سرویس: اقتصادی
کد خبر: 67115
|
04:21 - 1403/06/21
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می‌دهد؛

روایتی از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان

روایتی از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان
بررسی معدل‌ها یک‌روند ناامیدکننده را نشان می‌دهد؛ چون در دنیای امروز دانش‌آموزان بیشتر درگیر گوشی و فناورهای به‌روز هستند در حالی که رغبت کم‌تری به کتاب داشته و حتی گاهی آینده‌ای در درس‌خواندن نمی‌بینند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، اهمیت تحصیل یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به توسعه فردی و اجتماعی کمک کند. ارزش تحصیل به‌مراتب فراتر از دریافت مدارک و کسب دانش تئوری است؛ بلکه تحصیل می‌تواند مهارت‌های عملی، فکری و اخلاقی فرد را نیز بهبود بخشد. در جوامع مدرن، تحصیلات نه‌تنها به ارتقاء موقعیت‌های شغلی و اقتصادی منجر می‌شود، بلکه باعث تقویت روابط اجتماعی و فرهنگی میان افراد نیز می‌گردد.
 
  به‌طورکلی، اهمیت تحصیل را می‌توان از چندین جهت بررسی کرد: 
 
 ۱. توسعه فردی؛ تحصیل به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌ها، دانش و توانایی‌های لازم برای زندگی موفق و مستقل را کسب کنند. این فرایند باعث می‌شود افراد بتوانند تصمیمات بهتری در زندگی بگیرند و به اهداف شخصی خود دست یابند. 
 
 ۲. پیشرفت اجتماعی؛ جوامع تحصیل‌کرده معمولاً با سطح بالاتری از رفاه، عدالت اجتماعی و توسعه فرهنگی همراه هستند. تحصیل می‌تواند به کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک کند و فرصت‌های بیش‌تری را برای همه افراد جامعه فراهم سازد. 
 
 ۳. پیشرفت اقتصادی؛ تحصیلات از عوامل اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. با افزایش سطح دانشی و مهارتی نیروی کار، بهره‌وری و نوآوری افزایش‌یافته و اقتصاد جامعه رونق می‌یابد.
 
  ۴. توسعه علمی و فناوری؛ تحصیل و آموزش باعث پیشرفت در علوم و فناوری می‌شود. دانشجویان و محققان از طریق تحصیل به تحقیقات علمی پرداخته و نوآوری‌های جدیدی را به عرصه ظهور می‌رسانند. در نهایت، می‌توان گفت که تحصیل نقش کلیدی در شکل‌دهی آینده افراد و جوامع دارد.
 
  بدون تحصیل، پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی به دست نمی‌آید و جوامع با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد؛ لذا، سرمایه‌گذاری در آموزش‌ و پرورش باید یکی از اولویت‌های اصلی هر جامعه باشد تا بتواند آینده‌ای روشن‌تر و بهتر را برای افراد خود فراهم کند.
 

وضعیت نمرات دانش‌آموزان نگران‌کننده است

هادی احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: بررسی معدل‌های امسال وضعیتی را نشان نمی‌دهد که سابقه نداشته و نیاز است مورد بررسی بیش‌تر قرار گیرد.

وی افزود: افزایش کیفیت آموزش ضروری بوده؛ چون که آمارها نگران‌کننده است و نشان می‌دهد نمرات دانش‌آموزان پایین در حوزه آموزش نیازمند تحول هستیم.

کارشناس مسائل آموزشی گفت: میانگین معدل‌ها به ۹ و ۱۰ رسیده و علاوه بر این موضوع دانش‌آموزان به علت وجود ابزارهایی مانند گوشی کمتر به درس علاقه نشان می‌دهند و این یک موضوع نگران‌کننده است.

احمدی گفت: یک مشکل وجود دارد و آن هم عدم بررسی و پیداکردن برخی موضوعات و متعاقباً تأثیر در تصمیم‌گیری مدیران است؛ علت افت کیفیت آموزش باید بررسی شده و موانع آن برطرف شود.

کارشناس مسائل آموزشی خاطرنشان کرد: آمار پذیرفته‌شدگان کنکور نشان می‌دهد که قبول‌شدگان از اقشار پر درآمد جامعه و کسانی بوده که با در مدرسه بوده یا هزینه جانبی زیادی کرده‌اند و نشان می‌دهد درس‌خواندن در مدرسه کافی نیست و از طرفی هم دانشگاه به بازار کار وصل نیست و این انگیزه را از دانش‌آموزان گرفته است.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش‌ و پرورش نیازمند تحول و عدالت آموزشی در مناطق کشور به‌خصوص در ایلام هستیم تا بتوان آینده‌ای بهتر برای کشور رقم زد.

 

افزایش نابرابری در قبولی کنکور نگران‌کننده است

احمد فتاح‌نیایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: یکی از اقداماتی که در نظام آموزشی ضرورت دارد تا انجام دهیم قطعاً بررسی عملکرد دانش‌آموزان و قبولی‌های کنکور است تا نقاط ضعف و قوت را پیدا کنیم.

 وی افزود: اما متأسفانه آنچه مشاهده می‌شود ادامه روند فعلی برای سال‌های آینده است بدون اینکه روی دانش‌آموزان و کنکور کار تحقیقاتی صورت گیرد.

 استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: روند کیفیت آموزش در سال‌های اخیر به سمت مدارس خصوصی پیش رفته در حالی که مدارس دولتی همچنان با بحران کیفیت آموزشی روبه‌رو هستند.

 فتاح‌نیایی گفت: باید توجه داشت که در این روزها به جای اصلاح روند کنونی متأسفانه هر روز حمایت از مراکز خصوصی بیشتر شده و مراکز دولتی همچنان افت کیفیت دارند.

 وی یادآور شد: در یک نظام آموزشی دانش‌آموز، سیاست‌های آموزشی، معلم و محلی که در آن آموزش‌دیده همراه باکیفیت آموزش و امکانات مهم بوده و باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که هر سال کیفیت آموزش و میزان قبولی‌ها حتی به‌تناسب استان سنجیده شود.

 استاد دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: بررسی معدل‌ها یک‌روند ناامیدکننده را نشان می‌دهد؛ چون در دنیای امروز دانش‌آموزان بیشتر درگیر گوشی و فناورهای به‌روز هستند در حالی که رغبت کمتری به کتاب داشته و حتی گاهی آینده‌ای در درس‌خواندن نمی‌بینند.

 وی در ادامه گفت: بررسی قبولی‌های کنکور نشان می‌دهد که استان‌هایی مانند تهران بیشتر سهم در قبولی‌ها داشته و این مدارس خصوصی هستند که رتبه‌های برتر کنکور را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل افزایش نابرابری در قبولی کنکور نگران‌کننده است.

 فتاح‌نیایی گفت: خانواده‌هایی که غالباً رتبه‌های برتر کنکور دارند مبالغ بالا را برای فرزند خود هزینه کرده‌اند و نتیجه گرفتند و این نشان می‌دهد که مدارس دولتی هیچ شانسی بدون شرکت در کلاس‌های خصوصی و مؤسسات آموزشی برای قبولی در کنکور ندارند و این زنگ خطر را به صدا درآورده است.

 استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید توجه داشت که روند کنونی قبولی در کنکور باعث شده تا نظام آموزشی آسیب ببیند و تمرکز استعدادها مربوط به قشر خاصی باشد در حالی در شرایط عادلانه شاید در محروم‌ترین نقاط ایران استعدادهایی نهفته باشد که در آینده بتوانند تحول ایجاد کنند؛ چنانچه که در سال‌های گذشته این طور بود؛ ولی امروز این روند فقط به نفع یک قشر خاص است.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد