به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام پویا، "امید محمد زاده" دانشجوي دكتري جامعه شناسي و عضو هيئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام، در گفتگوی اختصاصی با ایلام پویا درباره کاهش رشد علمی در کشور گفت: توسعه و توانمندي كشورهاي پيشرفته مرهون توليد علم و توسعه فعاليتهاي پژوهشي است، به طوري كه امروزه رونق و پيشرفت و ارتقاء و كيفيت سطح تمامي امور و ابعاد زندگي اعضاي جامعه با توليد علم عجين گشته است.
وی اظهار کرد: به عبارت ديگر ميتوان گفت: توليد و توسعه و بسط برنامه ها و فعاليتهاي علمي، تأثيرات عميقي بر كليه حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي جوامع و كشورها داشته و دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: توليد علمي به مثابه يك رفتار اجتماعي، داراي قواعد و هنجارهاي خاص خود بوده و لذا تعهد و پايبندي به اين ضوابط و هنجارها نيز تحت تأثير گستره قابل ملاحظه اي از عوامل ساختاري و هنجاري درون نهاد علم قرار دارد.
وی تاکید کرد: رشد و پویايي علم در گرو ظهور و تداوم حلقه هاي فكري به مثابه اجتماعات علمي است كه حاصل جمع دانشمندان و محققاني است كه مطابق قواعد و هنجارهاي رسمي و غير رسمي در تعامل با يكديگرند؛ در واقع از انجمن هاي علمي به عنوان نمود و شاخص و رمز معرفت علمي مي توان ياد نمود.
محمدزاده خاطر نشان کرد: يافته هاي پژوهشي بدست آمده حاكي از آن است كه در كشور ما اجتماعات علمي دانشگاهی، در ايفاي نقش و انجام كاركردهاي مورد انتظار خود از قابليت لازم برخوردار نبوده و اخيرا با آسيب هايي مواجه بوده است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: از ديگر موانع توسعه و توليد چشمگير علم در كشور مي توان به عدم جامعه پذيري علمي اشاره داشت. جامعه پذیري فرايندي است كه در جريان آن افراد شيوه هاي رفتاري، باورها، ارزشها و هنجارهاي فرهنگي جامعه خويش را فرا گرفته و آنها را جزئي از شخصيت خود مي كند.
وی افزود: یكي از مقاصد جامعه پذيري، آموزش قواعد و نظامات اساسي است، از آداب و عادات و رفتار زندگی روزمره گرفته تا روشهاي علمي به افراد است؛ افراد در فرايند جامعه پذیری " هويت " يا " من اجتماعي " خود را باز مي يابند و شناخت لازم را براي ايفاي نقشهاي اجتماعي فرا مي گيرد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: كمرنگ شدن و بي رمق شدن اين روح علمي (جامعه پذیری علمي) به دلیل فاصله گرفتن از انجام کارهای علمی و سیاست زدگی در دانشگاهها و انديشمندان كشور ما، پایین آمدن ميل و انگيزه توليد علم را در کشور به دنبال داشته است.
وی اظهار کرد: سياستگذاري هاي ضعيف در حوزه علم، در كاهش توليد علم بسيار نقش داشته است؛ ازجمله: كاهش و حتي ميتوان گفت حذف منابع مالي حمايت از طرح ها و پژوهشهاي علمي، عدم دسترسي به امكانات پژوهشي، بخصوص در زمينه هاي علوم پايه و فني مهندسي، توسعه صرفا كمي برخي از دانشگاه هایي كه مورد حمايت اشخاص با نفوذ دولتي هستند، ویژه خواري در اختصاص بودجه هاي پژوهشي و واگذاري أين منابع به افراد خاص، شكل گيري يك سنت جديد در تأسيس دانشگاه و موسسات عاليه به مثابه يك بنگاه اقتصادي و درامد زا براي موسسان اين مراكز آموزشي، مجالي براي توليد علم باقي نمي گذارد و كمترين پیامد آن رنگ باختن روح علمي دانشگاه خواهد بود.
محمد زاده گفت: دانشگاه باید به دور از سیاست زدگی به وظایف اصلی خود که تربیت نیروی انسانی علمی و متعهد است بپردازد و از سیاست بازی و سیاسی کاری دور باشد.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل (ره ) که دانشگاه را مبدا همه تحولات دانست افزود: فرهنگ اسلامی و علمی که پیامبر (ص ) آن را به ایرانیان وعده داده که اگر در ستاره ثریا باشد آن را به دست خواهند آورد باید در دانشگاه های ما به دور از حاشیه های سیاسی به دست آید و این امر قابل اجرا و دست یافتنی است.
انتهای پیام/س