سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20737
|
00:59 - 1395/03/11
نسخه چاپی

تلنگر/

وقتی مناظرات دانشجویی حاشیه ساز می شود

وقتی مناظرات دانشجویی حاشیه ساز می شود
پنجمین دوره مناظرات دانشجویی ایلام اعتراضاتی را به همراه داشت و باعث بروز واکنش هایی از سوی دانشجویان شد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، پنجمین دور مسابقات ملی مناظره دانشجویی "نشان خواجه نصیرالدین طوسی" در مرحله استانی به همت جهاد دانشگاهی استان ایلام، از سوم خرداد تا شنبه 8 خرداد در سالن دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این دوره از مناظرات 22 تیم مناظره کننده در 23 مسابقه و با گزاره هایی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، به رقابت برخواستند.

آنچه که در این دوره از مسابقات در روزهای آغازین مناظرات به چشم می خورد، عدم امادگی بسیاری از گروه ها و تسلط آنان بر عنوان گزاره انتخابی بود، و از نحوه اجرای آنها کاملا مشخص بود که هیچ تسلطی بر ارائه مطالب ندارند.

نکته دیگردر این مناظرات حضور بسیار کم دانشجویان به عنوان مستمع و نظاره کننده در این مسابقات بود، که با وجود اهیمت این مسئله و تلاش مسئولان برگزار کننده برای نهادینه کردن مناظره در دانشگاه، این استقبال اندک را می توان به عدم تبلیغات و اعلام مناسب و به موقع زمان برگزاری مسابقات به دانشجویان دانست، چرا که اگر حضور دانشجویان پررنگ تر می بود مسلما کیفیت برگزاری و تلاش برای ارائه بهتر از سوی تیم های مناظره کننده حال و هوای مناظرات را تغییر می داد.

در پنجمین دوره از مناظرات دانشجویی ایلام، بحث داوری و حرف و حدیث هایی که در خصوص نحوه امتیاز دهی ها بود، اعتراضاتی را به همراه داشت، در مناظره هایی که برگزار شد از آنجا که مناظره کنندگان باید صحبت های خود را بی حاشیه و کاملا مرتبط با موضوع ارائه دهند اما در عمل با گفتن مطالب حاشیه ای و تحریک گروه مقابل و دانشجویان حاضر در سالن باعث بروز واکنش هایی از سوی حاضرین و دانشجویان شدند که البته هیچ تذکری هم  به آنها داده نمی شد.

درمسابقات روزهای اغازین تقابل میان دو گروه موافق و مخالف قدرت متناسبی وجود نداشت و اغلب یکی از دو گروه نسبت به گروه مقابل از قدرت تحلیل و بیان کم تری برخوردار بود و همین امرحدس اینکه چه کسی برنده مسابقه خواهد بود را آسان می ساخت اما با نزدیک شدن به مراحل نیمه نهایی و نهایی و نزدیک بودن اجرای مناظره ها از سوی تیم های مناظره کننده همه منتظر رآی داوران و امتیاز دهی انان بودند که معمولا چون با پیش بینی ها نمی خورد اعتراضاتی را نیز به همراه داشت.

تیم توکل در روز دوم نسبت به تأخیر 35 دقیقه ای تیم آلامتو اعتراض کرده و بر این عقیده بودند که باید به دلیل این تأخیر از دور مسابقات حذف می شند اما با رایزنی های صورت گرفته نه تنها مناظره خود را انجام دادند بلکه در این مسابقه نیز به عنوان برتر به مرحله بعد صعود کردند. که همین امر باعث اعتراض شدید دانشجویان تیم توکل نسبت به حمایت برگزار کنندگان و داوری صورت گرفته در این خصوص بود، در حالی که به گفته رئیس جلسه امتیاز این تأخیر از گروه آلامتو کسر شده بود.

 

حاشیه دیگر این دوره از مسابقات در بازی دو تیم امید و طلوع با گزاره" برجام برنامه ای در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است" بود که مطالب ارائه شده از سوی تیم امید باعث واکنش دانشجویان حاضر در سالن شد، آقای نجفی با بیان اینکه" نظام اقتصادی ایران یک نظام ناکارآمد فاسد دولتی است" و اگر برجام به سرانجام نمی رسید همین الان باید برای ورود به این سالن  از سرباز آمریکائی اجازه ورود می گرفتیم با "شعار مرگ بر آمریکا" و" نه سازش نه تسلیم نبرد با امریکا" از سوی دانشجویان حاضر در جلسه مواجه شد.

 

 

 

 

با فرارسیدن روز فینال مناظرات حال و هوای این دوره از مسابقات هم شور و شوق بیشتری به خود گرفت، چهار تیم امید، زانا، خرداد و بیان 108به مرحله نهایی راه یافتند، که تیم بیان 108 با خودداری از شرکت در مسابقه پایانی موجب شد تیم خرداد به عنوان تیم سوم از سوی برگزار کنندگان اعلام شود.

فینال مسابقات با مناظره دو تیم زانا و امید و با گزاره "شبکه های اجتماعی وسیله محوری نفوذ در فرهنگ ایران هستند" برگزار شد که تیم امید با کسب 472 امتیاز توانست به مقام اول این دوره از مسابقات برسد. در این روز که با حضور رئیس دانشگاه ایلام و معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام برگزار شد، صفری پور از تیم زانا با اعتراض به داوری صورت گرفته نسبت به اعلام نتیجه اعتراض کرد و گفت: داوران نباید با تیم مناظره کننده در طول مسابقات صحبت می کردند اما این مورد از سوی داوران رعایت نشده است، وی با بیان اینکه سال گذشته هم با ناعدالتی رأی نادرست داوری محکوم به باخت شدیم گفت: داوران نباید بر طبق آئین نامه با تیم مناظره کنندده صحبت کنند و لو به اعتراض باشد.

 

 

 

دکتر موسی نژاد سرپرست تیم داوران این دوره از مسابقات مناظره دانشجویی به منصفانه و عادلانه بودن داوری ها تصریح کرد:وی گفت: دانشجویان باید بدانند که مناظره یک بازی است و شما باید بتوانید به خوبی نقش بازی کنید، کسانی که توانستند در این صحنه بازی به خوبی از توانایی های خود استفاده کنند برنده شدند.

وی گفت: رعایت موارد اخلاقی لازمه مناظره بود و دانشجویان نباید با شخصی کردن بحث و دچار هیجان و استرس شدن و فاصله گرفتن از موضوع گزاره پیش می رفتند که همین موارد امتیاز آنان را کم می کرد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب