سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24237
|
08:28 - 1395/09/21
نسخه چاپی

تحلیل؛

نقدی بر سخنان استاندار ایلام در خصوص برجام

نقدی بر سخنان استاندار ایلام در خصوص برجام
در حالی که رئیس بانک مرکزی در مصاحبه‌ با بلومبرگ از تعبیر «تقریبا هیچ» برای دستاوردهای اجرای برجام استفاده کرد، جناب استاندار بر این خیال است در همین مدت کوتاه نیز گشایش های بسیار خوبی با توافق برجام بدست آمده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، روز گذشته در شبکه های اجتماعی (کانال دولتیاران متعلق به استانداری) مصاحبه استاندار ایلام در گفتگو با ایرنا در خصوص برجام منتشر شد (البته این خبر تا زمان انتشار این خبر بر روی خروجی ایرنا قرار نگرفت) و متن مصاحبه نشان می دهد که اطلاعات اقتصادی و سیاسی جناب مروارید بیشتر از آقایان ظریف، سیف و تیم مذاکره کننده است.

جناب استاندار در مصاحبه خود آورده است «به عنوان کسی که با مسائل کشور آشنایی دارم معتقدم در همین مدت کوتاه نیز گشایش های بسیار خوبی با توافق برجام بدست آمده است» و این در حالی است که رئیس بانک مرکزی در مصاحبه‌ با بلومبرگ از تعبیر «تقریبا هیچ» برای دستاوردهای اجرای برجام استفاده کرد. این مصاحبه سیف موجی را در رسانه‌ها به راه انداخت و چند روز به عنوان موضوع روز مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

جناب آقای مروارید! از دیگر دستاوردها و گشایش های برجام، رای دیوان عالی آمریکا و مصادره 2 میلیارد دلار از منابع ایران به نفع بازماندگان حادثه پترسون که این رای موج نارضایتی دیگری علیه برجام و دستاوردهایش به راه انداخت که البته به قول شما این هم از برکات و گشایش های برجام بود.

آقای مروارید! بعد از برجام که تحریم های فروش نفت تا حدودی برداشته شد، اما پول فروش نفت به کشور بازنگشت و این هم ظاهراً از گشایش های برجام بود.

در قسمت دیگری از مصاحبه آقای مروارید آمده است "خیلی از بانک های خارجی در حال مراودات تجاری با کشورمان هستند" که باید در پاسخ گفت: بانک های بزرگ اروپایی هیچکدامشان با ما کار نمی کنند و تراکنش آنها با ما صفر است و تنها دو بانک کوچک اروپایی در حال کار کردن با ما هستند که به هیچ وجه توانایی انتقال پول های بزرگ که اقتصاد ایران نیاز دارد را مطلقا ندارند سوئیفت باز است اما چون بانکی وجود ندارد که تعامل کند عملی هیچگونه فایده ای ندارد. در حوزه سرمایه گذاری خارجی، هیچگونه سرمایه گذاری خارجی نهایی شده وارد ایران نشده است که دلیل آن به خاطر مشکلات بانکی است.

در ادامه مصاحبه جناب استاندار اشاره کرده است که «ایران اسلامی در همین مدت کوتاه پس از توافق نیز با وجود مشکلات ایجاد شده توانسته است از مزایای آن استفاده کند» که لازم است به خدمت مبارک عرض شود که، آقای سیف روز 27 فروردین 95 گفتند که «ما قادر نیستیم که پول های خودمان را در خارج از کشور استفاده کنیم» و حتی جالب این جاست که بانک های محلی نیز با ما کار نمی کنند و بانک های آسیایی نیز با ما کار نمی کنند و از اگر از دوستانتان در وزارت نفت بپرسید که پول بدهی به ترکمنستان بابت بدهی گاز را چگونه پرداخت می کنند قراردادهای بزرگ مطلقا بسته نشده و یا اگر بسته شده شانسی برای اجرا ندارد چون بانکی وجود ندارد که اینقدر قرارداد را تامین مالی کنند و بانک ها حاضر نیستند با ما کار کنند.

جناب استاندار به تبعیت از رئیس جمهور نتایج برجام را به رهبری گره زده و گفته است که «توافق ایجاد شده در مساله برجام بر اساس تصمیم های مسئولان ارشد نظام و با نظارت مقام معظم رهبری حاصل شد و پس از اجرا نیز نتایج مثبتی در کشور داشته است».

آقای مروارید! خود رئیس جمهور در بحبوحه مذاکرات ادعا داشت مسئولیت برجام با شخص رئیس جمهور است و البته امروز که تیرش به سنگ خورده توپ را به زمین رهبری شلیک کرده است.

کسانی که چنین ادعایی می کنند، در درجه اول اعتراف به بدعهدی و شکست برجام دارند و در واقع دنبال مقصر هستند و می گویند نفر اول و آخر در این ماجرا رهبر است.

اما اگر سخنرانی ها، تذکرات و نامه های رهبری از ابتدای شروع مذاکرات که هنوز خبری از برجام نبود را بررسی کنیم، نه تنها ایشان در جزییات دخالت نکرده اند بلکه صراحتا به گفته وزیر خارجه کشورمان خطوط قرمز مدنظر هم رعایت نشده است.

به هر حال توجه شما را به گزیده ای از بیانات رهبری در خصوص برجام جلب می کنم:

"من نسبت به مذاکرات بی تفاوت نیستم اما تا بحال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد، هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ی با آمریکا خوش‌بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم.1394/1/20".

"این حرفی هم که حالا انسان می‌شنود که میگویند که «در یک برهه‌ای درباره‌ی اصول کلّی توافق کنیم، بعد درباره‌ی جزئیات»، این را هم بنده نمی‌پسندم؛ این را من نمی‌پسندم. 1393/11/19"

"به این دشمن نمیشود اطمینان کرد نمیشود اعتماد کرد. من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت میخواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى نه به نقطه‌هاى خیالى، آنچه لازم است این است. 1393/10/17"

"عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.1393/5/22"

"در همان سخنرانی اوّل امسال گفتم من خوشبین نیستم؛ مخالفتی نمیكنم امّا خوشبین نیستم.1392/11/28".

"وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که برخی خط قرمزها را نتوانستیم حفظ کنیم 1395/11/1".

کاش استاندار ایلام مثل آقایان سیف و ظریف و صالحی و ... که خودشان بعضا به هیچ بودن دستاوردهای برجام اشاره کرده اند اشاره ای می داشتند و در برهه ای بی نظیر از تاریخ نظام که بسیاری از گروه های سیاسی اعم از راست، چپ، اصولگرا و اصلاح طلب، علیه بدعهدی آمریکا متحد شده اند؛ نمی گفتند که «برخی با کوبیدن بر ساز مخالفت سعی در رسیدن به مقاصد سیاسی مورد نظر خود دارند».

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد