سرویس: استان ایلام
کد خبر: 22486
|
09:37 - 1395/06/07
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

جای خالی "تکریم ارباب رجوع" در هفته دولت/ سهم مردم از میزهای خدمت تنها گرد و خاک است

جای خالی "تکریم ارباب رجوع" در هفته دولت/ سهم مردم از میزهای خدمت تنها گرد و خاک است
این روزها که مسئولان در حال و هوای افتتاح و کلنگ زنی طرح های هفته دولت هستند، مردم از نحوه تکریمشان در ادارات گله مندند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::دوم تا هشتم شهریور ماه بعنوان هفته دولت در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است؛ هفته ای که در طول ان مسئولان همچون سال های قبل و در دولت های گذشته در این هفته اقدام به اجرای ویزه برنامه های آن می کنند.

در استان ایلام نیز از اولین روز از هفته دولت تاکنون برنامه های مربوط به این هفته از سوی مسئولان برگزار و یا در حال برگزاری است و از قرار این برنامه ها تا فردا (دوشنبه) در ایلام ادامه خواهد داشت.

در این هفته دولتمردان و مسئولان استان ایلام به افتتاح و یا کلنگ زنی طرح ها در مناطق مختلف استان اقدام می کنند و بر روی آن مانورهای لازم را در این هفته می دهند.

آنچه در این هفته به کلی فراموش شده "تکریم ارباب رجوع" در ادارات است به طوری که مردم از این موضوع ابراز گلایه دارند که حرمت آنان از سوی مسئولان و مدیران میانی ادارت حفظ نمی شود.

از اینکه فعالیت مسئولان در این هفته به اوج خود می رسد شکی نیست اما این دلیلی بر تکریم نکردن مردم به هنگام رجوع به ادارات مختلف نمی شود و حداقل با یک فرمول ساده می توان حرمت آنان را حفظ نگه داشت.

علیرغم وجود منشور اخلاقی در ادارات و توجه به بندهای این منشور از جمله تکریم ارباب رجوع اما باز هستند مسئولان و مدیران میانی که هنوز از این منشور اگاه نبوده و یا خود را به خواب زده اند.

میزهای خدمتی که فقط گردو خاک دارد

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ابراز گلایه از این موضوع گفت: برای انجام کاری به یکی از ادارت مراجعه کردم و بعد از ورود و حضور در دفتر مدیر آن اداره با مسئول دفتر آن مدیر برای ملاقات مدیر صحبت کردم که با بدخلقی وی رو به رو شدم.

بعد که فهمیدم توجهی به خواسته ام نمی کند مجبور شدم دوباره خواسته ام رابیان کنم اما با لحنی نامناسب گفت فعلا نمی تواند شما را ببیند، منتظر ماندم و دیدم در این میان که من منتظر بودم مدیران میانی و همکاران زیرمجموعه خود را بدون در نظر گرفتن اینکه بنده آنجا نشسته ام را با رفتار مناسب و خوب انان را به داخل دفتر مدیر راهنمایی کرد.

بعد از مشاهده این موضوع از ملاقات با مدیر سازمان صرف نظر شدم و ماندنم در انجا دیگر فایده ای نداشت، سپس به قسمت های دیگری از اداره رجوع کردم تا شاید کسی باشد بتوانم این مشکل را به وی بازگو کنم تا شاید بتوانم مدیر را ملاقات کنم.

در طبقه همکف اداره به میز و صندلی را مشاهده کردم که در قسمت بالای آن نوشته بود "میزخدمت"، اما مشاهده کردم که کسی آنجا کاری نمی کند و اصلا شخصی در این میز خدمت مشغول نیست و از ان تنها خاک به جای مانده است.

سپس از نگهبانی اداره سوالاتی کردم که باز هم به درب بسته خودر و با ناامیدی اداره را ترک کردم اما برایم سوال بود که چرا باید شهروندان هنگام مراجعه به ادارات با این همه بروکراسی اداری شهروندی مواجه شوند و چرا مسئولان و مدیران میانی ادارات نسبت به تکریم ارباب رجوع هیچ اهتمامی ندارند؛ اگر چه در غیر از هفته دولت نیز این مشکل در ادارت استان وجود دارد و باید فکری اساسی شود و اکتفا کردن به یک منشور کاری ار از پیش نمی برد.

الزامات طرح تکریم ارباب رجوع

بحث طرح تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی است، که امروزه در دستگاههای دولتی مطرح است. در واقع، طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست.

اساسا، احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم در سیستم های اداری نظام اسلامی ایران، هدف نهایی طرح تکریم است و آن، نیاز نهفته ای میان مردم و دستگاههای اجرایی بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این نیاز را کشف و به همه دستگاهها، ابلاغ نمود.

در واقع یکی از اصول طرح تکریم، خوش رفتاری با ارباب رجوع است ی که ارباب رجوعان یکسان نبوده و از قشر خاصی نیز نیستند، بلکه از نظر خصایص انسانی و اخلاقی با یکدیگر متفاوتند، به همین لحاظ، کارکنان ادارات نیز نه تنها باید از سعه صدر، حلم و بردباری، عطوفت و مهربانی برخوردار باشند، تا بتوانند با ارباب رجوع برخورد توأم با احترام و عطوفت و در خور شأن و مقام آنان نمایند، بلکه همواره باید به توقعات قانونی و شرعی شان، نیز توجه بنمایند.
مسئولان در تکریم ارباب رجوع همپای شهدای دولت حرکت کنند
از طرف دیگران یکی از ویژگی های بارز شهیدای دولت شهیدان رجایی و باهنر روحیه و رفتار خوب، مناسب و ارزنده این شهدیان والامقام با مردم بوده که زبانزد عام و خاص است و بدون شک دولتمردان و مسئولان باید در این هفته که به نام این شهیدان است با تأسی از رفتار انان در جهت حفظ شأن و تکرمی ارباب رجوع حرکت کنند.
 
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب