سرویس: استان ایلام
کد خبر: 16237
|
08:18 - 1394/06/18
نسخه چاپی

یادداشت/

دیالکتیک دولت و مجلس؛ تعارض یا همگرایی

دیالکتیک دولت و مجلس؛ تعارض یا همگرایی
همواره حدی از تفاوت در افکار مسئولین بخصوص میان قوه مقننه و قوه مجریه می تواند از مسامحه و تساهل درباره امور اجرایی پیشگیری نموده و دولت را در اتخاذ برخی رویه های شبهه انگیز بازدارد.

ناهید نظری:: مزیت نظام جمهوری اسلامی در حاکمیت اسلام و سایه افکندن ولایت فقیه بر سمت و سوی حرکت کشور است. انقلاب اسلامی به دنبال حاکم ساختن ملت بر سرنوشت خود و پیاده سازی جمهوریت واقعی با رنگ و بوی اسلام است. در این میان دولت و مجلس دو بازویی هستند که تحت رهنمودهای رهبر انقلاب دوشادوش یکدیگر در سنگرهای متفاوت خود ایفای نقش می کنند تا کشتی انقلاب به سرمنزل مقصود برسد.

یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی، ایجاد امکان فعالیت سیاسی برای تفکرات مختلف در سایه ی اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و مبانی جمهوری اسلامی است. بنابراین، عرضة سیاسی کشور میدان طرح ایده ها و عقاید برخاسته از شیوه های مختلف تفکر در کارگزاران دولتی، اصحاب رسانه و حتی اصناف است.

اما سؤالی که ممکن است در برهة کنونی برای نسل سوم انقلاب پیش بیاید آن است که آیا مجلس و دولت باید کاملاً همسو و همگرا با یکدیگر باشند؟ چه میزان تشابه و همگرایی یا تفاوت و تعارض میان دولت و مجلس لازم است؟ در این میان آیا شورای نگهبان باید در نقش خود دربارة نظارت استصوابی تجدید نظر یا دیدگاههای خود را تعدیل کند؟

در پاسخی هرچند کوتاه و ناقص به پرسش های مذکور با توجه به رصد موضوعات کشور با تیزبینی خاص رهبری نظام، ذکر این نکته مفید و ضروری به نظر می رسد که ایجاد خدشه در نقش این شورا به عنوان ناظر استصوابی شایستة جایگاه مسئولین عالی نظام در هریک از قوا نباشد و همگی ملزم به حمایت از نهادهای انقلابی تشکیل دهندة پایه های نظام ولایی و مجری منویات ایشان هستند.

ضمن آن که همواره حدی از تفاوت در افکار مسئولین بخصوص میان قوه مقننه و قوه مجریه (که دارای نقش های متفاوت در چارچوب نظام هستند) می تواند از مسامحه و تساهل درباره امور اجرایی پیشگیری نموده و دولت را در اتخاذ برخی رویه های شبهه انگیز بازدارد.

 بنابراین، ضمن حفظ تأکید بر رقابت در میان صاحبان افکار مختلف، باید همچنان بر لزوم بررسی جدی صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان پافشاری شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب