سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24213
|
07:38 - 1395/09/20
نسخه چاپی

گزارش؛

کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در ملکشاهی

کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در ملکشاهی
كمبود امكانات و تجهيزات پزشكي در ملکشاهی به گونه‌ ای است كه داد مردم شهرستان و بيماران را در آورده است و از سوی ديگر پول‌ های فراوانی در تب بيماران مي سوزد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی خبر، كمبود امكانات و تجهيزات پزشكي در ملکشاهی به گونه‌ ای است كه داد مردم شهرستان و بيماران را در آورده است و از سوي ديگر پول‌ هاي فراواني در تب بيماران مي سوزد.


يكي از مشكلات اساسي حوزه سلامت ملکشاهی نداشتن تجهيزات كافي است كه خدمات‌ رساني نامطلوب نتیجه آن است و با يک مراجعه كوتاه به تنها مرکز درمانی شهر ارکواز بعنوان مرکز شهرستان ملکشاهی به عینه کمبودها و مشکلات این بخش را مشاهده خواهید کرد.

یکی دیگر از دغدغه های اصلی بیماران شهرستان کمبود پزشک متخصص است و تعداد پزشكان به‌ ويژه پزشكان متخصص در اين شهرستان بسیار محدود است و مردم در شهرستان ملکشاهی با اين مشكل مواجه هستند.

بعضی از روستاهاي شهرستان‌ ملکشاهی با اينكه از امكان درمانگاه برخوردار هستند اما به دليل نبود پزشک از سرويس دهي به بيماران معذور بوده و مردم اين روستاها از اين مسئله رنج مي‌برند.

بنابراین علاوه بر امکانات، کمبود پزشک از بزرگترین مشکلات درمانگاه های هم روستایی و هم شهری در شهرستان ملکشاهی است.

در مقابل این کمبودها مردم مجبور به عزیمت به مرکز استان برای دستیابی به پزشکان متخصص هستند که تبعات این امر افزایش هزینه ها، افزایش تصادفات جاده ای و تلفات جانی، افزایش زمان انتظار همه بیماران به خدمات درمانی و بسیاری از این قبیل است اما "نیاز" باعث می شود تا مردم هم خطرات این سفرها را به جان بخرند و هم ضررهای مادی ناشی از آن را نادیده بگیرند.

با این وجود بعد از گذشت چندین سال از ارتقای ملکشاهی به شهرستان، حوزه سلامت همواره با مشكل تامين نيروي انساني متخصص دست به گريبان بوده است. هر چند در یکی ، دو سال اخير تعداد بسیار محدودی از پزشكان متخصص بصورت یک یا دو روز در هفته در ملکشاهی حضور پيدا كرده اند ولي حضور اين افراد به علت عدم سكونت دائمي كمرنگ بوده و نتواسته است پاسخگوي نيازهاي درماني بيماران باشد.

وقوع سوانح رانندگي موجب می شود عدم حضور پزشكان متخصص بیشتر احساس شود در چنين مواقعي مصدومان بعد از انجام مقدمات پزشكي به شهر ایلام براي رسيدگي بيشتر و احيانا انجام عمل هاي جراحي لازم  اعزام مي شوند ولي در اين ميان  تعدادي از مصدومان با توجه به شدت صدمات وارده داراي وضع وخيم جسماني بوده و نيازمند عمل هاي جراحي اورژانسي مي باشند كه اين امر به علت عدم وجود پزشكان متخصص امكان پذير نمي باشد و در برخي موارد باعث وارد آمدن ضايعه هاي جبران ناپذير يا فوت مصدوم می شود.

در شهرستان ملکشاهی بيماراني هستند كه بواسطه نوع بيماری يا تكميل روند درماني همواره بايد تحت نظر پزشک متخصص باشند لذا مجبور هستند علاوه بر تحمل درد و رنج بيماری مشقات و سختي سفر را نيز قبول كرده و علاوه بر تامين هزينه هاي سنگين درماني هزينه هاي مضاعف اياب و ذهاب و احتمالا اسكان در شهر هاي ديگر را نيز تقبل كنند و نظر به اينكه اكثر قريب به اتفاق مردم شهرستان از اقشار كم درآمد جامعه مي باشند، تامين هزينه هاي مذكور براي آنها بسيار دشوار مي باشد لذا ایجاد حداقل یک مرکز با امکانات و تجهیزات مناسب و البته حضور کادر پزشكي مجرب در شهرستان مي تواند سهم به سزايي در كاهش هزينه درماني بيماران اين شهرستان و همچنين تسریع بهبودي و بهبود روند درمانی آنها داشته باشد.

با توجه به اینکه بالا بودن شاخصه سلامت از اهمیت بسزایی برخوردار است بنابراین می‌توان با بهره گیری از همین امکانات محدود موجود و تلاش برای تامین امکانات و تجهیزات لازم مقوله سلامت و ارتقای آن را تحقق بخشید.

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد