سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17950
|
11:00 - 1394/09/30
نسخه چاپی

رأی تمیز، بهتر از رأی با کباب لذیذ!

رأی تمیز، بهتر از رأی با کباب لذیذ!
رای تمیزِ ناچیز بسیار بهتر از رای بالای ناشی از کباب لذیذ خواهد بود.

یادداشت/ حمید احمدی نژاد:: هر چه به زمان انتخابات نزدیک تر می شویم بر گرمی تنور آن افزوده می شود، اگر چه برخی کاندیداها از ماه ها قبل با چراغ خاموش در مسیر جمع آوری آراء حرکت کرده اند.
مشارکت مردم در انتخابات به هر شکلی که صورت گیرد زیبا و ستودنی است ولی این امر در مورد کاندیداها صدق نمی کند، یعنی آنها مجاز به حضور و معرفی خود با هر شکل و ابزاری نیستند.

نوع تبلیغات به جز کلان شهرها، در اغلب استان ها و شهرستان های حوزه های انتخابیه کشور، شباهت های شکلی بسیاری دارد، با این وجود غلظت روش های سنتی در برخی حوزه ها مانند استان ما به وضوح قابل مشاهده است.
 آن چه که در این میان قابل تامل و شاید بتوان گفت باعث خوشحالی می باشد آن که در ایلام علی رغم حاکمیت روش سنتی گفته شده، هنوز برخی پایه های آن مانند کباب لذیذ در این حوزه انتخابیه نفوذ و جایگاهی ندارد.
 با این وجود سایر روش های تبلیغاتی مذموم جهت جذب آراء در ایام نزدیک به انتخابات، مانند حضور در مراسمات عروسی، خاکسپاری، کمک های مالی به اماکن مذهبی یا بیماران نیازمند و... را می توان مشاهده کرد.
نشست های مکرر با بزرگان قبایل و عشیره ها از دیگر شیوه های تبلیغاتی در این استان است که این روش به ویژه درباره کاندیداهایی که از یک خاستگاه قبیله ای برخواسته اند-جهت حذف رقیب- بیشتر نمود دارد، استفاده از پول به عنوان ابزار قدرت که باعث ورود مبحثی طی ماه های اخیر در کشور تحت عنوان پول های کثیف شد را می توان از جمله روش های دیگر البته با شدت بسیار کم در استان دانست.
 به هر حال باید گفت از یک سو عدم جایگاه و نداشتن نفوذ بالایِ روش هایِ دور از شان انسانی در ایلام، خود نشان از فهم سیاسی مردم دارد و از سوی دیگر نقطه محوری رویکردهای سنتی در جلب آراء در ایلام تاکید بر قوم و قبیله گرایی می باشد، فرهنگی که متاسفانه باید گفت اگرچه از روش کباب لذیذ حداقل انسانی تر و باشرافت تر است ولی نتایجی در ردیف همان روش دارد.
 در نتیجه به نظر می رسد واکنش های مردم نشان می دهد که آمادگی گذار از روش های سنتی به مدرنِ تبلیغات و رای دادن را دارند ولی رویکرد کاندیداها اجازه بالفعل شدن را به این آمادگی نمی دهد. با این وجود حداقل از نظر همین مردم، رای تمیزِ ناچیز بسیار بهتر از رای بالای ناشی از کباب لذیذ خواهد بود.
 بنابراین می توان تاکید کرد در صورتی که کاندیداها روش های مدرن را در پیش بگیرند هم نتایج مطلوب تر خواهد بود و هم انتخاب های اصلح به نفع همه مردم از صندوق آراء بیرون خواهد آمد ضمن آن که با توجه به حوزه نه چندان گسترده جغرافیایی هزینه های تبلیغاتی هم کاهش خواهد یافتی توان از جمله روش های دیگر البته با شدت بسیار کم در استان دانست.

منبع: آبدانان خبر

انتهای پیام/ی
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب