این روزها کم کم سرو صدای انتخابات ریاست جمهوری در کشور بالا گرفته است و از زاویه های مختلفی مسئله انتخابات مورد بحث قرار می گیرد در همین راستا مجالی فراهم شد که با آقای عباس صیدی دبیر جبهه ی پیشرفت و عدالت استان ایلام گفتگویی داشته باشیم .
ایلام فردا : با سلام . تحلیل کوتاهی از فضای انتخابات در استان ایلام را بیان کنید .
انتخابات همواره پدیده ای است که می تواند از تغییرات سیاسی و اجتماعی یک منطقه موثر باشد به همین خاطر می توان آن را یک صنعت بسیار قوی در عرصه ی تغییرات سیاسی و فرهنگی ، اجتماعی جامعه دانست . در استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی ، بافت قبیله ای وموقعیت شخصی افراد به ویژه موقعیت های اداری آنان تغییرات قابل تاملی در آراء مردم مشاهده می شود و این مسئله حکایت از این دارد که هنوز موازین قانونی و حزبی به طور چشمگیر بر فضای انتخابات استان به ویژه انتخابات مجلس شورا و شورای اسلامی شهرها حاکم نشده است .
یعنی شاخص های انتخابات از جانب عده ای از افراد رعایت نمی شود .
به نظر می رسد که در روزهای پایانی انتخابات عده ای برای رسیدن به مقاصد شخصی خود با شگردهای گوناگون به فکر ایجاد تغییر در شاخص های قانونی انتخابات هستند و با بهانه های گوناگون به هم ریختگی در شاخص ها را توجیه می کنند .
گاهی اتفاق می افتد که بعضی از افراد در آخرین روز مانده به انتخابات نظرشان در مورد کاندیدای خود عوض می شود شما دلیل این اتفاق را چه چیزی بیان می کنید ؟
ببینید ! در ماهیت کلمه ی « انتخاب » نوعی آزادی عمل وجود دارد که می تواند برای افراد بهانه ایجاد کند ، اما از سویی نوع انتخاب و شیوه های رسیدن به آن باید دارای یک رویکرد ایدئولوژیکی و اعتقادی و ادراکی باشد تا شاهد چنین اتفاقی در عرصه ی انتخابات نباشیم . بنابراین اگر کسی پایبندی به چارچوب ها و موازین اعتقادی و مبانی روش های اصیل موجود در یک هدف جاودان را سبک بشمارد به راحتی برگشتن از انتخاب های قبلی برایش اتفاق می افتد .
منزلت اجتماعی و فرهنگی یک رأی چقدر است؟
به نظر من یک رأی محصول فکر و عصاره علمی و فرهنگی و ادراکی یک شخص است ، اگر نتیجه ی آن مثبت بود پس حاصل فکر آن فرد مثبت است اما چنانچه فردی برای منشور فکری و فرهنگی خویش احترام قایل نگرددو بدون مطالعه ، بدون احساس تعهد ، بدون تحقیق صادقانه و بی توجه به اقتضائات زمان خود به پای صندوق رای برود در واقع منزلت اجتماعی و فرهنگی خود را فروخته است .
تشکل های سیاسی در استان ایلام چقدر بر روی انتخابات تاثیر دارند ؟
به نظر می رسد هرچقدر عملکرد گذشته ی رهبران احزاب و مسوولین آن ها در جامعه مثبت باشد می تواند بر انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در استان تاثیر بگذارد و احزاب به صرف حزب بودن نمی توانند منشا تاثیر باشند بلکه باید به صورت عملی اثر بخشی خود را نشان دهند بنابراین در فضای کنونی که در استان ما وجود دارد مقداری لایه های فکری و عقل گرایانه و کار آمد پسندی و نگرش های عالمانه رشد کرده است و می توان گفت که بخشی از سیاست های انتخابات در استان ایلام از احزاب و تشکل های سیاسی تبعیت می کند و هر چقدر این رویکرد شکوفاتر شود به سرعت و پیشرفت در سازندگی های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دراستان اضافه می شود .
یعنی احتمال دارد در چند دوره ی دیگر این رویکرد فکری گسترش یابد .
بدون شک همین طور است زیرا هوشیاری سیاسی فرهنگی رو به پیشرفت است و هر چقدر در انتخابات ها از ابزار فکر و صنعت ادراک و فرهنگ بهره مند شویم پدیده ی آراء تحمیلی و سیاه در صندوق ها برچیده می شود و از سویی نیز نفوذ قبیله گرایی و انحصار طلبی و تشخص جویی خانوادگی در ساحت انتخابات کم رنگ می گردد . بنابراین قومیت گرایی را باید در مقابل نخبه گرایی قرار داد تا در انتخابات ها نتیجه ای منطقی و عالی به دست آید .
نقطه اوج آسیب های مربوط به انتخابات قبلیه ای در استان چیست ؟
به نظر می رسد که باید بگویم علی رغم ویژگی های سنتی و اعتقادی و فرهنگی زیبایی که در بین قبایل استان وجود دارد همواره نگرش انحصار طلبانه ای در مطالبات سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و مدیریتی آن ها وجود دارد که با معیارهای ثابت توسعه ی همگانی در جامعه مغایرت دارد. بنابراین در استان ما واقعیتی به نام قبیله و گرایش های نسبی و گاهی مطلق به آن وجود دارد . اما به نظر من یکی از آسیب هایی که در این حوزه وجود دارد این است که در بین قبیله ها عده ای هستند که دلهایشان را به قبیله شان می سپارند و افکارشان را در جامعه جاری می کنند که این پدیده متاسفانه نوعی تضاد را پرورش می دهد که در جای خود آسیب بزرگی محسوب می شود . پس این دو کششی بودن به نظر من
آخرین تکنیک هایی است که در کالبد قبیله گرایی در استان ایلام نفس می کشد .
نقطه ی اوج آسیب را بیان کنید .
اوج آسیب آن جاست که در جهان بینی قبیله گرایی که بسیار با جریان احترام به بزرگان قبایل تفاوت دارد حقوق شهروندانی مضمحل می شود که با ما هم قبیله نیستند و مصیبت این جاست که نگرش های قبیله ای در میان مدیران به عنوان یک مدل مثبت که دارای ماهیتی خدماتی است تعریف می شود که کاملاً با شایسته سالاری و کارآمدی افراد مغایر است.
راه چاره چیست ؟
کاری که اکنون باید انجام داد ، خارج کردن تحصیل کرده هایی از قبایل است که دچار دو کششی بودن و آن میل متضاد هستند . یعنی باید حرکت معقولی را ایجاد کرد زیرا در حال حاضر کسی نمی تواند به هر طریقی نقش قبیله ها را ناکارآمد و منسوخ اعلام کند بلکه باید این دوکششی بودن افراد در آن هار ا مدیریت کرد .
اگر اجازه بدهید گریزی داشته باشیم و سئوالاتی فرا استانی مربوط به انتخابات را مطرح کنیم.
بفرمایید .
شما به عنوان دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت استان ، ائتلاف 1+2 را در انتخابات ریاست جمهوری 92 چگونه ارزیابی می کنید ؟
به نظر من در فضای کنونی و شرایطی که الان بر عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور حاکم است یکی از اقدامات بسیار مهم و کارآمد ، تشکیل این ائتلاف است زیرا در این ائتلاف عصاره هایی از اصول گرایی ، کارآمدی ، عقلانیت سیاسی و فرهنگی گردهم آمده اند که قرار است هرکدام در کارگروه هایی که تعیین کرده اند فعالیت کنند .
شرط کاندیداتوری نامزد این ائتلاف چگونه است ؟
این ائتلاف در درجه ی اول یک ائتلاف عقیدتی و فرهنگی است که این سه بزرگوار با هم ، هم عقیده و هم فکر هستند و درمراحل بعد وحدت سیاسی را در جامعه ی اسلامی نشان می دهد . بنابراین خروجی آن هرکدام از این آقایان باشد به مصلحت نظام است اما در این میان هرکدام از این آقایان بزرگوار در روش های اجرایی و مدیریتی با هم تفاوت دارند و پس از نظر سنجی های مردمی که یکی از مهم ترین معیارهای تعیین نامزد ائتلاف است کارآمدترین آنان انشا الله قبل از ثبت نام رسمی کاندیداها اعلام خواهد شد .
جایگاه سایر گروه ها و احزاب در انتخابات ریاست جمهوری چگونه است ؟
همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند : فضا برای همه گروه های داخل نظام باز است و می توانند کاندید شوند اما بدون شک در این دوره کسی انتخاب خواهد شد که پرچم دار حماسه ی سیاسی و اقتصادی در کشور باشد یعنی این حماسه آفرینی ها در کارنامه ی او به نسبت مدیریت هایی که داشته است روشن باشد .
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد