سرویس: استان ایلام
کد خبر: 15248
|
08:33 - 1394/04/23
نسخه چاپی

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام:

کاهش تولید علم نتیجه سياستگذاری های ضعيف است

کاهش تولید علم نتیجه سياستگذاری های ضعيف است
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام کاهش تولید علم را نتیجه سياستگذاری های ضعيف دانست.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام پویا، "امید محمد زاده" دانشجوي دكتري جامعه شناسي و عضو هيئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام، در گفتگوی اختصاصی با ایلام پویا درباره کاهش رشد علمی در کشور گفت: توسعه و توانمندي كشورهاي پيشرفته مرهون توليد علم و توسعه فعاليتهاي پژوهشي است، به طوري كه امروزه رونق و پيشرفت و ارتقاء و كيفيت سطح تمامي امور و ابعاد زندگي اعضاي جامعه با توليد علم عجين گشته است.

وی اظهار کرد: به عبارت ديگر ميتوان گفت: توليد و توسعه و بسط برنامه ها و فعاليتهاي علمي، تأثيرات عميقي بر كليه حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي جوامع و كشورها داشته و دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: توليد علمي به مثابه يك رفتار اجتماعي، داراي قواعد و هنجارهاي خاص خود بوده و لذا تعهد و پايبندي به اين ضوابط و هنجارها نيز تحت تأثير گستره قابل ملاحظه اي از عوامل ساختاري و هنجاري درون نهاد علم قرار دارد.
وی تاکید کرد: رشد و پویايي علم در گرو ظهور و تداوم حلقه هاي فكري به مثابه اجتماعات علمي است كه حاصل جمع دانشمندان و محققاني است كه مطابق قواعد و هنجارهاي رسمي و غير رسمي در تعامل با يكديگرند؛ در واقع از انجمن هاي علمي به عنوان نمود و شاخص و رمز معرفت علمي مي توان ياد نمود.
محمدزاده خاطر نشان کرد: يافته هاي پژوهشي بدست آمده حاكي از آن است كه در كشور ما اجتماعات علمي دانشگاهی، در ايفاي نقش و انجام كاركردهاي مورد انتظار خود از قابليت لازم برخوردار نبوده و اخيرا با آسيب هايي مواجه بوده است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: از ديگر موانع توسعه و توليد چشمگير علم در كشور مي توان به عدم جامعه پذيري علمي اشاره داشت. جامعه پذیري فرايندي است كه در جريان آن افراد شيوه هاي رفتاري، باورها، ارزشها و هنجارهاي فرهنگي جامعه خويش را فرا گرفته و آنها را جزئي از شخصيت خود مي كند.
وی افزود: یكي از مقاصد جامعه پذيري، آموزش قواعد و نظامات اساسي است، از آداب و عادات و رفتار زندگی روزمره گرفته تا روشهاي علمي به افراد است؛ افراد در فرايند جامعه پذیری " هويت " يا " من اجتماعي " خود را باز مي يابند و شناخت لازم را براي ايفاي نقشهاي اجتماعي فرا مي گيرد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: كمرنگ شدن و بي رمق شدن اين روح علمي (جامعه پذیری علمي) به دلیل فاصله گرفتن از انجام کارهای علمی و سیاست زدگی در دانشگاهها و انديشمندان كشور ما، پایین آمدن ميل و انگيزه توليد علم را در کشور به دنبال داشته است.
وی اظهار کرد: سياستگذاري هاي ضعيف در حوزه علم، در كاهش توليد علم بسيار نقش داشته است؛ ازجمله: كاهش و حتي ميتوان گفت حذف منابع مالي حمايت از طرح ها و پژوهشهاي علمي، عدم دسترسي به امكانات پژوهشي، بخصوص در زمينه هاي علوم پايه و فني مهندسي، توسعه صرفا كمي برخي از دانشگاه هایي كه مورد حمايت اشخاص با نفوذ دولتي هستند، ویژه خواري در اختصاص بودجه هاي پژوهشي و واگذاري أين منابع به افراد خاص، شكل گيري يك سنت جديد در تأسيس دانشگاه و موسسات عاليه به مثابه يك بنگاه اقتصادي و درامد زا براي موسسان اين مراكز آموزشي، مجالي براي توليد علم باقي نمي گذارد و كمترين پیامد آن رنگ باختن روح علمي دانشگاه خواهد بود. 
محمد زاده گفت: دانشگاه باید به دور از سیاست زدگی به وظایف اصلی خود که تربیت نیروی انسانی علمی و متعهد است بپردازد و از سیاست بازی و سیاسی کاری دور باشد.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل (ره ) که دانشگاه را مبدا همه تحولات دانست افزود: فرهنگ اسلامی و علمی که پیامبر (ص ) آن را به ایرانیان وعده داده که اگر در ستاره ثریا باشد آن را به دست خواهند آورد باید در دانشگاه های ما به دور از حاشیه های سیاسی به دست آید و این امر قابل اجرا و دست یافتنی است.


انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد