سرویس: استان ایلام
کد خبر: 1132
|
14:31 - 1391/10/24
نسخه چاپی

یادداشت مهمان/آقای استاندار! آدرس را غلط داده‌اند؛

سنجيده قربانيِ تصميمات نسنجيده

سنجيده قربانيِ تصميمات نسنجيده
اطلاع‌رساني درست در شرايطي صورت مي‌گيرد که منبع اطلاعاتي مورد وصول، اطمينان و احترام مخاطبان باشد و اگر اين اطمينان نسبت به منبع اطلاعاتي وجود نداشته باشد، نه تنها توفيقي صورت نمي‌گيرد، بلکه منجر به فلج شدن سازمان مي‌گردد.

سعید بگ نظری:در سال‌هايي که در حوزه رسانه فعاليت داشته‌ام معتقدم اگر رک‌گويي و راست گفتن را از رفتارم حذف کنم تنها دودش به چشم خود و از همه مهمتر جامعه رسانه‌اي خواهد رفت. قلم به دستاني که هميشه از سر دلسوزي نقد مي‌کنند و راهکار مي‌دهند شايد خيلي به ديد ديگران خوش نيايند ولي همين بس، به آنچه که مي‌نويسند اعتقاد راسخ دارند و قلم‌شان به ناحق نمي‌چرخد و در پيشگاه باريتعالي اجري بزرگ خواهند داشت.

چهارشنبه هفته‌ي گذشته شاهد تغییر در روابط عمومی استانداري بودیم که موجب شد تا نکاتی را به استاندار محترم گوشزد کنیم.
در تغییر جدید، فرشته سنجيده جای خود را به اميرحسين (بگلَر) بهرامي داد. بهرامي ماه‌ها مدير روابط عمومي دامپزشكي استان بود و در اين سالها به عنوان بخشدار ملكشاهي در اين شهرستان خدمت و چند صباحي هم روابط عمومي استانداري را مديريت كرده است؛ اما ذکر نکاتی درباره ماهیت این انتصاب و عدم انتصاب‌های دیگر، موجب نگارش این نوشتار شده است.
فرشته سنجيده دانش‌آموخته رشته روابط‌عمومي که سال‌هاست در عرصه‌ي خبرنگاري و رسانه فعال است، در دوران استانداري اعلايي به عنوان مدير روابط عمومي استانداري منصوب شد. این انتخاب، در آن دوران موج مثبتی را نه تنها میان اهالی رسانه، که در استان و خصوصاً در ميان قشر زنان موجب شد چرا که فردی از بطن این جامعه به این منصب رسیده بود. همین نیز در زمره نقاط مثبت دوران فعالیت اعلايي بود که به اهالی رسانه اعتماد کرد.
بی‌گمان در عین حالیکه یکی از کارکردهای روابط عمومی دفاع از عملکرد سازمان خود می‌باشد، پیگیری امور مربوط به ارباب رجوع و پاسخ مناسب دادن به آنان نیز وجه دیگر ماموریتی برای این حوزه می‌باشد كه دراين راستا عملکرد سنجيده نیز قابل دفاع است. برخلاف دوران مديران سابق روابط عمومي استانداري که سالهایی پر تنش و درگیری بود، در دوره وي، آرامشی نسبی حاکم شد. در حقیقت، ارتباط رسانه‌ها با مدیریت استان، دو سویه و نقد احترام‌آمیزی بود که ثمرات مثبتی نیز داشت که اکنون مجال بررسی آن نیست.
كم‌حاشيه بودن، به‌روز بودن اخبار و مطالب حوزه استانداري، فهم صحيح از جايگاه رسانه‌ها، توجه به مطبوعات محلي و... موجب شد تا در زمان سنجيده، رسانه‌ها بيشترين تعامل را با مديريت ارشد استان داشته‌ باشند و اين یعنی اوج موفقیت یک سازمان که هم در ساختار مدیریتی و هم در رجوع امورات عمومی، به تدبیر صحیحی رسیده است.
یکی از ایرادات بزرگ عرصه مدیریت روابط عمومی در کشور و استان عدم بکارگیری متخصصین روابط عمومی علیرغم بخشنامه‌های دولتی در این حوزه می‌باشد که برای صحت و سقم این موضوع کافیست آماری از تخصص مسئولین روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی گرفته شود. لذا سنجيده از معدود افرادي بود كه به حق بر اين جايگاه جلوس كرده بود زيرا هم مدرك تحصيلي‌اش با سِمَتَش همخواني داشت و هم از اصحاب با سابقه رسانه و مطبوعات بود و به گواه بسياري از مديران، اصحاب رسانه و حتي کارمندان استانداري يکي از بي‌حاشيه‌ترين افراد و زحمتکش‌ترين کارمندهاي آنجا بود و مهمترين دغه‌دغه‌اش احساس و انجام مسئوليت بود. هر چند اين سرکار خانم در جلسه هيئت رئيسه خانه مطبوعات با استاندار محترم از اين تغيير ابراز خوشحالي کرد و عباس‌زاده مشكيني هم از اين تغير به عنوان گردش نخبگان ياد كرد ولي اين مسئله باعث تبرئه استاندار محترم نمي‌شود و به نظر مي‌رسد كه سنجيده قرباني‌ِ برخي تصميمات نسنجيده شده است.
در چنین فضایی، خبر تغیير در روابط‌عمومی استانداري منتشر شد. سوای از شخص جدید که وی نیز از افراد قابل احترام و از دلسوزان استان است، بايد از جناب مشكيني سوال كرد كه مبنای این تغییر چه بوده است؟ آيا اين بركناري به معناي عدم اعتماد استاندار نوپاي ايلام به اصحاب مطبوعات و رسانه‌هاي استان نيست؟ هر تغییری می بایستی منجر به یک حرکت صعودی شود؛ اما به ازای یک نزول. بررسی کارنامه سنجيده، نه تنها چنین روندی را نشان نمی‌دهد که شاهد تعالی مجموعه تحت نظر وی هستیم.
راستی، آقای استاندار! هنوز فرمانداري‌هاي چندين شهرستان استان با سرپرستي اداره مي‌شوند و اين موجب تشدید نگرانی دلسوزان شده است و شما در جايي دست به تغيير مي‌زنيد كه هيچ نيازي به آن احساس نمي‌شد.
آقای عباس‌زاده! حواستان باشد مبادا آدرس را اشتباهي کادوپيچ مي‌کنند و به حضرتعالي مي‌دهند. آنجا که باید تغيير صورت گيرد، نمي‌گيرد و آنجا كه نبايد بگيرد، مي‌گيرد. حواستان هست؟
جناب استاندار! از اينها گذشته، خبرهايي به گوش مي‌رسد كه بسياري از همكاران رسانه‌اي هفته‌هاست در نوبت ملاقات با حضرتعالي‌اند و هنوز مفتخر به شرفيابي به حضور مباركتان نشده‌اند، آيا خود شما از اين موضوع بااطلاع هستيد؟ اگر در جريان اين موضوع هستيد، پاسخ دهيد كه چرا اينگونه شده است؟ و اگر هم مطلع نيستيد بايد پرسيد كه چرا بايد در جريان امورات دفتر خود نباشيد؟ و باز شنيده‌ها حاکي از آن است که تيتر اخبار شما را به برخي از خبرگزاري‌ها تحميل مي‌كنند و اين دقيقاً در تضاد با سخنان شماست كه عنوان كرديد: "هرگز به رسانه‌ها نمي‌گويم چطور بنويسند." لطفاً رسيدگي كنيد.
...بدرود تا بعد

 

مطلب فوق نظر شخصی نویسنده است و نشانگر مواضع و دیدگاههای ایلام فردا نمی باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب