندارد. بنابراین مخالفت مردم علیه او گران آمده و او ریسک چنین حضوری را نمی پذیرد.ضمن آنکه باید در سخنان خود بار دیگر به تکرار همان اظهارت دلپسند فتنه گران اهتمام نشان داده و این موقعیت وی را کاملا به مخاطره خواهد انداخت. 
 
علاوه بر این او خود به خوبی هم میداند که به محض حضور او در جایگاه نماز جمعه بقایای هواداران فتنه بار دیگر همان آبروریزی را علیه وی تکرار خواهند کرد که در ۴ سال پیش کردند و او این آبرو ریزی را مرگ سیاسی خود و منحصر شدن بیش از پیش اش در آغوش فتنه گران ارزیابی میکند. در اینصورت است که دیگر نمی تواند شعار اعتدال و وحدت سر دهد و خود را نماد آن در جامعه بنامد.
 
هاشمی دیگر به نماز جمعه نخواهد آمد. چراکه تصور نمی کرد هوادارانش اینچنین اعتبار سیاسی وی را به حراج بگذارند تا جایی که حتی مسعود مرادی، مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در امور روحانیت به روزنامه بهار می‌گوید که رفسنجانی دیگر میلی به بازگشت به نماز جمعه ندارد. همین چند روز قبل از ایشان برای اقامه نمازجمعه سوال کردم. ایشان با قاطعیت گفتند هرگز به نمازجمعه بازنمی‌گردم و این پاسخ را به خیلی از دوستان دیگر و علما و فرهیختگان و نخبگان و مردم که از ایشان درخواست داشتند، گفتند. اینچنین است که چندی پیش نیز حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفته بود که خود آقای هاشمی نمیخواهد که به نماز جمعه بازگردد.
 
وی خاطرنشان كرد: «اگر این باب را در نماز جمعه باز كنیم كه هر كسی ناكامی سیاسی دست پیدا می‌كند، بخواهد جرات كند و بیاید و نماز جمعه را به هم بریزد نمی‌توانیم در كشور نماز جمعه اقامه كنیم، ما همیشه از این‌كه مسائل سیاسی و این رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی وارد مقوله نماز جمعه شود، پرهیز داشته‌ایم.»
 
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به شعارهایی که در نماز جمعه ۲۶ تیر ماه ۸۸ سر داده شد، گفت: «آن نماز جمعه عده‌ای شعار می‌دادند و حتی در موقع خطبه‌ها نیز ساكت نبودند، و در واقع حواس مردم را پرت می‌كردند و چنین فضایی نیز هنگامی كه آقای هاشمی رفسنجانی نماز را اقامه می‌كردند، به وجود آمد.»
 
تقوی در ادامه به تبلیغات صورت گرفته برای ایجاد اختلال در نماز جمعه هاشمی اشاره کرد و افزود: «هر موقع كه بحث و خبری منتشر می‌شد كه قرار است آقای هاشمی نماز جمعه را اقامه كند، پیامك‌هایی فرستاده می‌شد كه برویم نماز جمعه را به هم بریزیم.»
 
وی با استناد به اظهارات هاشمی گفت: «خود آقای هاشمی اعلام كردند كه عده‌ای سعی می‌كنند از نماز جمعه و حضور من در نماز جمعه سوء استفاده كنند و خودم در نماز جمعه نمی‌آیم. من تلفنی با ایشان صحبت كردم، تماس داشتیم و همین صحبت را مطرح كردم و در واقع آقای هاشمی مصلحت نماز جمعه را بالاتر از این مسائل می‌دانست و چنین تصمیمی را گرفتند.
 
و از این بابت است که باید پرونده حضور آقای هاشمی در صحنه نماز جمعه را برای همیشه بسته شده دانست.
 
منبع:جهان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب