سرویس: استان ایلام
کد خبر: 13730
|
09:31 - 1394/01/31
نسخه چاپی

رئیس آموزش و پرورش شهرستان ایلام مطرح کرد:

تأثیرطرح"رتبه بندی"بربهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان

تأثیرطرح"رتبه بندی"بربهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان
رییس آموزش و پرورش شهرستان ایلام گفت: فرهنگیان نظرشان را در فراخوان طرح رتبه بندی معلمان ثبت کنند.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام پویا، هر حکومتی بر سه اصل استوار است یکی آموزش دیگری سلامت و نهایت امنیت که صد البته هیچ یک از این سه اصل بر دیگری تقدم ندارد و چنانچه این سه اصل مستحکم و پویا باشد آن حکومت نظم گرفته، به سامان می شود.

در دنیای امروز کشورهایی توانسته اند پیشرفت کنند و به اهداف خود برسند که به این سه اصل توجه ویژه داشته اند، حال چه اهدافشان انسانی بوده چه غیر از آن، به هر حال اساس حکومت را شناخته و قبل از هر کار دیگر، آن ها را تقویت کرده اند آن گاه فعالیت های دیگر شان ثمر داده است.

با توجه به مشکلات فراوان جامعه و اعتراضات پی در پی فرهنگیان در چند ماهه اخیر برآن شدیم تا از کانال مسئولین امر پیگیر موضوع باشیم و بر همین اساس گفتگویی با "جاسم ولد بیگی"، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایلام داشتیم که متن کامل آن به شرح ذیل می باشد.

"جاسم ولدبیگی"، رییس آموزش و پرورش شهرستان، گفت: عملا و نیز قانونا اقدام خاصی جز انعکاس خواسته های معلمان به مبادی ذیربط توسط استان ها قابل تصور و انجام نیست و به نظر طرح بحث در دولت توسط وزیر محترم  و احتمالا ارایه لایحه به مجلس می تواند از گزینه های پیش رو باشند. با توجه به عزم جدی دولت و اهتمام رئیس جمهور نسبت به عملیاتی کردن نگاه عمیق و راهبردی مقام معظم رهبری نسبت به آموزش و پرورش که فرمودند: "هر قدر که در آموزش و پرورش هزینه و سرمایه گذاری شود، نسبت به دستگاه های دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت. چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفت های حال و آینده ی کشور است". جای بسی امیدواری و خوش بینی است که مشکلات معیشتی و نیز کسری مزمن بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش مرتفع گردد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایلام گفت: همه نگاه ها و امیدها به مجلس است که البته بهترین موقع رسیدگی و اجابت خواسته های معلمان فصل تصویب بودجه سالانه کشور بود اما الان نیز میتوان با برخی تمهیدات و با رعایت اصل 75 قانون اساسی تغییراتی را در بودجه اعمال کرد.

ولدبیگی افزود: اگر چه برای تغییر در معیشت معلمان و نیز  برای عملی کردن نگاه راهبردی مقام معظم رهبری مبنی بر مولد بودن آموزش و پرورش به جای مصرفی خواندن آن نیاز به عزم جدی در سطح کلان مجلس و مدیران اجرایی و دولت مردان داریم، اما با این وجود عضویت سه نماینده استان در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های امنیت ملی، اقتصادی و اجتماعی، قطعا تلاش و فعالیت نمایندگان دلسوز استان برای حل این مشکل بی تاثیر نخواهد بود.

زمان پرداخت معوقات فرهنگیان مشخص شده است یا خیر؟

در درجه ی اول باید بگویم که استفاده از کلمه "معوقات" واژه درستی است که اغلب اشتباها به جای آن از "مطالبات" استفاده می شود. معوقات شامل پرداخت های قانونی مشخص و معینی است که باید برابر اسناد مالی به موقع به فرهنگیان پرداخت میشد اما به دلیل کسری بودجه مدتهاست که پرداخت نشده است از قبیل پاداش پایان خدمت فرهنگیانی که سال گذشته بازنشسته شده اند و نیز کمک هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان  شاغل و بازنشسته متوفی از سال 90 تا کنون، ماموریت کارکنان، اضافه تدریس معلمان، تصحیح اوراق امتحانی از دی ماه 92 و ... را هنوز نتوانستیم پرداخت کنیم.

آیا درست است که هزینه حق الزحمه انتخابات به کسانی که پای صندوق بودند پرداخت نشده است؟

بله همین طور است. تقریبا  اسناد بسیاری از معوقات مدتهاست تنظیم شده و آماده پرداخت است اما بستگی به تامین اعتبار دارد؛ انشاءالله به محض تامین اعتبار اقدام خواهد شد. البته غیر از موضوع انتخابات، خیلی موارد دیگر هم هست که می شود در ردیف این چنین موارد قرار داد از جمله سرانه خاص مدارس که باید هزینه آب و برق و گاز و... مدرسه شود هم وضعیتش همین طور است.

حتما باید از طریق وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود یا حل این مشکلات بستگی به مسئولین آموزش و پرورش استان دارد؟

استان این بودجه ها را از مرکز می گیرد؛ البته ممکن است برخی استان ها منابع درآمدی داخلی داشته باشند که بتوانند برخی نیازهای مالی را با استفاده از آن درآمدها پوشش دهند اما در استان ایلام چنین ظرفیتی در اختیار آموزش و پرورش نیست.

طرح رتبه بندی به نفع معلمین است یا به ضرر آنها؟

رتبه بندی معلمان هنوز جزییاتش به طور دقیق منتشر نشده تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم .اما پس از انتشار اخبار اولیه  که در مطبوعات منتشر شد  که بحث تالیف کتاب و مقاله آی اس آی  و.. در آن پررنگ دیده شده بود و احتمالا دامنه شمول آن محدود به افراد خاصی میشد، وزیر آموزش و پرورش دستور دادند ضمن بازنگری در شاخص های مذکور، متن طرح برای جلب مشارکت فکری و اطمینان خاطر معلمان تحت عنوان "فراخوان طرح رتبه بندی معلمان" در سایت وزارت خانه درج شود.همکاران عزیز فرهنگی تا پایان خرداد ماه میتوانند نظرات کارشناسی خود را در این خصوص از طریق پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس www.medu.ir ثبت نمایند، تا انشاءالله پس از جمع بندی و استخراج شاخص های مطلوب برآمده از خرد جمعی فرهنگیان شاهد برکات و اثرات مثبت این طرح بر معیشت فرهنگیان و نیز ایجاد نشاط و تحرک و بهبود کیفیت آموزشی نظام تعلیم و تربیت باشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب