سرویس: اجتماعی
کد خبر: 21571
|
11:37 - 1395/04/22
نسخه چاپی

یادداشت؛

فاجعه ای به بزرگی فیش های نجومی

فاجعه ای به بزرگی فیش های نجومی
استخدامهای سفارشی به رویه ای عادی تبدیل شده و دستگاههای نظارتی هیچ اقدام قابل توجه ای انجام نمی دهند.

ایلام بیدار/ عظیم کریمی::  فساد اداری، پدیده ی بزرگ، تاثیرگذار و ضد توسعه است که امروز، به یک معضل جهانی تبدیل شده است. فساد هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و ضربات جبران ناپذیری به ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک کشور می زند، در وضعیت کنونی بخصوص در کشورهای در حال توسعه، فساد اداری ضربات جبران ناپذیری به پیشرفت جوامع زده و سرعت چرخ توسعه را کند کرده و جهت آن را به انحراف سوق می دهد.

فساد اداری مانع رشد رقابت سالم و باعث عقب راندن تلاشهای صادقانه در جهت کاهش فقر و بی عدالتی اجتماعی می شود.

فساد اداری موجب تضعیف اعتماد ملت ها به مسئولان خویش و باعث ناامیدی و سرخوردگی نسبت به آینده ی کشور می شود. پژوهش ها نشان می دهد که فساد اداری و مالی سبب کاهش سرمایه گذاری و در نتیجه هدایت فعالیت های اقتصادی از مولد بودن به سوی رانتها و فعالیت های زیرزمینی می شود.

از نظر کنوانسیون سازمان ملل متحد برخی مصادیق فساد اداری عبارتند از: ارتشاء، حیف و میل ، اختلاس و استفاده غیرمجاز از اموال دولتی، سوء استفاده از وظایف و دارا شدن من غیر حق.از مهمترین مصادیق فساد اداری در قوانین اکثر کشورها و معاهدات و کنوانسیون های بین المللی ارتشاء است . اما فساد اداری مصادیق مهم دیگری چون تبار گماری ، اعمال نفوذ و غیره ... نیز دارد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت دینی، یکی از اصول خود را مبارزه با فساد در تمامی سطوح آن قرار داد که مبارزه با فساد اداری نیز در زمره آرمان های انقلاب قرار داشت، در این راستا اقدامات مختلفی در جهت تحقق این هدف در کشور در سی و هفت سال گذشته انجام شد، اما شواهد حاکی از تداوم فساد در نظام اداری کشور است.

دو اصل ( پاسخگویی) و ( شفافیت ) رمز گمشده ی مبارزه با فساد اداری در جمهوری اسلامی ایران است، تا زمانی که مدیران دولتی در کشور نسبت به عملکردشان مجبور و ملزم به پاسخگویی نباشند؟ و در انجام امور شفافیت نداشته باشند؟ و از پنهان کاری پرهیز نکنند؟، فساد اداری مثل غده ی سرطانی روز به روز فربه تر و فعال تر می شود و دست آخر ضربات نابود کنند ه ی به نهادها و ارگان های راهبردی کشور می زند.

فساد اداری اگر به استخوانهای نظام که همان نهادهای مهم و استراتژیک است برسد، نظام را ناکارآمد و تضعیف کرده و اعتماد عمومی که حاصل سالها تلاش و کوشش بوده را یک شبه به باد می دهد. لذا برای علاج بیماری فساد اداری که گریبانگیر کشور است باید چاره ای اساسی کرد چرا که با سخنرانی، میزگرد و سیاسی کاری و محافظه کاری فساد اداری کم یا ریشه کن نمی شود بلکه در این راه باید اقدام و برخورد جدی صورت گیرد و دندانهای فاسد نظام اداری را برای همیشه کشید.

یکی از مصادیق مهم فساد اداری تبارگماری و استخدامهای غیرقانونی است که به سفارش مدیران صورت می گیرد و خاص این دولت نبوده بلکه در گذشته بوده و الان همچنان این رویه غیر حقوقی که ظلم بزرگی محسوب میشود ادامه دارد.اگر فیش های نجومی باعث واکنش های در سطح مسئولین شد باید اعلام شد استخدامهای غیر قانونی فاجعه ای بزرگتر از فیش های نجومی محسوب میشود.استخدامهای که بدون برگزاری هیچ گونه آزمون استخدامی صورت می گیرد و عزیز دردانه های بعضی از مدیران به استخدام دولت در می آیند.

در استان ایلام متاسفانه اینگونه استخدامهای سفارشی به رویه ای عادی تبدیل شده و دستگاههای نظارتی هیچ اقدام قابل توجه ای انجام نمی دهند. به طور نمونه چند تن از مدیران دستگاههای اجرایی استان تا چند ماه پیش بیکار مطلق بودند اما یک شبه بدون هیچ گونه مجوز استخدامی، مستخدم دولت شدند و نکته تاسف بار تر اینکه مدیر و رئیس آن اداره شدند. ولی دستگاههای نظارتی استان بخصوص سازمان بازرسی استان چشم خود را بر اینگونه استخدامهای غیرقانونی که ظلمی آشکار در حق همه جوانان تحصیکرده ی جویای کار استان است را بسته است.

منبع :ایلام رصد

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد